Digitalt variabelt motstånd reostat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av mrfrenzy »

Bygg eller köp valfri konstlast med CR-läge (Constamt Resistance)

Det är ju bara en mosfet, en opamp och en mikroprocessor.

Sen kompletterar du med ett tvåpoligt växlande bistabilt relä på ingången.
Reläets spole matas genom en diod så det aktiveras bara om polariteten är fel. Använd med fördel en optokopplare eller transistor till reläet så strömmen för spolen tas från konstlastens batteri och inte belastar DUT.

https://www.element14.com/community/doc ... resistance
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av jkbpower »

Icecap skrev:Jo, med de ingångsvillkor är det definitivt svårt att kasta fram specifikationerna. Och ja, det kan vara vettigt att använda motståndskedja med reläer - men med SSR har du ett problem:
Du vill kunde gå i steg om 1Ω upp till 1MΩ.

Först är det 1M steg vilket digitalt blir till 20 bit, alltså 20 reläer.
Med det relä du länkar till blir minimum motståndet som kan uppnås 10Ω.

Tekniken är simpel annars: Bygg en motståndskedja startande från 1Ω och dubbla nästa motstånd hela tiden. Över varje motstånd monteras ett relä kom kan kortsluta motståndet.

Resten är en fråga om att styra reläerna och jag hade tagit en µC för detta, då kan man kommunicera med enheten seriellt vilket lättar användningen väldigt mycket, speciellt om varje enhet har en adress. Då kan man köra RS485 eller RS232 och på en enda port kommunicera med många enheter.

Kedjan blir alltså 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8196, 16384, 32768, 65536, 131072, 262144 och 524288Ω
Kan bli lite pyssligt att hitta motstånd till men det finns motstånd med hög precision som kan styckas ihop.
Ja, det är nåt sånt jag tänkt mig.
Tar nog ett Arduino kort jag har hemma och sen ett par skiftregister i serie som kan styra varje relä.
Sen kanske man kan leva med att man kanske bara kommer ner till 10ohm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av Icecap »

Med SSR ska det faktisk gå att komma ner på låga värden. Man måste dock låta bli att seriekoppla motståndskedjan men kan parallellkoppla istället.

Då kan man göra det samma men man måste ha klart för sig att styrningen då fungerar motsatt: Den bit som betyder minst är den som styr största motståndet. Annars är allt sig likt och du kan komma ner på 1Ω + SSR'ets interna motstånd.
Zebra_PD
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 oktober 2018, 17:57:25

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av Zebra_PD »

Riktigt intressant diskussion!

Har en liknande tanke i huvudet gällande byta ut potar och switchar i olika studioutrustning för att kunna styra dem digitalt via ett plugin i DAW programmet på datorn. Behålla den analoga ljudkedjan men införa möjligheten av re-call och automatisering inifrån programmen.

Hade en tanke då att använda motoriserade potar kopplade till ett kort med reläer som en styrs via exempelvis Arduino eller eller en Raspberry Pi.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av jkbpower »

Icecap skrev:Med SSR ska det faktisk gå att komma ner på låga värden. Man måste dock låta bli att seriekoppla motståndskedjan men kan parallellkoppla istället.

Då kan man göra det samma men man måste ha klart för sig att styrningen då fungerar motsatt: Den bit som betyder minst är den som styr största motståndet. Annars är allt sig likt och du kan komma ner på 1Ω + SSR'ets interna motstånd.
Så, nu har man lite tid över kanske.
Ska ta o labba lite med detta så jag ser hur det funkar rent praktiskt.
Man borde ju kunna justera de fasta motstånden så att ex motstånd +SSR blir ett ohm osv så kompenserar man någorlunda för SSR:era interna motstånd.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av jkbpower »

Icecap skrev:Med SSR ska det faktisk gå att komma ner på låga värden. Man måste dock låta bli att seriekoppla motståndskedjan men kan parallellkoppla istället.

Då kan man göra det samma men man måste ha klart för sig att styrningen då fungerar motsatt: Den bit som betyder minst är den som styr största motståndet. Annars är allt sig likt och du kan komma ner på 1Ω + SSR'ets interna motstånd.
Har klurat lite på detta.
Skulle man parallell koppla får jag inga jämna värden om jag använder samma som jag skulle ha gjort om jag kört med serie.
Säg att jag har 3 bitar med motstånden 1,2 och 4.
Få värde 1,2 och 4 är inga problem men hur får jag ex 5 ohm.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av Micke_s »

För 5ohm så behöver du fler resistenser att parallellkoppla med högre värden.

Vet kommersiella delkader som kan köra ~0..10k de högsta värderna är megaohm..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av Micke_s »

Här är produkten jag tänkte på

https://www.meatest.com/catalogue-m6x2- ... detail-251

Z-foil resistorer är fina
Skriv svar