Torka ur plåtgarage

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Torka ur plåtgarage

Inlägg av grym »

klart man kan få det torrare inne än ute om man har väntar in rätt väder

om det är isolerat för värme och fukt så kan man göra en del , finns det trä och annat som kan fungera som en buffert för fukten så hjälper det

har samma problem i garaget, men där har jag isolerat och tung grund, läs oisolerad betongsula
jag vill hålla fuktigheten under 60% för att minska problemen med rost

värst brukar det bli på våren när det är kallt i betonsocklen och det blir varmt och fuktigt ute
gör man inget aktivt så kommer det bli kallt och fuktigt inne

dels försöker jag torka ut betongväggarna under vintern, dom kallaste morgorna så kan jag öppna dörrarna och vädra ut
och får in kall luft som har mycket lågt vatteninnehåll,, men ändå nästan 100% rf vid -20 eller så
värmen från grunden värmer garaget till några plusgrader och rf blir till slut på runt 30-40 %

på våren så när det är fint väder , varmt och dagtid låg rf så öppnar jag dörrarna och värmer upp garaget

men är det långa tider med hög luftfuktighet ute så återstår bara att dra igång luftavfuktarna, men dom funkar uselt om det inte blir 10 gärna 15 till 20 grader inne
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Torka ur plåtgarage

Inlägg av Teknikern »

Det enda som funkar effektivt i alla temperaturer är att köra sorptionsavfuktare av samma typ som sitter i bergrum. Det finns ju en anledning till att Munters sorptionsavfuktare sitter i allt från bergrum till fordon och förråd och även ansluts till fordon/flygplan mm. som förrådsställs i kallförråd. Jag har ett mindre Munteraggregat som håller koll på fuktkvoten i mitt förråd som kallställs vintertid och som plockades ihop av skrot när jag renoverade-bytte ett större antal bergrumsavfuktare och dom är verkligen supereffektiva samt funkar ju även i minusgrader.

Dom finns fö. ibland på Blocket, dock kan dom vara lite dyra men förstört materiel blir oftast ännu dyrare.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Torka ur plåtgarage

Inlägg av JanErik »

Jo känner till dem, användes i interna kyl-loopen i generatorn på ett vindkraftverk jag var med och utvecklade.
Skriv svar