förförstärkare med rör

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mickelinman

förförstärkare med rör

Inlägg av mickelinman »

Hej!
Jag vill bygga ett rörförsteg som skall driva ett slutsteg jag håller på med från Elliot Sound (p3a). Vilka rör bör jag använda?
Jag har inte riktigt fått nåt grepp om vilka rör som ger ett bra ljud. Då detta blir mitt första rörprojekt så försöker jag att lära mig så mycket jag kan. Jag har lånat en bok skriven av Jean Hiragava och hoppas att nåt av hans projekt kan vara nåt för mig.
Finns det kanske nån som har ett hyffsat schema som skulle passa tro?

Micke. :-)
labmaster

Re: förförstärkare med rör

Inlägg av labmaster »

Jag tänkte använda ett 110mm kopparrör i mitt slutsteg men vad du skall använda i din förförstärkare har jag inte något förslag på.

Har du tänkt att konstruera hela förförstärkaren själv?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sätter en peng på att soundbrigade kommer att svara på detta :)
mickelinman

Inlägg av mickelinman »

Använd kromade rör Labmaster. Snyggare så. :-)
Jag skall göra så mycket jag kan själv.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nej kromat rör funkar inte men däremot är det en fördel med försilvrat rör. Problemet är att röret är dryga halvmetern så det blir så förbaskat dyrt att försilvra.

För många år sedan tillverkade jag en soppa för att kunna försilvra själv men den var inget kul att använda ty det var väldigt viktigt att hela tiden hålla den basisk. Soppan jag framställde heter Silvercyanid och blir den sur så lösgör sig cyanidjonerna från Silvret och då blir det inte så kul.

Oddsen är inte så höga Glenn så jag avstår att satsa en peng.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kolla på ECC82 och ECC83 - vanliga i förstegsbyggen. När det gäller själva topologin för förstärkaren så kan du kolla in något som kallas SRPP (Googlandet får du ordna själv). Har byggt ett försteg enligt detta recept och det lät bra...

Och ovan nämnda rör finns med både silver- och guldplätering om det nu är till någon hjälp...
mickelinman

Inlägg av mickelinman »

Ok! Tack. Google it is.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glenn skrev:Sätter en peng på att soundbrigade kommer att svara på detta :)
Glöm det .....

Jag har någonstans skrivit en lista på rör som är trevliga att använda men var den listan lades minns jag inte men lite idéer har jag ändå.
Ska du har spänningsförstärkning kan ju de flesta småsignalrör funka bra men titta på BRA rör som 6SN7(G/GT), 6SL7(G/GT) eller deras 12volts-varianter (12SN7 resp 12SN7).
Ryska rör som 6N1P, 6N2P och 6N6P är kanon. Europeiska rör som ECC82, ECC88 (E88CC) är perfekta. Kolla upp deras amerikanska ekvivalenter 12AY7, 12AU7, 12AT7.
Mer udda rör är 12B4A (singeltriod), ryska 6E5P (tetrod) eller C3g gammal Deutche Post-pentod). En EF86 i triodkoppling r ju perfekt.

Vanligaste kopplingen är nog en vanlig anodföljare men kolla upp my-följare. Undvik SRPP, vilka ger fel sorts dist.
Jag är utomlands just nu och har alla mina scheman någon annanstans. Du får gärna kolla med mig (PMa/mejla) mig i helgen.

GLÖM ECC83 - riktigt skitrör!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vill bara tipsa om programvara för rör från GlassWare.
De har massa annat rörande audio-rör också.

http://www.glass-ware.com/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Duncanamps rördatalookupprogram (http://tdsl.duncanamps.com/) är bra för att hitta datablad och rörekvivalenter.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

12AU7 sitter i en förbenat massa nya produkter, Soundbrigades förslag på rör bra dessutom är de relativt
överkomliga i pris , att nått låter bra beror på designen mer än rören, kör starved design och du får vad du begär.
Många sitter och byter rör i sådana och inbillar sig att de ska få bättre ljud. Kan rekommendera Eric Babour en
jäkel på allt om rör och även småskaletillverkare av de mest magnifika rör apparater. Synd att det inte finns nya
pentoder och lågvolts micro rör att köpa.

http://www.vacuumtubes.net/How_Vacuum_Tubes_Work.htm
http://www.metasonix.com/
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

soundbrigade skrev: En EF86 i triodkoppling r ju perfekt.
Vad är det för nackdel att köra som pentod?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

GLÖM ECC83 - riktigt skitrör!
ECC83 skitrör?? Förklara gärna varför. Röret togs ju fram speciellt för audio och fick en mycket utbredd användning. Så dåligt kan det väl inte vara? Där man behöver hög förstärkning tycker jag det är ett bra rör. Liknande data som 6SL7.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Pentoder har en viss förmåga att brusa. Fördelen är deras höga förstärkning men som sagt bruset är ju en nackdel. Att triodkoppla en EF86 gör ett bra rör bättre.
ECC83 har alldeles för stor förstärkning och måste återkopplas kraftigt vilket leder till massa skit och eländes elände. Dessutom är det ju inte linjärt. :evil:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nästa fråga, då; vilket schema ska du använda? Jag har en del idéer men annars gäller att ju enklare destu enklare.
Jag får leta lite och återkomma med ett och annat schema, eller peka i någon vettig riktning.

Letat!!!!
Här är ett enkelt steg med en riktigt läcker triod - 12B4A. Röret börjar komma upp i pris eftersom många fått upp ögonen för det. Higly recommended.
Bild

Ett annat enkelt steg med en något udda triod:
Bild

Kör med utgången på det här av Lodström designade steget:
Bild

Blue Velvet - enkelt men himla bra! Kolla om du kan hitta 12SN7-rör = billigare.
Bild

Grounded Grid om gillar sådant.
Bild

12AU7 i en koppling:
Bild

Mu-följare (Rozenblits konstruktion) - säkert jättebra.
Bild (Stor bild)

Enkelt med låga spänningar, kan justeras så man kör utan spänningsdubblare:
Bild

Katodföljare
Bild

Mu-följare med PCL82 (eller ECL82)
Bild

Sno utgångssteget:
Bild

Snu utgången:
Bild
Skriv svar