Bygga en produkt med bluetooth.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygga en produkt med bluetooth.

Inlägg av Klas-Kenny »

ghost_rider skrev:Är det inte blåtand som har väldigt strikta regler över dess protokoll och hur dessa kontrolleras (läs, jäv#igt dyrt att certifiera)? eller det är kanske Wifi?
Jo, om du vill använda deras logga osv.
Men inget lagkrav eller krav för att kunna använda tekniken.
AndLi skrev:Det finns väl egentligen inget som heter modul godkännande i CE däremot finns det i FCC.
Det är sant, men det finns vedertagna ETSI-standarder (tex EG 203 367) kring hur man kan återanvända testresultat för en CE-godkänd modul, i slutprodukten man sätter den i.
Där resoneras kring vilka tester man ändå bör köra, tex. Spurious emissions och sådär.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Bygga en produkt med bluetooth.

Inlägg av gkar »

Det stämmer, jag håller med.
I CE synvinkel finns inget modulbegrepp, i CE synvinkel är en radiomodul en hel produkt.
Men det finns radiomoduler och de kan/ska vara CE märkta.

I slutändan brukar det inte skilja enormt mycket i pris på hur man gör det.
Det skiljer mer i pris beroende på hur många radioenheter och andra interface och miljörer man skall uppfylla.
Sedan brukar det faktiskt vara så att utvecklingskostnaderna är betydligt högre än CE delarna.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Bygga en produkt med bluetooth.

Inlägg av cetex »

När det gäller modul-godkännande så resonerar jag som så att en redan testad och godkänd modul borde vara ett säkrare kort att basera designen på relativt en icke CE-märk icke bluetooth-certad modul.

När du säger att utvecklingskostnaderna är högre än CE-delarna så beror det ju på hur man ser det.
Om jag gör detta på tid jag har över så kostar det inte mig många kronor, det tar dock min (fri)tid i anspråk och då blir bluetooth-certifiering, labb-tid för CE-godkännande relativt sett stora kostnader.
Skulle jag ta in en konsult eller anställa någon för att utveckla detta och det tar några månader så är man uppe i ganska många hundra tusen kronor och då blir det en helt annan grej, då blir ju CE-godkännande och kostnaden för bluetooth SIG relativt sett en ganska liten kostnad, precis som du säger.
gkar skrev:Om vi pratar kostnader:
Tänk på att Bluetooth certifieringen inte är ett lagkrav utan något mellan dig och Bluetoothklubben.
Ibland kan det kosta att få sätta, tex Bluetooth/HDMI/etc symbol eller annan symbol på sin produkt, det kan man ibland välja att inte göra.

Det som är lagkrav är det som ligger till grund för CE märkningen.
Dvs, lagkraven struntar i om du är Bluetoothkompatibel protokollmässigt så länge som du sänder snyggt och hör bra!

En del av radiotestningen, Radiated spurious emissions behöver utföras i de flesta fall även om du har en CE märkt modul. Det är bara det övriga du möjligen kan ärva.
Helt klart är det så, lagkravet är ett måste, blåtandscertifieringen är en business to business grej. Jag siktar på att försöka uppfylla kraven för både CE och Bluetooth, från verksamhetens synpunkt så är ju båda två en ekonomisk risk som man måste ta i beaktande.
ghost_rider skrev:Är det inte blåtand som har väldigt strikta regler över dess protokoll och hur dessa kontrolleras (läs, jäv#igt dyrt att certifiera)? eller det är kanske Wifi?
Att få en produkt listad som godkänd hos Bluetooth SIG verkar kosta $2500 för "startups" (de två första listningarna), efter de två första kostar det mer. Ska man klara sig på denna "låga" kostnad så förutsätter det att man använder en design som dom redan godkänt / certifierat sedan tidigare, vilket t.ex ESP32-Wroom-32 med deras egna godkända SDK verkar vara. Är ens modul och kod ej godkänd så tillkommer det en hel del ytterligare testning hos ett Bluetooth-SIG certifierat test-labb, jag har inte någon bra koll på kostnaderna där men jag gissar att det rör sig om minst 100 000kr då.
Klas-Kenny skrev: ...
Jo, om du vill använda deras logga osv.
Men inget lagkrav eller krav för att kunna använda tekniken.
Jag har hört flera motsägelsefulla uttalanden här, rent lagligt så är det ju bara en avtalsgrej med Bluetooth SIG då dom äger trademark o.s.v, man får enligt dom ej marknadsföra bluetooth-support utan att ha deras godkännande (vilket kräver registrering och betalning av deras avgift), marknadsför man enheten på annat vis: "Styr xxx ifrån din mobil" utan att nämna Bluetooth så är det väl en gråzon som jag tolkat det.

Så, status nu då..
Jag håller på och försöker hitta en DC-DC design som inte kostar så många kronor, skulle behöva 3.3v ut, inspänning är variabel, från c:a 8v upp till åtminstone 20v, den får gärna tåla mer om möjligt.. 500mA minimum står det i databladet för ESP32 så 3.3V @ 700mA minimum är väl vettigt.

Maxim 20076 - 1.2A verkar trevlig, ny design, ganska vettigt pris. Dock är databladet under NDA vilket jag tycker känns lite underligt.
TI - TPS5410 - 1A verkar också rätt vettig. finns datablad också, blir dock några kronor mer.

Är väl egentligen bara att ta något som "typ funkar" så man kommer nån vart, blir antagligen omdesign av grejorna senare ändå.

Edit:
TI - TPS54140a - 1.5A Rekommenderad ersättare till TPS5410, BOM c:a $2 enligt TI, provar denna.

Edit2:
TI - LM25011 - 2A Efter lite mer klickande valde jag denna. BOM c:a $1.8 enligt TI.
Skriv svar