Mäta nivå i dagvattenbrunn

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Xfirm
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 januari 2009, 15:17:32
Ort: Laxå
Kontakt:

Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av Xfirm »

Hej

Jag har haft problem med att det blir stopp i kommunens brunnar i närheten av vårat hus vilket resulterar i att våran brunn översvämmar och vatten backar in i vår dränering. Vill inte ha en dränkpump i brunnen över vintern.

Vi kommer dränera om nästa år och kommer säkerställa att detta inte kan ske då, skulle vilja hålla koll på nivån över vintern och nästa vår. Så att jag kan kontakta kommunen direkt det finns indikering på problem så de kan rensa sitt system innan vi får problem.

Så det jag tänker är att bygg en nivågivare så att jag kan hålla koll på nivån. Jag har funderat på att använda en ultraljudsgivare men jag tror inte det kommer fungera så bra då det kommer ut mycket rörändar som kommer försvåra en bra mätning i botten av brunnen.

Funderade på om man kan ha ett VP-rör där man sätter t.ex. 10st Hall Effect sensorer med ca 100mm avstånd (Tätar röret). Sedan 3D-printar man en "munk/ring" med magneter som påverkar sensorerna när den stiger längs med röret. Då måste Arduino:n estimera vart den är mellan sensorerna.

Tror ni det kommer fungera eller finns det bättre lösningar? Skulle vilja hålla koll på nivån längs en meter med en min upplösning på 100mm, sensor måste klara att den blir helt dränkt i fall det blir stopp i kommunens system.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra förslag, det kommer att fungera. Men kolla in den andra tråden om nivå! MagnusK.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av Fortran »

Måste man krångla till det? :humm:

Varför inte en helt vanlig flottör?
Som det ju brukar sitta i brunnar för att indikera när man nått en viss nivå.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av 4kTRB »

Nej, bygg en satellit för nivåmätning ock placera i geostationär bana. :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av 4kTRB »

http://www.keuwl.com

En pulseko sonar...
Sänk ned mobilen i hålet och börja mät.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av RadarEnt »

@ 4kTRB
Är det där seriöst menade förslag?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av 4kTRB »

Pulseko är ju ett sätt att mäta nivån. Du är väl bara intresserad av nivåer nära max.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av RadarEnt »

Du svarade inte på min fråga om det var seriösa förslag.
Det första tror jag du menar som skoj. Skoja kan du göra i tråden med roliga historier.
Förslaget om pulseko kan jag någorlunda godta som seriöst.

Onödigt avancerade förslag kan göra att en novis som läser liknande påhitt kanske avskräcks från att försöka lösa problem som i grunden inte är så svårt. Det är inte bara registrerade medlemmar som läser på EF. Det är antagligen ganska många anonyma med liknande problem som kommit hit via sökmotorer. En del av dem kanske inte förstår att en del inlägg inte är seriösa.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av 4kTRB »

Flottör är ju inte så dumt. Sedan varianten med metallspröt i olika längd, orgelpipor typ, där finns massor av ritningar på nätet.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av rvl »

Ett exempel på kapacitiv mätning:
https://www.instructables.com/id/Capaci ... el-Sensor/
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av RadarEnt »

Tydligen låtsas du inte ha sett mina inlägg riktade till dig, 4kTBR.
Du är visserligen inte ensam om att överdramatisera i olika trådar, men nu var det du som hamnade i skottgluggen.
Nästa gång kan det vara någon annan.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av newbadboy »

Jag har byggt precis det du efterfrågar. Sen om det är för avancerat eller inte får du själv avgöra. Kortsluter två skruvar med vattennivån har varit i drift ett tag och funkar finemang.

Kolla på
http://sp-engineering.se/Projects.html

Projektet heter
Home diagnostics 2017-08-23

Finns även designfiler för opensource på downloadsidan.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av Pen »

Om det bara är en temporär mätning under något år och det duger med binära "hög"/"ok" så skulle jag besöka närmsta återvinningsanläggning och rycka bort nivågivaren till en tvättmaskin. Ganska robust och utan flottör.

Annars har jag själv byggt en kapacitiv givare som prototyp, så jag röstar på det. Det fungerar alldeles utmärkt. Inget mekaniskt som kan fastna och inget elektriskt som korroderar. Min tanke var att ha det i båtens dricksvattentank, men annat med högre prio kom emellan.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av Mindmapper »

Använder man fortfarande pressostater i tvättmaskiner är det inte så bra med en sådan för att känna av smutsigt vatten. Slangen som för upp trycket från vattenpelaren kan sätta igen om vattnet är för smutsigt. Visserligen kommer det nog inte att sätta igen första gången vattnet går upp till nivån men hur många länge den kommer att fungera är osäkert.

Återvinningen brukar inte vara så förtjust i att man plockar delar därifrån.

Skulle nog lita mer på en flottör i det fallet.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Mäta nivå i dagvattenbrunn

Inlägg av LeCanard »

En variant är att låta en slang mynna ut i botten av tanken (medelst vikter), pumpa ner luft och med en manometer mäta/se när lufttrycket blir stabilt.

/LC
Skriv svar