Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Hej hej,

Kommer hålla en utbildning i början av nästa år och för att få eleverna lite mer på spänn så skulle jag inte bara vilja tala om explosioner utan även symbolisera/skapa en, lite oväntat.

Tankarna går tillbaka till högstadiet där vi fyllde en ballong med (vätgas + syre) och tände på. Exakt den effekten skulle jag vilja uppnå.
Utmaningen ligger dock i att skapa knallgasen, fylla denna i en ballong och tända på, på ett säkert sätt.

Det jag direkt tänker på är en plastflaska. Nära öppningen monterar jag tänd-anordningen som ska skapa gnista. Gnistan blir nog inget problem att skapa men däremot knallgasen.
Såg på nätet nu att genom att fylla behållaren med en skvätt kaustiksyra och lägga i en bit alu-folie i ballongen, så kan man trä på ballongen på flaskan och tippa i folien i flaskan. Där efter bildas gasen.
Det som talar emot idén är inblandande av syra etc, som kan skvätta vid smällen.

Kemi är inte min starka sida men jag finner det väldigt intressant! Vad tror ni om lösningen ovan? Har ni andra bättre och framför allt mer säkrare alternativ?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av lond »

Detta kanske kan vara ett alternativ:

/// Marcus
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Nerre »

Ska det smälla eller ska det vara eld?

I specialeffektsammanhang tror jag man brukar skilja på dessa.

Eldklot skapar man genom att fylla en tank med gasol (i gasform, jätteviktigt, därför man inte tar det direkt från flaskan) och sen har man en stor ventil som släpper ut gasolen förbi elektroder som tänder den. Jag tror det var tändning från oljepanna som de använde när jag såg det (på en svensexa så fick den blivande brudgummen en eftermiddag hos Svenska Stuntgruppen eller nåt sånt).

Det blir stort eldklot! :)

Att fylla en ballong med något kan fungera, men det svåra är blandningen. Jag har sett försök att fylla ballonger med just gasol och det blev rätt fjuttigt. Tror det blir för hög koncentration och för lite syre. Knallgas smäller kanske mer men ger ju inget eldklot.

Ska man bara ha en smäll funkar väl en vanlig uppblåst ballong, vill man fjärrstyra så tror jag att en glödtråd räcker för att punktera en ballong.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Icecap »

Knallgas är en mycket potent blandning! Den vill definitivt väcka mindre uppmärksamma studenter - men se upp för hörselsskadade.
Håll avstånd mellan explosionen och personer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har varit med på en del utbildningar hos räddningstjänsten och dom använder både gasol i gasform och flytande men det är ju inget som rekommenderas om man inte vet exakt vad man får för resultat...
En annan mycket effektfull sak är att hälla flytande syre på brinnande diesel. Det blir en djävla smäll rent ut sagt (prova inte detta hemma, och stå minst 50m bort när du inte provar).


Men för att göra lite mer harmlösa demonstrationer:
Skaffa en enkel mappgasbrännare från Jula.
Öppna kranarna för syrgas och propan till max.
Tänd lågan och justera in lämplig blandning på handtaget.
Släck lågan genom att stänga kranen för syrgas och öppna den igen.
Nu kan du fylla en ballong med rätt blandning.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av E Kafeman »

Det var nu 40+ år sedan.
Hade en kemi-lärare som var känd för att vara lite klumpig. Att provrör gick sönder och poffade när han demonstrerade något var fullt normalt, och bidrog nog till att klassen var extra uppmärksamma vid hans förevisningar. Det var nog delvis en gimmick från läraren, men han var absolut en naturbegåvning i att ha sönder saker.
Vid en lektion kom han in med två stora öppna glasbägare, typ en resp två liter. Ingenting här och ingenting där sa han och tittade ner i bägarna.
Enliters bägaren ställde han på katedern. Den större bägaren fyllde han med vatten från vattenkran som fanns i salen.
Han ställde sej framför katedern och tittade ut över klassen samtidigt som han snett bakom sej började fylla den mindre bägaren från den större med vatten. När den mindre bägaren var halvfull tog han en tändsticka och släppte ner i den mindre bägaren.
Det brann en stor låga. Han tittade inte ens på katedern utan fortsatt vänd mot klassen fyllde han på vatten och frågade om någon kunde förklara vad som skedde.
Det som skedde var att den mindre bägaren från början inte var helt tom, det hade varit några mm kemiskt ren bensin i botten, men det var det ju ingen som visste.
Ingen gissning? sa han och tittade ut över klassen samtidigt som den nu mindre bägaren blivit full av vatten och rann över kanten.
Vattnet rann ut över katedern och spred sej snabbt bland lärarens papper och pärmar. Allt med bensin som flöt ovanpå och brann.
Hela klassen satt som tända ljus, bokstavligen, och undrade hur detta skulle sluta.
Under normala omständigheter hade det blivit panik bland eleverna med en övertänd kateder, men för just denna läraren väntade vi knäpptysta och med förundran över vad som skulle ske härnäst.
Det var nog först när läraren själv kände värmen som han rykte till och tappade bägaren så att den sprack. Resterande vatten for iväg och nu brann det långt ut på golvet.

