Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

och en man kan ha med sig med ett bilbatteri om så behövs
¨

Det är en god idé. Hade fungerat för vår Åsedabo men hans maskin är ju en 18V-are och tre 6V blyceller blir ju en aning kostsamma ändå. Men en god idé.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av Zkronk »

Ett 5S LiPo-batteri kanske? Då blir det både bärbart och bra sprutt på skruvdragaren :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av grym »

en är 18v och den snurrar bara lite långsammare, styrkan är bara lite mindre, men den var inte så bra från början, så den är till putsjobben, men funkar som normal men lite slö borrmaskin
Användarvisningsbild
lta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 januari 2007, 17:41:46
Ort: ÅSEDA

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av lta »

HUGGBÄVERN skrev:Ett alternativ är ju att gröpa ur de gamla utschletna battericellerna och plocka dit nya fräscha.
Det är fem celler och att köpa celler per styck och pula dit blir långt dyrare än ett färdigt paket. Så tyvärr M. Men tror inte du att trasfos kan gå..?
Jag har förvisso en livsfarlig vridtrafo som är mycket kraftfull. Ska nog testa ändå.
Alltså problemet för just mig är att jag helt enkelt inte kan köpa nytt. Ekonomin tillåter inte detta under hela 2018! Men kraft finns i vägguttaget. Ha, ha...
Sen känner du ju mig... Jag finner det oerhört roande att linda trafos i alla dess former. :D :D :D

Halvofftopic: Kan verkligen ett batteri i stort sett kortslutas utan otrevliga följder. Med kortslutning menar jag oerhörda kraftuttag? Borde ju brinna upp eller smälla... Kanske.. Kanske inte... Vågar inte prova. Tillräckligt obehagligt när en e-lyt pangar.

//DL
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av säter »

Det är nog fullt möjligt att bygga ett aggregat till detta.
Men tro inte att det blir billigt.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av danielr112 »

Min Blåa Bosch 18v toppade 150A och då brann kablen upp som jag hade kopplat via för att testa... Detta var vid låst chuck!! Så visst fan kan dom dra extrema strömmar helt klart.

Jag testade med ett större LiPo ack och en RC mätare för att helt enkelt se vad för batterier jag skulle ersätta med. Org batterierna släpper inte denna mängden ström utan dom begränsar vid runt 50A peak men det är bra att veta hur högt dom faktiskt kan peaka.
Användarvisningsbild
lta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 januari 2007, 17:41:46
Ort: ÅSEDA

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av lta »

Det fina i kråksången är, att jag har redan en hög av "gör-det-själv-trafosar och en massa tråd från 0,15mm till 2.0mm.

Vi gör så här: Jag testar att linda en och återkommer snart...

Och skulle inte 2,0 räcka, så kan man väl alltid parallellinda så att det blir 4,0. (?)
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av Borre »

Har du grejor är det ju bara att testa. Men du bör ha en rätt stor transformator, flera hundra VA, hur stora har du?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av SeniorLemuren »

lta skrev:Det fina i kråksången är, att jag har redan en hög av "gör-det-själv-trafosar och en massa tråd från 0,15mm till 2.0mm.

Vi gör så här: Jag testar att linda en och återkommer snart...

Och skulle inte 2,0 räcka, så kan man väl alltid parallellinda så att det blir 4,0. (?)
Jag tyckte jag förklarade ganska bra vad som gäller vid dessa beräkningar. Spelar ju ingen roll hur stor area du lindar på sekundären om den inte står i proportion med primären.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan nog få maskinen att snurra men att borra upp ett 8mm hål i en 2mm tjock stålplåt, dra i en 6x120 träskruv i en ekplanka är bara att glömma.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av GastonDeVille »

Det är bara att slakta en gammal laptop eller liknande så har du batterier igen. Billigt och svinenkelt.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av danielr112 »

Fast laptopceller kommer inte i närheten av att släppa den strömmen som behövs om du inte tänker göra ett megapack... :) Man behöver högeffektsceller.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av SeniorLemuren »

De laptopbatterier jag skrotat (Dell) har innehållit standard 18650 batterier.
Tesla använder 7000 styck standard 18650 battericeller som klämmer ut en himla massa kilowatt när man trampar på gasen. Så vart har du fått detta ifrån? Beror ju helt enkelt på hur många du parallellkopplar.

Edit. Självklart kan man inte få plats med tillräcklig mängd standard 18650 batterier i befintlig batterihållare. Tanken var väl att skapa en batteripol som ansluts via kabel till maskinen?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Linda en trafo till skruvdragaren/borrmaskinen

Inlägg av danielr112 »

Precis. Tesla använder 7000 av dem :P Och precis laptop batterierna är just standard celler och inte högeffektare.
Ganska stor skillnad på celler gjorda för 5A och eller 30A kontinuerligt.

Jag kan också trycka ur över 100kW kontinuerligt från min 18650 batteribank hemma... Men jag har också över 20 000celler i den.

Ska du göra en extern låda så funkar laptop celler riktigt bra helt klart.
Skriv svar