Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av Gimbal »

Nej är det nedlagt så är det.
Men då vet du till nästa gång att bländare 3.5 på det korta avståndet ger ett rakbladstunt skärpedjup vilket gör det näst intill omöjligt att få skärpa över hela bilden om inte alla mått och vinklar sitter exakt samt motivet är absolut plant. Förmodligen får du även lite mörka hörn med objektivet näst intill vidöppet.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av tecno »

Och förmodligen på tok för kort brännvidd på optiken.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag lär ju nästan bli tvingad att göra inställningar för varje bild, köra med delay på avknäppning för att inte få rörelseorskärpa osv osv. Med några tusen bilder lära jag ha hyvat alt genom vardagsrumsfönstret innan jag kommit halvvägs. Och som sagt, allt jag gjort tills bilen sjönk ner i kvicksanden, var bara ytliga test för att undersöka om det fanns en gnutta potential.
Visst skulle man kunna OM man hade en ängels tålamod men .... näääää! :nene:

Nu städar jag lite istället. :whoho:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Plutt tyckte jag skulle köra med ett längre makro (istf zoom) med lite bälg eller mellanringar, men makrot jag köpte var det enda som passade (gänga och pris).
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av plutt »

Hej,

Detta med förhållandet, skärpedjup och bländare, är inte att det blir mer skärpa djupare i bilden utan en mer acceptabel skärpa djupare i bilden.
Den "absoluta skärpan" finns bara där man har ställt focus, oavsett bländare.
Sedan.
I dessa presenterade fall ser jag två möjligheter/problem.
1. Har objektivet ett skärpeplan som överensstämmer med objektet, dvs. plant?
2. Har objektivet möjlighet att överhuvudtaget möjlighet att teckna skarpt i kanterna?

Vad gäller det första så kan man testa genom att ställa om focus och se om det går att få skarpt i kanterna (därmed inte i mitten) och fungerar inte det så gäller tvåan, objektivet klara inte av det.

MVH,
plutt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett bra objektiv som duger till mycket annat. Nu kan jag dokumentera en del projekt på lite annat sätt (gå närmre).
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av guckrum »

Detta med förhållandet, skärpedjup och bländare, är inte att det blir mer skärpa djupare i bilden utan en mer acceptabel skärpa djupare i bilden.
Den "absoluta skärpan" finns bara där man har ställt focus, oavsett bländare.
Att blända ner är en bra ide', mestadels för att skärpedjupet ökar, samt för att minska de brytningsfel som uppstår med större appertur. Bilden blir skarpare. Även i kanterna. Men bländar man ner för mycket får man diffraktionsproblem. Beroende på pixelgeometri och sensortopoligi (Bayer?) ligger optimum runt f/8-f/11 eller så för många sensorer. När jag macrofotograferar väljer jag ofta f/22 eller mer med det diffraktions-sudd det för med sig framför minimalt skärpedjup. Man får testa sig fram.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gårdagkvällens samtal med Plutt gav lite mer kött på benen, eller vi kanske kokade ur benen tom.

Pro primo: diabildplanet och "filmplanet" i kameran måste vara parallella. Minsta avvikelse ger oskärpa någonstans.

Pro sekundo: objektivet sitte bara några cm över diabilden. Det ska mycket till att få ett så stort skärpedjup att jag får detaljer i mitten såväl som ute på kanterna. Jag har kanske 3 cm till mitten av diabilden och 3,5 cm till kanterna. Dessutom är diabilden buktig i ramen vilket ytterligare försvårar.