Han gick lugnt bort till dörren där det fanns en pulversläckare och med den släckte katedern och hans nu rätt bra brinnande papper
Katedern såg ut som ett krigshärjat landskap klätt i vinterskrud med tillhörande lätt rykande pappers-ruiner och trasiga glasbägare.
Vi elever fick nu komma fram till katedern och provsmaka pulvret och resten av lektionen ägnades åt kemin bakom varför pulvret kunde släcka eld.

Väldigt pedagogiska lektioner där läraren fick elevernas uppmärksamhet i detalj.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av rvl »

Ska det bara smälla, så kanske urladdning av en lagom stor elyt vara nåt? 300+ V kortslutet genom tunn aluminiumfolie, som disintegrerar blir ganska bra. Uppträdde själv med ett sådant "fysikexperiment" för 30+ år sen. Hade en medhjälpare, som laddade kondensatorn och kopplade bort nätspänningen, i kulisserna strax innan det var dags. Fram till scenen kom en vanlig skarvsladd med kondensatorspänningen. Samtidigt som det small såg ett antal andra personer till att släcka all belysning, som om säkringen gått. Blev ganska lyckat.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av RDX* »

En mjölexplosion kunde vara ett enkelt alternativ.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Tack för alla seriösa svar!
En "vätgasgenerator" som visas i lond's länk här jag sedan länge samlat grejer till. Tyvärr tror jag inte att jag hinner få ihop något vettigt innan det är dags.
Det bästa med en sån generator är att det är väldigt direkt och enkelt att slå på/av vätgasgenereringen.

Något eldklot blir det inte tal om, tyvärr :)
Vi ska vara inne i en ganska liten lokal och vill inte att varken brandlarm eller ögonbryn påverkas.

Smälla konding var också ett bra förslag. Måste dock tänka sig för när det kommer till flygande rester.

Oavsett typ av smäll så trycker Icecap en viktig punkt, hörsel. Den ska inte komma till skada.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av bearing »

Har för mig att det blev ett ganska kraftigt ljud bara av att tända ett provrör med knallgas. Så en hel ballong eller PET-flaska låter ju farligt!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av grym »

truppmina 12 eler ett par kilo hexogen :mrgreen:

beror på om du ska göra förutsättningarna för en explosion eller bara få det att låta för att väcka dom

om det är det sistnämnda så kan man ta en tändhatt för ammo och få den att smälla räcker för att dom ska vakna
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av LeCanard »

Du kan göra en skylt som det står "PANG" på som du håller upp när det är dax.... :D
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Nerre »

Släppa en bok i golvet?

Kom precis att tänka på nån grej jag läste. En kille som sitter i klassrummet och känner att han måste fisa... Han tänker att för att maskera ljudet så kan han låtsas råka tappa boken i golvet. Följande sekvens utspelar sig:

<PANG>
<knäpptyst i hela klassrummet och alla tittar på honom>
<prrrrrutt>
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Haha, kan se det lilla "timing-misstaget" framför mig :D

Nja, det blir nog varken en PANG-skylt, boksläpp eller mjölbomb.
På tal om mjölbomb, kanske kan ställa till med något sånt här i klassrummet -> https://www.youtube.com/watch?v=yRw4ZRqmxOc :)

Smälla en elektrolyt eller en ballong med vätgas, det får det bli.
Lite orolig över elektrolyten dock. Det händer ju att dessa bara fiser till eller inte smäller alls när man kortsluter/överbelastar dom. Tips för att säkerställa smäll? :wink:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av rvl »

Inga elektrolyter kom till skada i min version. Kortslutningsströmmen gick genom ett godispapper av tunn aluminium. Efteråt var det hål i folien, där elektroderna satt. Testa om det blir tillräckligt hörbar "smäll" för ditt behov.
Skriv svar