Smarta led "ljus" med bra batteritid

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Smarta led "ljus" med bra batteritid

Inlägg av Pajn »

Har ett par ljusstakar för värmeljus som inte tänds så ofta som de borde så jag är sugen på att bygga en ledarmatur till dem som kan styras remote och integreras med resten av belysningsstyrningen för att tändas med allt annat.

Ljusstakarna i fråga ser ut såhär https://lh3.googleusercontent.com/kuTHM ... 19-h958-no och som synes är de väggmonterade vilket gör det svårt att dra kabel snyggt samt har en design som gör det svårt att gömma ett större batteri. Tankarna går därför att få in något tillräckligt litet i själva koppen för värmeljus men som samtidigt har ett batteri som räcker ett tag.

Batteriet måste vara laddbart på ett smidigt sätt. Jag tänker att jag borde kunna bygga en extern laddare som jag kan ställa dem på.
Det måste få plats i koppen utan att bygga för mycket på höjden. Ett AAA batteri går in liggandes så det är nog maximal storlek om
jag inte går ner på laddningsbara knappcellsvarianter.

För själva smartheten finns det två varianter som jag redan har och jag är inte jättesugen på att dra in en tredje, men de lösningarna jag har hittills är
ESP8266 med WIFI eller en Arduino + nRF24L01 med Mysensors. Tyvärr är ingen av dem speciellt batterieffektiva eftersom de måste vara aktiva
för att kunna ta emot kommandon och Ardunio-varienten är även fysiskt sätt lite väl stor.

Är det någon med erfarenhet av batterier och batteridrivna kretsar som har några tankar och funderingar som kan hjälpa mig verkställa idén?
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Smarta led "ljus" med bra batteritid

Inlägg av Pajn »

Lite snabba efterforskningar visar två större problem:

1. För att få bra ljus i ljusstakarna måste jag driva ledsen ganska hårt. 20-40 mA får jag nog räkna som minimum.
2. nRF24L01 drar rätt mycket ström (12mA) även när den endast lyssnar. Snabba googlingar verkar visa att det är något som gäller generellt för RF. För att få rimlig batteritid skulle jag behöva ner på µA när enheten sover och bara väntar på kommando att tändas.

Det lutar nog åt att istället bygga enheter som vanligtvis står i basstationen men som jag ställer upp när jag vill tända dem. Fortfarande trådlösa och "smarta" för att ställa in färg (tänker mig RGB leds).
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Smarta led "ljus" med bra batteritid

Inlägg av E Kafeman »

Sådan här batterier finns i alla storlekar. Alt. gammalt Nokia mobil-batteri.

Batteri-sparar tips.
Radion behöver inte alltid vara i drift om man inte har behov av att leka blink-fyr. Det räcker med att radion pollar önskad status eller lyssnar någon gång ibland och sedan går i viloläge.
För att minska strömbehovet för t.ex. en ESP8266 kan spänningen till hela chippet styras av en mosfet och lite logik t.ex. CD4049 & CD4040. Tidsfördröjning kan väljas och i passivt läge är strömförbrukningen lägre än mätbart.
När ESP8266 gjort det den ska resettar den omedelbart CD4040 som då påbörjar ny viloperiod. Två portar på cd4049 agerar status-minne typ SR-vippa (tänd/släkt LED) samt styr hur länge radion ska vila. I mitt fall väljer den mellan 7 min, 30 min eller 4 timmar. Sista CD4049-porten är kopplad som RC klocka som stegar CD4040 en gång per minut.
Variabla pollningstiden är bra då radio kan aktiveras mindre ofta stora delar av dygnet när man ändå sällan vill ändra belysningen, vilket ytterligare spar ström.

Se till att driva lysdioderna på kontrollerat sätt utan att bränna förlust-effekt i seriemotstånd.
Använd effektiva lysdioder. De sämsta dioderna kan kräva dubbla strömmen för samma ljusmängd jämfört med ett bra fabrikat.
Se till att lysdiodernas ljus sprids i rätt riktning.
Har själv en ljusstake med 20 st 5,5 mm fladdrande lysdioder. Dessa lysdioder gav mest ljus rakt upp i luften till ingen nytta. Borrade därför några mm i toppen på lysdioderan med ett 5mm borr så det blev en invändig V-form. Ökade på V-formen till 45 grader med egenslipad stålpinne. Duttade lite silverfärg i V-formen. Nu lyser det betydligt mer i sidled och med mer levande-ljus-liknande styrka.
Borrningen underlättas om man har pelarborr och kan fixera lysdioderna då det annars är svårt att borra centrerat på kullrig topp. Borra inte för djupt ned i lysdioden.
Några kul alternativ till silverfärg kan vara del-transparent färg från fluorescent märkpenna. En liten droppe cyano-lim gör att borrade ytan ser polerad ut igen. Köp en kex-choklad. Ta en bit av dess alu-folie och rulla en boll som kan stoppas ned som reflektor i lysdioden.

För underskåps-belysning i köket kör jag en variant med lysdioder som successivt går ner i låg-läge efter midnatt. De ger då bara ett dekorations-ljus utan att ge någon egentligen belysning.
Till dessa lysdioder finns rörelsesensor som om den detekterar rörelse kickar upp lysdioderna i full styrka oavsett körschemat. Tidsbegränsat till 5 minuter för att sedan åter sakta dämpas ned i styrka.
Bra då man kan hämta kaffet i köket utan att tända eller släcka efter sej.
Det kan vara liknande med din dekorations-belysning, att den kan lysa med behovsanpassad styrka, beroende på tid eller annat och på det viset spara ström.

För dekorativ fönsterbelysning kör jag med ESP8266 som hämtar ett körschema en gång per dygn (sol upp och ned, vardag/helg).
Misslyckas hämtning används schema från föregående dygn.
Gör liknande för den mesta av hem-automatiseringen, ingen husfunktion ska självdö bara för att förbindelse med server saknas.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Smarta led "ljus" med bra batteritid

Inlägg av Bigstone »

Om du hittar en kexchoklad med alu.folie så är ett hett tips ÄT DEN INTE. Kexchoklad med alu.folie har inte tillverkats på över 10år vad jag vet... ;)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Smarta led "ljus" med bra batteritid

Inlägg av E Kafeman »

Hittade uppgift att folien försvann i början på 90-talet.
Måste nog köpa kexchoklad oftare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Smarta led "ljus" med bra batteritid

Inlägg av grym »

dra kabel ändå, med bra lysdioder behöver du så pass lite ström att du kan annvända mycket mycket tunna kablar, ex 0.1mm emaljerad tråd, måla dom i rätt färg och dom syns knappt

eller allternativ, ha lysdioden i taket, ha optik som fokuserar på lampan med en lagom , tja kexchokladamluminiumbit i lampan så det ser ut att det kommer därifrån
Skriv svar