Elektronik till CNC-Fräs för en nyfiken

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cetex

Elektronik till CNC-Fräs för en nyfiken

Inlägg av cetex »

Hej!

Jag har fått upp ögonen för dethär med att man faktiskt kan bygga en cnc-fräsegen hand, och det behöver inte ens vara speciellt svårt heller. (Bara lite pill)
Utmärkt som hobbyprojekt för att lära sig med andra ord, och det kan ju vara bra att ha nån gång också då jag mekar med bilar och sånt på fritiden. :)

Jag har sett att det finns en hel drös med trådar om CNC-byggen, både här och på andra källor på nätet. Jag har kollat på Electricman, JGRO, Lillasyster, Ove's CNC och i princip allt annat jag kunnat komma över, och tänkte bygga något liknande till att börja med, Electricman's ser ut som en väldigt enkel start för ett "Proof of concept" så jag får något att leka med.

Problemet för mig är nu att i princip alla trådar jag hittat handlar om själva snickrandet av chassit / mekaniken, så lite backlash som möjligt, minska brytvinklar, andra glapp o.s.v. väldigt lite handlar om "basic" elektroniksaker som vilka kontrollerkort, stegmotor-drivers, powersupplies och stegmotorer man använt, vad man behöver, eller hur allt sitter ihop i slutänden.

Då jag vill bygga i förhoppning om att lära mig och samtidigt ha råd att leva vill jag gärna hålla nere budgeten litegranna, så om det går att få tag i ett komplett elektronik-Kit för under 3000kr så är jag glad, då kanske hela cnc-projektet hamnar på under de 5000kr jag planerat och motivationen hålls lättare uppe. :)

Jag har kollat en del på tråden Länkarkivet, men jag känner att jag är ute på djupt vatten.

Vad skulle ni rekommendera för Motorer, styrkort, drivers och powersupply för en "komplett lösning" att köras via en parallellport och ha hyffsade möjligheter att uppgradera olika delar av det i framtiden?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Elektronik till CNC-Fräs för en nyfiken

Inlägg av Klas-Kenny »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=44552
Verkar vara ett riktigt bra klipp där med Jojjes styrkort och motorer för 1500:- :) Saknas bara PSU.
Om det inte är sålt dvs. Men det ser ju inte ut att vara så i alla fall.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej och välkommen till forumet.

Börja från den mekaniska biten först sen kommer det elektriska, så fram med penna och papper och rita din maskin.
cetex

Inlägg av cetex »

Klas-Kenny skrev:http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=44552
Verkar vara ett riktigt bra klipp där med Jojjes styrkort och motorer för 1500:- :) Saknas bara PSU.
Om det inte är sålt dvs. Men det ser ju inte ut att vara så i alla fall.
Ser ut som något jag skulle vilja ha. Behöver man inte mer än PSU för att driva detta?
Parallell-port är också bra. då kan jag köra det via emc2/linux.
Vad kan vara ett vettigt powersupply till detta?
tecno skrev:Börja från den mekaniska biten först sen kommer det elektriska, så fram med penna och papper och rita din maskin.
Jag vill hemskt gärna börja med att få ihop det elektriska först då det är där jag känner att jag är osäker på om jag kommer få ihop det ännu. :)
Möjligheten finns att jag köper mig ett färdig "chassi", en kina-cnc också, men det lutar mest åt att bygga en själv för stunden.
cetex

Inlägg av cetex »

Nu har jag lekt lite i Google (S)ketchup.
Screenshot.png
CNC.skp.zip
Jag är långt ifrån färdig ännu, men jag tror jag har en vettig bas. (svårt att "cadda" på 9.1" netbook så vi får se om jag orkar cadda in resterande eller om jag ska bygga "som jag känner blir bra" när jag börjar.) :)

en sak jag är mycket väl medveten om att jag måste göra mindre är justeringarna för rören. jag råkade bygga för rör-radie 60mm först. :shock:
sen när jag gått igenom helvetet att mippla ihop det så det ser vettigt ut med justeringarna så inser jag att jag gjort fel. :evil:

Själva X-leds (det är väl djupet "inåt" i maskinen det?) vagnen tänkte jag beklä med 1st biltemas spårskena som delas och läggs så jag får 2st i bredd.

Fästena runt rören blir en såndär 90graders vinkel med kullager inskruvade i som jag sett andra använda + avgasklämma.

Matningen blir förhoppningsvis de stegmotorer som länkats till tidigare i tråden, och den mekaniska delen blir dubbel-mutter-i-spänn med vanlig gängstång direktkopplat till motorerna.

