Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerre »

Det mäter man fram, då får man en så kallad dragkurva (som syns i material som jag tidigare länkat till).

Man kan googla på "dragkurva" så hittar man en massa intressant läsning.

Men som sagt var, den visar bara den lagrade energin i bågen, sen hur den energin påverkar pilen beror på andra parametrar. Och det är väl därför man också är intresserad av att mäta hastigheten på pilen.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av bearing »

Jag kan tänka mig att en lätt pil inte tar upp lika mycket av bågens energi som en tung.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av überfuzz »

\(F = m\ddot{x}\)
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av bearing »

Jag förstår grundläggande fysik.

Det jag syftar på är att bågen har egenmassa. Energin lagrad i bågen kommer fördelas mellan bågen och pilen. Om bågen är tung och pilen lätt borde en lägre andel av energin hamna i pilen. Resten blir svängningar i bågen. Medan med en tung pil, kommer både pilen och bågen nå lägre hastighet, vilket betyder att mindre energi stannat i bågen, och därmed mer energi i pilen.
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Gimbal »

grym skrev:ok, här behövs lite från begåvningsreserven

skriv ut streckkod modell heljämn , fäst den på pilen och ha en reflexdetektor på pilhyllan och mät frekvensensen medans man skjuter, , rätt gjort kan du få accelerationen med :wink:
Det här var ju den klart roligaste lösningen. Man kan i princip ha hela mätanordningen direkt på bågen.

Sen undrar jag iofs om utgångshastigheten är den intressantaste. Ju lättare pil ju högre hastighet, inte så jätteintressant. Men ska man skjuta långt eller med genomslagskraft så är det inte helt säkert att den lättaste pilen vinner.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Jonaz »

Kronograf på blocket, 800:-
https://www.blocket.se/alvsborg/Pejl__G ... ?ca=11&w=3

Tråkig lösning, men ändå..
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av lond »

Annars så gör man som Mythbusters och använder sig av fyra bitar alufolie för att göra två kretsar som startar och stoppar räknaren. Mycket smidigare än papper och mikrofon.

/// Marcus
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

lond, har du någon video på detta? Tror jag aldrig sett de använda den metoden! lät intressant!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Henry »

Man sätter två bitar aluminiumfolie nära varandra men utan kontakt så när tex en pil träffar den första folien trycker den mot nästa vilket skapar kontakt och startar tidtagning, pilen går igenom folien och fortsätter till nästa likadana del som ger kontakt vilket stannar tidtagningen. Lite enkel matte så har man hastigheten.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av überfuzz »

bearing skrev:Jag förstår grundläggande fysik.
Är du säker på det? :D

Du har ju i stort sett svaret på din fråga, eller fundering, i min förra post.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av lond »

Nerdboy123 skrev:lond, har du någon video på detta? Tror jag aldrig sett de använda den metoden! lät intressant!
Kommer inte ihåg exakt vilken myt dom använde det i, men Henry beskriver förfarandet korrekt.

/// Marcus
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av bearing »

überfuzz skrev:
bearing skrev:Jag förstår grundläggande fysik.
Är du säker på det? :D

Du har ju i stort sett svaret på din fråga, eller fundering, i min förra post.
I den här posten?
überfuzz skrev:
bearing skrev:Men uberfuzz, det måste ju ändå finnas många fler parametrar i den här ekvationen än utgångshastigheten?
Må så vara, utgå ifrån att energin i pilen är samma i helt uppspänt läge som den är sen i släppögonblicket. potential energi = kenetisk energi. Frågan vi inte riktigt rönt ut är alltså hur vänsterledet beskrivs, om än approximativt. Högerledet är ½mv2.
Om det är e=mv²/2 du syftar på så känner jag redan till det sambandet=)

Jag har uppfattat att du tycker att det är onödigt att mäta hastigheten, eftersom att man kan få den genom en formel som är en funktion av hur spänd bågen är. Min invändning är att formeln stämmer bara med en sorts pil. Om pilen byts ut förändras sambandet, om man nu inte har utvecklat en formel som tar alla parametrar i beaktning. Oavsett behöver man kunna mäta pilarnas hastighet. I det ena fallet mäter man sig fram till den optimala pilen genom ett stort antal praktiska tester. I det andra fallet gör man mätningarna för att få fram alla samband, och sedan formulerar dessa till en matematisk formel, som sedan används för att räkna ut den optimala pilen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av überfuzz »

Nä, utgångspunkten är ju den jag skrev först. Låt mig omformulera det. Räkna tills du vet mer. Börja med att göra antagandet att energin är samma i fullt draget läge som den är i ögonblicket pilen släpper från strängen. Nu behöver du bara beskriva energin i dessa punkter. Hey Presto! Det är väl inte så svår tatt ta fram en formel för hsatigheten pilen får. :humm:

edit, råkade sabba en fin latex jag gjorde...

\(E_{kenetisk} = \int_0^s F(x) dx\) ;använd F =ma

\(\int_{0}^{s} m\ddot{x}(x) dx\) ;substitution av sträckan s emot tiden t

\(m \int_{0}^{t} \ddot{x}(t) \frac{dx}{dt} dt\) ;tidsderivatan av position ger hastighet

\(m \int_{0}^{t} \frac{dv(t)}{dt} v(t) dt\) ;tidsderivatan av hastighet ger acceleration

\(m \int_{0}^{t} \frac{d}{dt} \frac{1}{2} \left( v(t)^2 \right) dt\) ;tidsderivatan av hastighet ger acceleration

Antag att tiden t är när pilen släpper sfrån strängen, dvs all potentiel energi har omvändlats till rörelseenergi. Engergin blir alltså:

\(E_{kenetisk} = \frac{1}{2}mv^2\) ; jag antar alltså att pilen är i vila innan du släpper den i sitt dragna läge.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Icecap »

Om målet är att optimera pilens hastighet är det klart att en lätt pil har bättre förutsättning än en tung och man kan ganska säkert räkna på det med avancerade formler.

Vad JAG ser är att bågen i sig har en egenförlust och en jämförelse kan vara SWR: Det finns en viss mängd energi som utlösas, en viss del går till pilen och en viss del "kommer inte ur" bågen. Är de två ur balans kommer mindre energi att överföras till pilen och mer till bågen. Ganska enkelt faktisk.

Men inte nog med det: förlusten i kraft beror också på personen som håller bågen. Är bågen fast med en betongsugga som bas lär en större del av energin gå till pilen men om min mamma med gikt o skit skulle hålla den ville hon åka baklänges istället och pilen falla platt till marken.

Dessa faktorer berör dock bara hastigheten pilen har när strängen släpper den och man kan då få fram med vilken pilvikt bågen + personen fungerar optimalt.

Mäter man hastigheten vid målet kommer de nämnda faktorer in + luftmotståndet. Och luftmotståndet är mycket beroende av pilens styvhet osv. då den wobblar en del på vägen.

Så var man ska placera mätpunkten beror på vad man vill mäta.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av überfuzz »

Jag tror också att pilbågns verkningsgrad påverkas av pilens vikt. Gissningsvis ökar verkningsgraden om pilens vikt ökar. :humm:

Jag goolgade lite och hittade en funktion som någon tagit fram. F = 5133.7x^3 + 6748.7x^2 + 2223.6x Ingen aning hur bra den passat din pilbåge...
Skriv svar