Jag har fått upp ögonen för dethär med att man faktiskt kan bygga en cnc-fräs på egen hand, och det behöver inte ens vara speciellt svårt heller. (Bara lite pill)
Utmärkt som hobbyprojekt för att lära sig med andra ord, och det kan ju vara bra att ha nån gång också då jag mekar med bilar och sånt på fritiden.

Jag har sett att det finns en hel drös med trådar om CNC-byggen, både här och på andra källor på nätet. Jag har kollat på Electricman, JGRO, Lillasyster, Ove's CNC och i princip allt annat jag kunnat komma över, och tänkte bygga något liknande till att börja med, Electricman's ser ut som en väldigt enkel start för ett "Proof of concept" så jag får något att leka med.
Problemet för mig är nu att i princip alla trådar jag hittat handlar om själva snickrandet av chassit / mekaniken, så lite backlash som möjligt, minska brytvinklar, andra glapp o.s.v. väldigt lite handlar om "basic" elektroniksaker som vilka kontrollerkort, stegmotor-drivers, powersupplies och stegmotorer man använt, vad man behöver, eller hur allt sitter ihop i slutänden.
Då jag vill bygga i förhoppning om att lära mig och samtidigt ha råd att leva vill jag gärna hålla nere budgeten litegranna, så om det går att få tag i ett komplett elektronik-Kit för under 3000kr så är jag glad, då kanske hela cnc-projektet hamnar på under de 5000kr jag planerat och motivationen hålls lättare uppe.

Jag har kollat en del på tråden Länkarkivet, men jag känner att jag är ute på djupt vatten.
Vad skulle ni rekommendera för Motorer, styrkort, drivers och powersupply för en "komplett lösning" att köras via en parallellport och ha hyffsade möjligheter att uppgradera olika delar av det i framtiden?