Y/Z vagnen tänkte jag sätta upp som på lillasyster. en 90graders vinkel ovanpå och en under rören.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ta och hör med ElectricMan om du inte kan få ta del av hans Sketchup-fil och kolla på dimensioneringar och sånt där, det ligger rätt mkt tanke och diskussion bakom den (jag hjälpte till en hel del där)...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Har haft ett par som har frågat efter sketchupfilen nu. Så jag tänkte, det är väl lika bra att dela med sig av den! :)

Den är licensierad under Creative Commons 3.0.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/

Jag vill gärna att ni meddelar mig om ni använder er av min ritning, och hur det går med bygget givetvis! :)

URL för nedladdning av Sketchupfilen:
http://electricman.se/public/ritningar/cnc/
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför inte länka till den svenska versionen direkt :roll:

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.sv
cetex

Inlägg av cetex »

Awesome!

Jag ska undersöka detta under morgondagen.

Har jobbat natt 10dygn och blev insläpad till jobbet idag igen (såklart övertidsersättning, men ändå) eftersom en kollega är sjuk. så är lätt sliten. :cry:
cetex

Inlägg av cetex »

Men tills jag får svar om han har prylarna till salu fortfarande.
Powersupply, skulle ett:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19593
eller ett:
räcka? eller är jag ute och cyklar / bör jag överdimensionera detta något?

2010-09-08 12:00

Det blev ett:

Och "Jojjes" styrkort + stegmotorer är köpta av Bobbox, han ska slänga det på lådan redan idag.

Då är det bara till att vänta som ett litet barn inför julafton till imorgon då det förhoppningsvis anländer en del leksaker med posten. :)
cetex

Inlägg av cetex »

Då har jag fått alla delar. (Bilder kommer sen)
Jag har även sågat ur alla delar till cnc-fräsen och ska börja montera den ikväll.

Jojje's (RiP) gamla styrkort. (Det som har tre motorkopplingar direkt på kortet) Är det någon som har koll på hur allt ska kopplas?

+5v/-5v ser jag finns där, ska jag mata det från t.ex datorns PSU?

MS1/MS2 byglarna, vad är de till för?
Vref/vridresistor vad ska jag sätta den till? Vad mäter jag mot? Vad är den till för?

Spindle Relay, emergency stop, x home, y home, z home, +5v, aux1, aux2, ska dessa kopplas mot jord eller +5v?

Enable X, Enable Y, Enable Z ska väl kortslutas för att något öht ska hända?

En del frågor innan jag eldar upp något. :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Rätt säker på att det finns länkat en enkel manual nånstans på forumet. Annars finns det nog bland dessa filer, http://jojje.eu/ElektronikForumet/ , som jag tankar ner nu så att de inte råkar försvinna.

EDIT: Skrev vad jag egentligen menade.
EDIT2: MS byglingarna bör vara helsteg,halv osv, poten bör vara strömbegränsningen.
cetex

Inlägg av cetex »

Nu har jag labbat en del, och jag har _Inte_ eldat upp något ännu. Wohoo!

+/-5v har jag kopplat till datorns PSU, och det verkar fungera bra.

MS1/MS2 står ju faktiskt på kortet, det är microstepping val. (1/1, 1/2, 1/4, 1/16) beroende på om bygel1, eller bygel2 sitter där.

Enable X (Short = on) vet jag inte vad den gör. jag har inte byglat den, och motorn snurrar på i alla fall. någon som har nån aning?

Vref är för att ställa ampere till motorn. kortet verkar bli väldigt varmt om jag kör nära eller över 2A.

Det jag fortfarande är osäker på:

Angående Spindle Relay, emergency stop/Limit, x home, y home, z home, +5v, aux1, aux2, så vet jag fortfarande inte om de ska kopplas mot jord eller +5v.

just +5v stiftet verkar definitivt lite lurigt. jag matar ju redan +5v till kortet från datorn, så är det en matning ut av +5v?

Och är det någon som har nån aning om vilka stift i parallellporten som är kopplat till vad av in/utgångar? har fått chansa en hel del nu för att få motor X att röra sig. :)
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Jag har en PDF för Jojjes kort, det kanske hjälper lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre

Inlägg av Borre »

De där +/-5V kanske är lite missvisande eller nått, det ska väl vara 5V och jord, så kopplar du från datorn använder du 5V och en jord/svart kabel. Men sitter det en 7805 monterade ska du inte ansluta något där alls.

De där spindle relay m.m. är bara in/utgångar från parallellporten.

Kom ihåg att aldrig koppla i eller ur en motor till kortet när det är spänningssatt, då brinner den styrkretsen för den motorn upp.
Skriv svar