Bygga myggskrämmare.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Bygga myggskrämmare.

Inlägg av Repaterion »

Har kikat på lite olika 555 projekt och jag har några liggandes så nu få dessa börja användas till mer är breadboard lekar.

En av de projekt jag ser mest intressant är en så kallad myggskrämmare/jagare, detta projekt bygger på att en 555 sänder ut en frekvens på mellan 20-40KHz i runda slängar.
Dessa frekvenser är samma som hanarna ger ut och honorna som reda "fått sitt" är inte intresserade av hanarna och ger sig av, enligt de sidor jag lässt på.

Men iom att denna frekvens inte är exakt så funderar jag på om man skulle kunna få en 555 (har även 556 liggandes) att skapa ett svep mellan dessa frekvenser, och hoppas att katten inte börjar torrjucka på benet... :wink:
Har hittat ett högtalarelement som enligt spec skall jobba på 2-60KHz 120dB +/-15%, men detta är vid full slaglängd antar jag så hur fungerar detta vid fyrkantsvåg? tappar mycket i tryck? Tänker iom att man utnyttjar bara halva slaglängden.

Detta är elementet jag kikat på, eller den mindre modellen 2-45KHz
https://www.ebay.com/itm/HIGH-FREQUENCY ... 1290218483

TILLÄGG: Satt och funderade över huruvida man skulle lägga till ett bandpassfilter (Jag hör inte tex 18KHz men andra kan ju göra detta, vilket är jobbigt att lyssna på) bara för utifall komponenterna ändrar sina värden mer än planerat när de svalnar pga omgivande temperatur.
Men hur beter sig en fyrkantsvåg genom ett filter när denne enbart är den positiva delen av vågen? Fungerar verkligen ett LC filter, känns som att kondensatorerna kommer laddas upp och sedan släppa igen och skapa något som liknar en sinus.

PS: Kanske borde ligga i projekttråden i stället, flytta i så fall.
Senast redigerad av Repaterion 29 juni 2018, 12:54:20, redigerad totalt 1 gång.
BJ
Inlägg: 8217
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av BJ »

Jag vill inte vara tråkig, men ibland fungerar myggpipare
inte särskilt bra. Det kanske beror på att det även
kommer nya honor dit. :wink:
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av Repaterion »

Jo den risken förstår jag. Det är väll som på krogen. ;)
Men det är ett kul projekt att testa i vart fall.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av 4kTRB »

Satt ute med grillen. Getingar började bli besvärande. Fyllde en plastmuggar med koncentrerad saft och placerade en bit bort. Nu var alla getingar där istället. :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av Hobbyisten »

Med bananflugor blandar man juice, diskmedel och vinäger tror jag, och sätter sig och väntar med ett diaboliskt leende på läpparna :badgrin:
En myggskrämmare finns beskriven i nån av EFA-böckerna.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av Retroperra »

Som på krogen det med, eller hemma för den delen.
Fyller man ett glas rosa bubbel och ställer nånstans så samlas dom där också ;)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av Hobbyisten »

Efter att ha läst på om detta verkar en mycket enklare lösning att skapa en oscillator (med hjälp av en unijunctiontransistor och några få komponenter till) som ger en frekvens mellan 500 Hz till 10 kHz, som av honmyggorna uppfattas som lockande hanmyggor. Ljudets output blir en hörtelefon som kanske inte avger nån störande effekt på människor.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av xxargs »

Jag vet att jag är jättetråkig... men jag lovar att en värmeplatta på 5-6 Watt och plattor av https://www.icahemma.se/myggskydd-refil ... -2118.aspx fungerar bra mycket bättre än ljudbaserad dito

orka man inte bygga... https://www.icahemma.se/myggskydd-230v- ... -2118.aspx - det finns 12-V version också om man letar runt lite. - tidigare märken av samma sak hette 'spira' senare 'sterminio' har man gamla värmare sedan innan så är dagens mr mosquito-pads av samma storlek och kompatibla.

Dock ingen USB-driven för att drivas från powerbank i sverige ännu - thermacell är förmodligen för stort och dominerande och har högre uthållighet med sina gaspatroner och starkare pads, även om dess förbrukningsmaterial är dyrt som...

Visst man få byta en sådan platta typ var 8 timme första och kanske andra dygnet i ett rum, men sedan sitter så mycket av dess syntetiska pyretriner i väggar/tältduk i omgivningen att myggen undviker området och man behöver bara 'stödelda' då och då resten av sommaren även om man har fönstret öppet mestadels av tiden.


I nödsituation kan man bygga motsvarande med en aluminium-burk och värmeljus. skall man rensa ett tält på mygg på insidan myggnäten så tänder man hörnet på en sådan kudde - blåser ut lågan några sekunder efter och låter det glöda en kort stund innan man släcker helt - en myggkudde (förvarad i aluminiumfolie) räcker för flertal kvällsrensningar den vägen.