Pro tertio: en person som sitter på åskadarplats förslog avfotografering av projicerad bild på duk .... näääää. Vi vill ha lite kvalitet.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av guckrum »

Pro sekundo: objektivet sitte bara några cm över diabilden. Det ska mycket till att få ett så stort skärpedjup att jag får detaljer i mitten såväl som ute på kanterna. Jag har kanske 3 cm till mitten av diabilden och 3,5 cm till kanterna. Dessutom är diabilden buktig i ramen vilket ytterligare försvårar.
Det kan absolut vara ett stort problem att bilderna inte är plana, men du menar även att ditt macroobjektiv inte är skarpt i kanterna, ens om du bländar ner? Har du bekräftat det genom att fotografera testmönster?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade jag fotograferat testmönster hade jag skrivit det men som jag skrivit 7.562 gånger - mycket mackel att hantera några tusen bilder manuellt och dessutom fibbla med massa inställningar på kameran. Här tog vägen slut. Varför anstränga sig när jag inte kommer längre?

Den som vill pilla i navelluddet får dessa tre sista bilder:
(Bländare 11)
millimeter.jpg
Skärpa i mitten (fokusering)
mitt.jpg
Skärpa i kanten (fokusering)
kant.jpg
Alla bilder ursnitt, alltså 100% av original.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag låter kanske lite grinig, men det känns som om små detaljer kan lösa stora problem. Någon annan får gärna ta över och försök få en fungerande diaskanner med någon metod efter eget tycke och snille.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av guckrum »

Försöker bara vara behjälplig. Om den där linjalen verkligen ligger parallellt med fokusplanet och du exponerat på bländare 11 anser jag att din optik inte är något vidare lämplig för det här. Eller så har jag missat något, jag vet inte vad det är för lins.
För att inte säga för mycket så testade jag precis min 80-tals Tamron SP 90mm f/2.5 macro på full glugg vid närgränsen (tecknar då 1:2). Denna lins är billig och kan sättas på flera vanliga system. Skarp ut i kanterna på f/2.5 på en 24x36mm sensor. På f/8 är det lättare att exponera skarpt handhållet pga det större skärpedjupet. Jag har inte mätt, men _tror_ inte att lite filmskrynkel skulle leda till oskärpa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett tvärstopp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Läste några av mina sura svar i den här tråden och skäms att varit så vresig. Jag ber oerhört mycket om ursäkt, samtidigt som jag dels fick en ny utmaning och faktiskt skaffade ett nytt objektiv (55-200mm) vilket kanske skulle kunna fungera.

Diaprojektorn som är halvt demonterad för uppdraget finns kvar (i källaren). Det är ju bara att plocka på nya objektivet, några mellanringar och köra. Jag har dock två veckor kvar som barnvakt här på andra siden vattnet.

Utmaningen då? Jag har en färdigknäppt rulle 127-film och jag har en adapter för att köra vanlig film i min bälgkamera. 127-filmen är det inga problem med .... än. Men om jag laddar den italienska knaskameran med 135-film och har en filmrulle från bälgkameran vill jag ju skanna HELA bilmen (bredd) då mycket info finns i kanten vid matningshålen. Qpix använder mask vid skanning och maskar bort det guttigaste.
Därmed är jag tillbaka på ruta ett men hittade något på AliX som kanske funkar men undrar om publicum kan hinta mig lite. Funkar den här grejen, eller a) är den för liten (önskat maxmått är 60mm) och b) är den utformad med en massa lysande punkter (inte en jämt lysande skiva)??

Grejen:https://www.aliexpress.com/item/32983987801.html
Vilken är en backlight till en Gameboy.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av 4kTRB »

När det gäller skärpedjup finns på många objektiv skala för om man vill hyperfokusera.Då har man kontroll på inom vilka gränser man får skärpa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte ju på impuls ett makroobjektiv och det kunde funkat sketafint om det inte vore för att brännvidden var på tok för kort (22-25mm) . Dock har det objektivet blivit mitt favoritobjektiv för andra ändamål.
Plutt, som gett mycket input (tack Plutt) menar också på att ett 100mm makro hade varit fint.


Så vill jag nämna detta med filmerna (135) jag skjuter med kameror för 120- och 127-film. Där funderar jag på en bakgrundsbelysning likt den jag länkade till ovan.
Skriv svar