Söker ”Radio Tyst” DC-DC omvandlare 12V till 35VDC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Söker ”Radio Tyst” DC-DC omvandlare 12V till 35VDC

Inlägg av grym »

kollade och hittade inte samma switchmodul, kan ha en till jag måste kolla på, bara jag hittar den andra låddan med slika saker i, köpte på mig lite innan postmord slog igen portarna till omvärlden :cry: :cry:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Söker ”Radio Tyst” DC-DC omvandlare 12V till 35VDC

Inlägg av Fagge »

Då var det dags för lite feedback.
Jag gjorde ett test med en annan typ av DC-DC omvandlare, som används för att ladda radioapparaternas batterier. Och även dessa var horribla.
För att få tyst på radion var man tidigare tvungen att dra upp squelchen till 7an, om man nu var tvungen att ladda under drift.

Hursomhelst jag gjorde enligt erat recept. Fräste en låda, jord i skalet & strömkablarna via genomföringskondingar.
På med strömmen, squelchen på 1an å gissa vad...
Det är knäpp jävla tyst. Skit också, nu har nått gått sönder tänkte jag, fram med mätinstrumentet, men nä allt funkar.

Löder loss utgående kabel & håller den emot på insidan av genomföringskondensatorn, & där var det full kaskad av störningar. :)
Och detta resultat utan ens något lock på lådan. Ni må tro jag suttit som en fågelholk idag & bara beundrat resultatet :)

Nåja, jag har 5st DC-DC omvandlare till utspridda för olika ändamål, som nu också kommer få liknande behandling. :wink:

Men den största boven, är faktiskt LCDn.
Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att dämpa bruset ifrån den.
Där är det utan tvekan kortets digitala signaler som strålar, en jättefin antenn är ju flatkabeln mellan elektroniken & display glaset.
Jag testade idag att svepa in hela kretskortet i koppartejp, men det gjorde ingen skillnad alls.
Under tejpen har jag sedan tidigare madrasserat kretskortet med ferritgummimattor & skärmplåtar fastlödda mot kretskortets jordplan, där det var möjligt. Det ingreppet gjorde märkbar skillnad, men mycket återstår...
Idér någon? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Söker ”Radio Tyst” DC-DC omvandlare 12V till 35VDC

Inlägg av grym »

prova med aluminiumfolie på framsidan av lcd'n
tystnar det kan du kolla efter ett finmaskigt nät att sätta över lcd'n

jobba metodiskt , en sak åt gången
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Söker ”Radio Tyst” DC-DC omvandlare 12V till 35VDC

Inlägg av GastonDeVille »

Fagge skrev:Då var det dags för lite feedback.
Jag gjorde ett test med en annan typ av DC-DC omvandlare, som används för att ladda radioapparaternas batterier. Och även dessa var horribla.
För att få tyst på radion var man tidigare tvungen att dra upp squelchen till 7an, om man nu var tvungen att ladda under drift.

Hursomhelst jag gjorde enligt erat recept. Fräste en låda, jord i skalet & strömkablarna via genomföringskondingar.
På med strömmen, squelchen på 1an å gissa vad...
Det är knäpp jävla tyst. Skit också, nu har nått gått sönder tänkte jag, fram med mätinstrumentet, men nä allt funkar.

Löder loss utgående kabel & håller den emot på insidan av genomföringskondensatorn, & där var det full kaskad av störningar. :)
Och detta resultat utan ens något lock på lådan. Ni må tro jag suttit som en fågelholk idag & bara beundrat resultatet :)

Nåja, jag har 5st DC-DC omvandlare till utspridda för olika ändamål, som nu också kommer få liknande behandling. :wink:

