Ombyggnad av Elbil för barn...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Ombyggnad av Elbil för barn...

Inlägg av PeterH »

Jag har införskaffat en liten elbil till syrrans lilla kille (1,5år) som jag tänkte göra iordning som julklapp. Problemet som jag ser det är att bilen har relän som slår till spänningen till motorn, den rivstartar alltså. Om han kör den inomhus blir det troligtvis inget kvar av parkettgolvet :shock: Nu har jag köpt en H-brygga från E-bay som har allt(!) Så långt allting bra, men när det kommer till att bygga om så att det håller för 1-2 åringar (och när han blir äldre) är ju inte det lättaste, många saker att tänka på...

Mina funderingar så här långt:
1. mjukstart med H-bryggan för att inte få whiplash (dom är svaga i nacken dom små liven)
2. funktion tillräckligt enkel för att en 2-åring ska förstå (hur får man dom att förstå en steglös gaspedal?)
3. Kretsen kräver 12V och bilen är nu för 6V (inga större problem då man kan ställa maxhastighet=max medianspänning till motor)
4. Bygga nytt fäste för H-brygga och sätta en pott till gaspedalen... (behövs oavsett för att förstärka plasten lite som redan är spräckt)

Nu när jag sitter och funderar på hur jag ska lösa det visar det sig att nuvarande gaspedal bara har en slaglängd på ca 10mm (av/på switch). 10mm slaglängd är inte mycket att hurra för om man ska styra en pot (den går ju nästan ett varv på axeln för 0-100% :humm: ) Jag hade då en tanke på att man låter nuvarande strömbrytare styra en OP som långsamt rampar styrspänningen, men det kom jag snabbt på att det inte behövs. Det finns redan mjukstart på H-bryggan :roll: Problemet blir istället att det startar mjukt men går alltid upp till fullt (frågan är om det finns någon nackdel med att bara kunna köra fullt när man är 2 år :humm: )

Om man nu resonerar så att det är okej att gå från 0-100 (med mjukstart) så behöver man ju inte en så pass dyr och avancerad H-brygga överhuvud taget, man kan ju lika gärna låta motorn gå genom ett eller ett par effektmotstånd som man kortluter med ett relä efter någon sekund, man får en halvmjuk start för några tior och kan nyttja befintlig fotswitch :roll:

Principskiss (det är styrenheten som blir kommande projekt):
Bild

Så vad tror ni, är det overkill med H-bryggan eller är det dömt att misslyckas med att sekventiellt koppla förbi ett par effektmotstånd? På något vis ska ja också få till en "fail safe" för spaken till back/fram. Det sitter idag en lapp som säger att man inte får byta riktning medans man kör (försök få en 2-åring att komma ihåg det när han kör för fullt :badgrin: )
blueint
Kontakt:

Re: Ombyggnad av Elbil för barn...

Inlägg av blueint »

"3. Kretsen kräver 12V och bilen är nu för 6V (inga större problem då man kan ställa maxhastighet=max medianspänning till motor)"

Hastigheten beror väl främst på strömmen, och inte spänningen?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag tror det blir svårt att få ett barn att fatta att han eller hon ska trycka pedalen långsamt ändå, kan du inte bara rampa upp hastigheten med PWM eller nåt ? alltså när man trycker gasen i botten så rampas den upp på kanske 1-2 sekunder ?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Den ger ju PWM ut så spänningen blir ju ett medelvärde från pulsbredden, strömmen blir väl vad motorn tar vid en viss spänning och av mindre betydelse i detta fall, det funkar ju :mrgreen: Frågan här är ju om jag ska köra på H-bryggan eller bara modifiera befintlig lösning vilket spar en del slantar... Dessutom blir det mindre jobb i form av modifiering av gaspedal till pott 8)

Glenn: som jag skrev har H-bryggan redan funktionen inbyggd, alternativt löser jag detta genom att koppla förbi två effektmotstånd (se skiss)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tycker det verkar enklast att att ersätta rubbet med en H-brygga mellan batteri och motor. Slowstart mm kan implementeras i en MCU. Gärna med någon funktion så att effekten förhindras öka för snabbt (pulsbreddsderivata?).

Orginalkopplingen med reläer, resistanser mm verkar riktigt tillkrånglad om man ändå ska ändra i det.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det ingen som läser vad man skriver :humm:

Jag har en H-brygga med MCU (en PIC), den klarar av både mjukstart, back/fram, maxsspänning, PWM, strömstyrning osv. (finns ju en länk för den som vill läsa detaljer). Det som är lite omständigt med att använda bryggan är ju att bygga om gaspedalen och det faktum att en 2-åring troligtvis ändå inte kan hantera en steglös gaspedal :doh: Jag vill bara ha input på om det är en dålig lösning med effektmotstånden (och i så fall varför). Bryggan har jag ju som backup men det kräver en stor modifiering av bilen för att få till en funktion som troligtvis aldrig kommer användas (steglös hastighet).

Detta är ju en projektidé så när jag beslutat mig för lösning kommer en projektdel där detaljerna tas...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Testat bilen som den är? Vi har en sån trehjuling till vår dotter, och den orkar inte direkt rivstarta i originalutförande... snarare så att den startar väldigt mjukt på grund av effektbrist. =)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo, jag har provat och den är stark... Det blir ju också mindre slitage på dreven om den får mjukstarta :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Sant, och ett roligt projekt.

Jag ville stoppa en sånhär
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... :_70-55%29
i lillans traktor, men då sa frugan stopp... ;-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

> Jag ville stoppa en sånhär *länk* i lillans traktor, men då sa frugan stopp...

Kvinnor... :roll:

:lol:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

hubben: skalamodell av en sån här? :badgrin:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Men mer turbinljud..

Shit vad sjuk sport det där är alltså!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det var en liten motor Hubben :D När använder man såna? Kan väl inte vara till R/C Heli :shock:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Är det inte en sån som används till stålramsräsern här på forumet?
Annars har jag sett folk bygga gocartar med den, konverterat motorcyklar och en snubbe hade 2st och hade gjort en egen paramotor... ;-)
Ursprungligen är den till för STORA skalaflygplan - men de har en motor som är VÄRRE:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... 00cc_eq%29

Jag har ju som sagt en gildskärm och hade funderingar på att bygga en paramotor med en sådan, men blev återigen stoppad av frugan...
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag har byggt om en elbil för barn tillsammans med en polare. Eftersom den tänkta chauffören inte är ett år än så satte vi även in möjlighet att köra via R/C. När vi byggde och testade så kunde vi inte låta bli att slänga i en borstlös motor från min R/C-bil och då fick vi toppfart på 25km/h.

Den designen som blev till slut bygger på en slaktad skruvdragare. Gaspedal kopplas till skruvdragarens avtryckare och sedan har vi en switch för att växla fram/back.

Principskiss:
Bild

Youtube från premiärkörningen:

Som ni ser så driver den bara på ett av bakhjulen. Vi ska montera gummidäck för bättre komfort och grepp samt göra bakaxeln stel.

edit: stavning
edit2:
Det finns de som byggt rätt så trevliga fordon med R/C-motorer från kina.

Låter som det är svenskar. har dock inte hittat mer info om bygget någonstans.
Senast redigerad av janbjorn 23 september 2010, 12:36:17, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar