IR sensor/Motion sensor för viltvård

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av Poke »

jag hade en tanke på att jag vill veta ungefär vart grisar och älgar rör sig på vårt jaktområde.

först funderade jag på att köpa in ett gäng 433hz motion sensorer och sammankoppla, men iochmed att det är skog inblandat så kanske det är dumt då det kommer trigga pga grenar och träd?

är IR sensorer ett sätt att gå kanske?

lite ideen är att kunna sätta upp ett gäng sensorer, sedan lagra alla noteringar på sensorn till ett SD kort och efter tex en månad plocka ner dem och läsa ut datan?

varje ir sensor borde lätt kunna drivas med ett batteri och en arduino trinket eller dylikt.

så varje sensor borde ha

batteri
arduino
IR sensor
RTC klocka
och SD kort + expansionskort

eller tänker jag fel här?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av tecno »

Varför inte kameror så ser du ju vilket vilt det är som rör sig ett visst ställe? IR säger ju bara att nåt har hänt men inte vad, kan ju vara nyfikna människor likaväl och det är man ju inte betjänt av direkt.
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av Poke »

kameror hade varit ett alternativ. men jag är mer ute efter statistik att något rört sig där.

jag känner att skall jag ha bilder kan jag lika gärna ha åtelkameror. men planen var att ha flera sensorer runt om och ha en hub där all data samlas.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av tecno »

Jag förstår vad du vill ha ut men det ger ju inte en *klar* bild över vad för vilt som rör sig på en viss plats. Då bör ju detta kompletteras med visuell kontroll av klövavtrycken för att kunna bena ut lite mera tillförlitligt.

Knepigt, har samma *problem* men jag kan inte punga ut för x antal åtelkameror för att samla in relevant data.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av danei »

Sedan är det där med den legala biten. Kameror får man inte sötta upp.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av tecno »

FAKTA danei !!

Den nya lagen om åtelkameror gör användandet enklare
Från och med maj 2018 kommer kameraövervakningslagen att ersättas av kamerabevakningslagen. Detta är en av flera lagändringar som beror på att EU:s nya dataskyddsförordning kommer att börja gälla. För dig som äger en åtelkamera innebär den nya lagen att du inte behöver ansöka om tillstånd för att få använda dig av din kamera. Den nya kamerabevakningslagen innebär helt enkelt en förenkling av reglerna. Privatpersoner, jägare och lantbrukare kan utan problem montera och använda sina åtelkameror utan att behöva ansöka om ett tillstånd. Myndigheter måste dock fortfarande ansöka om tillståndet för att få använda kamerorna. Det kommer dock att bli enklare att få sitt tillstånd beviljat jämfört med tidigare, speciellt om åtelkameran ska användas för brottsbekämpning eller andra berättigade ändamål.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av Icecap »

En PIR-detektor reagerar på att ett objekt med en viss skillnad i yttemperatur mot omgivningens temperatur flyttar sig från en zon i "syn"fältet till en annan.

Det betyder att t.ex. isbjörnar inte detekteras då de är så grymt bra isolerat... (just a funny fact).

Det betyder även att om solen skiner på grenar som finns i synfältet kan sensorn blockeras då sensorn redan kan vara "blockerat" pga. den höga instrålning i en zon - men den kan även gunga mellan två zoner = falsklarm i mängder.

Om vi antar att detta lösas kommer nästa problem: radion!
Den ska kunde ställas i totalt viloläge för att de ofta drar minst lika mycket ström i mottagningsläge som när de sänder. Jag anser att µC'n ska ha en RTC (eller liknande) som kan tidstämpla aktiviteter och sedan lagra ett antal innan de rapporteras, ju större antal, ju bättre - inom vissa gränser.

På detta vis kan man skära ordentligt ner för strömförbrukningen i systemet och plötsligt ska det inte vara en 60Ah ackumulator vid varje sensor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av danei »

Tecno: Som jag tolkat reglerna så gäller samma krav som tidigare, men man behöver inte ansöka innan. Var finns det tillförlitlig information om att det är fritt fram nu?

Edit: Datainspektionen har lite information, dock inget specifikt om åtelkameror. Men tumregeln ”En tumregel är att den som fick kamerabevaka enligt den gamla kameraövervakningslagen även får kamerabevaka med stöd av en intresseavvägning.”

Åtelkameror fick normalt sett inte tillstånd enligt de äldre reglerna. Så enligt den tumregeln så är det inte okej nu heller.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av netrunner »

Fast han behöver ju inte skicka data TILL sensorn. Bara från. Så sändaren kommer att ligga i sovläge i 99,99% av tiden.

Kanske får han färre "fals-positiv" om han har 2 (eller 4-10st) PIR sensorer? Dom kostar ju bara 7kr styck.

Batteriet skulle kunna laddas via en solcell ... det är ju inte jättemycket el som behövs. Dock kommer den kretsen att behövas byggas special.

Jag tror att batteriet tillsammans med en solcell kommer att vara den svåra biten. Dom byggen som jag har sett har haft solcellen mest som dekoration.
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: IR sensor/Motion sensor för viltvård

Inlägg av Poke »

tecno skrev:Jag förstår vad du vill ha ut men det ger ju inte en *klar* bild över vad för vilt som rör sig på en viss plats. Då bör ju detta kompletteras med visuell kontroll av klövavtrycken för att kunna bena ut lite mera tillförlitligt.

Knepigt, har samma *problem* men jag kan inte punga ut för x antal åtelkameror för att samla in relevant data.
såklart, men jag tänker lite att ser jag bökad jord så kan jag anta att det är gris.
Icecap skrev:En PIR-detektor reagerar på att ett objekt med en viss skillnad i yttemperatur mot omgivningens temperatur flyttar sig från en zon i "syn"fältet till en annan.

Det betyder att t.ex. isbjörnar inte detekteras då de är så grymt bra isolerat... (just a funny fact).

Det betyder även att om solen skiner på grenar som finns i synfältet kan sensorn blockeras då sensorn redan kan vara "blockerat" pga. den höga instrålning i en zon - men den kan även gunga mellan två zoner = falsklarm i mängder.

Om vi antar att detta lösas kommer nästa problem: radion!
Den ska kunde ställas i totalt viloläge för att de ofta drar minst lika mycket ström i mottagningsläge som när de sänder. Jag anser att µC'n ska ha en RTC (eller liknande) som kan tidstämpla aktiviteter och sedan lagra ett antal innan de rapporteras, ju större antal, ju bättre - inom vissa gränser.

På detta vis kan man skära ordentligt ner för strömförbrukningen i systemet och plötsligt ska det inte vara en 60Ah ackumulator vid varje sensor.

netrunner skrev:Fast han behöver ju inte skicka data TILL sensorn. Bara från. Så sändaren kommer att ligga i sovläge i 99,99% av tiden.

Kanske får han färre "fals-positiv" om han har 2 (eller 4-10st) PIR sensorer? Dom kostar ju bara 7kr styck.

Batteriet skulle kunna laddas via en solcell ... det är ju inte jättemycket el som behövs. Dock kommer den kretsen att behövas byggas special.

Jag tror att batteriet tillsammans med en solcell kommer att vara den svåra biten. Dom byggen som jag har sett har haft solcellen mest som dekoration.
sant, jag tänkte inte på att den kan aktiveras av grenar osv. men om jag använder fler PIR? som netrunner säger, då bör jag ju kunna minska problemet?

tanken är som sagt att jag skall ha ett litet batteri, ha min uc att gå ner i viloläge och bara vakna när den ser något. ett 18650 batteri bör väl kunna hålla igång en sändare en rätt lång tid?
Skriv svar