Senaste tältsomrarna (1 vecka per gång) har jag kört med dessa och i princip inte behöva använda någon DEET-baserad myggmedel alls och DEET utsmetad på större hudytor längre tider är heller inget bra och ger stor kemikalie-belastning på kroppen.

Aktiva innehållet är Pyretriner (ursprunglingen från krysantium-släktet (prästkrage mfl. i den blomfamiljen)) och är en terpen som är av de få bekämpningsmedlen som har 'knock down' effekt på insekter - dvs. på krypande insekter så börja de springa vilt och slumpmässigt i panik - även stillasittande och gömda insekter som kackerlackor springer runt och på flygande insekter att byta riktning och tappa fokus och är de kvar för länge i ångorna så dör de.

Är pyretriner farligt för människan? - inte speciellt, acetylsalisylsyra (magnesyl, treo etc.) är farligare om man tittar LD50-mässigt, även koksalt... och använder samma enzymsystem i levern för nedbrytning. Acetylsalisylsyran i salix-släktet, terpener i tall och gran-kåda är alla ingredienser i naturens och växterna omfattande användning av kemisk bekämpning mot insekter, koffein, kokain, morfin likaså - och alla har siktet på hjärnan och att denna skall glömma det den nyss höll på med (att äta) genom att få denna i saligt rus, springa i panik och att döda...

vi (däggdjur alltså[1]) är löjligt toleranta på pyretriner medans gift som nikotin har vi samma känslighet som insekterna har för pyretriner... (det var allt för många som dog i hotell-säng på 1800-talet och början av 1900-talet när man insektssanerade med nikotin och var för kvicka att släppa in nya gäster efter behandlingen - med pyretriner som först började användas på 1920-talet så hände sådant inte längre)

Pyretriner är däremot inte alls bra i vatten och vattenlevande djur, de är lika känsliga som insekterna, nedbrytning går också långsamt i vatten och sediment medans i luft så går nedbrytningsprocessen snabbt och destrueras av UV-ljus från solen, därför måste man hela tiden 'fylla' på med rökelse (myggspiraler) eller mer renodlad variant som dessa myggmedelskuddar.

mao. det bästa man kan göra med förbrukade kuddar är att bränna dem eller lämna de till kommunens återvinning som farlig kemikalie. inte lämna dessa kvar i naturen och ännu mindre nära vattedrag.

---

[1] Dock mindre tolerans för pyretriner för renodlade rovdjur, så katter bör man vara lite försiktig med och välja rätt sort pyretriner för pälsbehandling (skabb, kvalster mm.). Använd _inte_ samma medel som för pälsbehandling av Hund till en katt då för hund använder man en pyretrin-variant som är direkt hälsofarlig för en katt - d-Alletrin som används i myggkuddarna är relativt ofarlig för katt och det är också i väldigt små mängder i dessa kuddar.

---

Skall man ha icke giftversion så är förmodligen de fläktbaserade versionerna av myggjagare mer effektivt än ljudbaserade då med olika lockmedel (UV-ljus, doftpatron) få dessa att åka in i sugområdet för fläkten och sedan genom fläkten och i en nätpåse där de sedan torkar ut.

koldioxid, värmesignatur (från gasolförbränning) och doftpatron med oktanol som lockmedel används i de större maskinerna för att utarma närområdet på mygg med att placeras ut tidigt och på rätt ställe på vårkanten och hålla igång hela somrar och ger ingen omedelbar lindning vid redan uppkommen myggsituation.

Slutligen - insektsbekämpning som är effektiv måste ha en registrering hos kemikalieinspektionen då även koldioxid (från förbränd gasol som lockmedel) eller oktanol som lockmedel - måste registreras som just bekämpningsmedel (vilket utrustningsleverantören har ordnat)

med andra ord ingen registrering - med största sannolikhet ej effektiv eller illegal att använda...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Xxargs: djävlar i min dosa, så mycket info. :tumupp: kul att läsa.

Till TS: bygg och testa. Har du ännu inte köpt högtalaren, köp en piezoskrika istället. De går ju också högt i frekvens. Det där med att svepa och filtrera får du låta vara överkurs!

Jag såg annars en kul grej på Instructables, vill jag minnas. Man hade en myggfälla som utsändrade koldioxid och som lurade in myggorna i en burk där de sedan blev kvar. Undras om man inte hade .... jo, man hade sockervatten och bagerijäst som lockbete.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av Hobbyisten »

xxargs : Den där apparaten med "dofttabletter" som myggen dör av är mycket effektiv kan jag av egen erfarenhet bekräfta. En UV-ljuslampa däremot intresserar dock inte myggen i nån högre grad...i mina föräldrars sommarstuga hade vi en UV-ljuslampa, och tanken var att de skulle dras dit, och de få som gjorde det brändes till döds av lampan. Men det var få av dem som sagt, månne utvecklingen gått framåt :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av xxargs »