Men den största boven, är faktiskt LCDn.
Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att dämpa bruset ifrån den.
Där är det utan tvekan kortets digitala signaler som strålar, en jättefin antenn är ju flatkabeln mellan elektroniken & display glaset.
Jag testade idag att svepa in hela kretskortet i koppartejp, men det gjorde ingen skillnad alls.
Under tejpen har jag sedan tidigare madrasserat kretskortet med ferritgummimattor & skärmplåtar fastlödda mot kretskortets jordplan, där det var möjligt. Det ingreppet gjorde märkbar skillnad, men mycket återstår...
Idér någon? :)
Kul att det händer grejer!
Grattis till lyckat experiment :P
Det var sjukt tjockt material i lådan :shock: säkert stabilt och bra men blir inte vikten lite väl mycket?
Vad är det för display / LCD du har, blev lite nyfiken. Storlek? Flygdator eller padda?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Söker ”Radio Tyst” DC-DC omvandlare 12V till 35VDC

Inlägg av E Kafeman »

Instämmer att det är snygg och påkostad skärmburk. Ser naturligtvis bättre ut än en plåtburk men plåtburken är lättare att täta genom att det går löda locket helt RF-tätt. Skulle nog rekommendera någon form av packning för locket. Packning kan vara en tunn koaxialkabel som man skalar ytterhöljet på, eller lödfläta. Fräs ett styrnings-dike för packningen om du har sådana resurser.
Alternativt finns särskilda silver-ark att köpa för att klippa ut RF-packningar men de är rätt dyra.

För displayen finns både nät och film som är RF-skärmande. Evt kan man hitta något i skrot-lådan från tiden då folk var oroliga för crt bildskärms-strålning och satte nät framför som skulle jordas via en svans. Hjälpte något mot statiska elektriciteten.
Sådant nät ska om det inte är humbug vara behandlat så att varje maska i nätet är i god oxidationsfri kontakt med tvärgående trådar. Sedan eloxerande man hela nätet så att det blev matt för att slippa reflexer. Om trådarna i nätet är tunna så tar det inte så mycket ljus.
För bästa optiska egenskaper finns nät som är ingjutet mellan två glasskivor, men de förekommer nästan enbart i militära sammanhang.
Ytterligare alternativt material är fönstret från en gammal mikrougn men det tar rätt mycket av ljuset då maskhålen brukar var grova.

Ett något sämre alternativ som jag själv använder i en del sammanhang är myggnät gjort av koppar. Det är billigt och det är lätt att löda ihop skarvlösa RF-dämpande säckar.
Täcker då inte bara framsidan på displayen utan gör en säck där man på baksidan ansluter väl hela varvet runt en plåtram där kraft och signal-kablar kan filtreras.
Är det praktiskt svårt att lösa det med filtreringen av flatkablar kan man åtminstone få lite RF-dämpning genom att dra dessa genom särskild flatkabel-ferrit.

Hjälper det inte tillräckligt så utöka myggnät-säcken att även inkludera grafik-elektroniken.

För mätning i fält har jag en gjort mej en större säck (1,5x1,5x1,5m) med ett nätfilter som enda punkteringen av säcken.
Vill jag veta om en dator är en sökt störkälla stoppar jag in hela datorn, mu&tangentbord och allt i säcken tillsammans med en mät-antenn.
Ser inte klokt med datorn i den stora säcken men datorn kan fortfarande hanteras genom säcken och man kan se om en störning förekommer från just datorn och inget annat. Det är en fattigmans Farradays bur.

Koppartejp är i princip omöjligt att få tätt om man inte löder alla skarvar. Klisterhinnan kommer ge långa öppningar.
Jag brukar löda en förbindelse-brygga varje 10 mm på koppartejp. Om det inte är GHz som ska tätas så behöver man inte hellöda.
Drar man ut ofiltrerad flatkabel ur koppartejps-lådan så hjälper det inte hur tät kopparen är då flatkabeln totalpunkterar skärmen.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Söker ”Radio Tyst” DC-DC omvandlare 12V till 35VDC

Inlägg av GalFisk »

Om LCD:ns backlight är av CCFL-typ, kan även denna ösa ur sig störningar. Brukar drivas av upptill några 100 volt från en helt ofiltrerad inverter.
Skriv svar