För att myggen som art skall överleva så måste de ha mekanismer för att bekräfta att det man siktar på är 'lön för mödan' för tillräckligt många av dem. Därför skall man inte tro att enkel lampa/UV-lampa skulle lura dem i någon större utsträckning - att en elektrisk insektsfångare skulle ta dem handlar mer om att de råkade flyga på dem när de studsar runt i rummet i sökandet...

ljud är också extremt tveksamt - skall sådant fungera så måste man stimulera/störa i någon moment/ritual som har att göra med 'kaka söker maka' eller simulera specifik fiende (fladdermöss?) och detta gäller knappast när myggan jagar proteiner för sina växande ägg i kroppen.

sedan är myggan en förbannat benig och mager maträtt för de flesta insektsätare, så finns det något annat som olika skalbaggar, mott och fjärilar så går dom före som lunch...

man vet att värme, koldioxid och doft av oktanol och andra doftämnen (i svetten) i rätt kombination och ordning är viktig för att myggan skall sätta sig och sticka.

DEET dövar/blockerar sensorerna för doftämnen och är annars den sista triggern för att en mygga skall sätta sig, därför kan myggen flyga omkring och vara nervpåfrestande trots att man är helt insmetad i DEET då CO2 och värmestrålningen säger att det borde vara något i närheten hela tiden och drar till sig nya mygg hela tiden

pyretium och dess syntetiska motsvarigheten har omvänd verkan - det skrämmer iväg myggorna igen med oreda i huvudet och stannar dom trots detta så dör dom...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av xxargs »

nybörjarnörd skrev:xxargs : Den där apparaten med "dofttabletter" som myggen dör av är mycket effektiv kan jag av egen erfarenhet bekräfta. En UV-ljuslampa däremot intresserar dock inte myggen i nån högre grad...i mina föräldrars sommarstuga hade vi en UV-ljuslampa, och tanken var att de skulle dras dit, och de få som gjorde det brändes till döds av lampan. Men det var få av dem som sagt, månne utvecklingen gått framåt :)
Om man inte har ström så är thermacell backpacker klart rekommenderbar då den går på vanliga campingas-flaskor (100-grams flaska är precis lagom). Vid 'normalmyggig' nivå så duger mr.mosquitos myggplattor utmärkt - man kan stoppa in 2 st åt gången, men ärligt sagt är det sällan man behövt det och det räcker med en enda och mina orginal thermacell-plattor är fortfarande oöppnade.

Är man en samling vid en tältplats så kanske man skall ha 2-3 st av dem i en 3-kant runt området man sitter för att någon av dem alltid skall blåsa in där man sitter vid vindrörelser - precis som myggspiralers rök så måste spår av gaserna finnas där man sitter för att repellera iväg myggen. Dom här plattorna luktar lätt parfymerade liknande rengöringsmedel en stund i början, mest för att känna att tabletten blivit varm och att man är inom 'aktiv område' sedan är det i stort sett luktlöst och dessa med sakta avtagande effektivitet håller för runt 8-timmar, har man redan kört ett par omgångar så kan det utsträckas till 12 timmar och den tredje dagen (på samma ställe) knappt ha igång dem längre mer än korta stunder då dofterna har satt sig i tältduk, grönskan runt om i såpass utsträckning att myggen begriper (eller redan är förvirrade/avdödade) att flyga till tältplatsen är dålig ide...


skall man köpa hem större partier så skall man kika på ARS-MAT 12 - men med risken för postnords-avgiften så är skillnaden mer tveksam nu gentemot att köpa på närmaste gubbdagis eller livsmedels-kedja lokalt
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17098
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av AndLi »

Är det ett område man ska vara länge i (sommarstuga och dyl) skulle jag helt klart satsa på att fånga och döda myggen med nån av de maskiner som skapar CO2. De funkar verkligen!
Det kändes som det var egentligen inte förrän 2 år efter maskinen gick sönder som myggen blev ett problem igen!

Och visst har de en ganska stor effekt även i närtid, dock inte alls på samma sätt som thermacell.
Men det är värt att köra dem även om man bara kan göra det under tiden man är där, en död mygga är en bra mygga :D

Jag har lite planer på att bygga en egen CO2 maskin, men det är lite svårt att sourca lämpliga katalysator...
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av GastonDeVille »

Hörde av en granne som verkar insatt i hur myggen lever och har det att de inte helt gärna ger sig mer än 50 meter från sin boplats eller revir. Min fundering var att om han med sin myggmördarmaskin lockar dit myggen borde få hela bygdens mygg samlade men så var det visst inte. Då finns det hopp.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga myggskrämmare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ram.ar det ned polettbitar. Var det på jobbet det pratades om myggfällor som successivt ”slukade” myggor? De försvann inte i brådrasket utan lite successivt, men sedan var det myggfritt i ett stort område. Minns inte om det var ”dammsugare”, kemi eller något annat.
Skriv svar