BT till TV:en

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

BT till TV:en

Inlägg av lgrfbs »

Skulle vilja välja/styra tv kanler över Bluetooth från mobiltelefonen, är det möjligt?
niklo
Inlägg: 150
Blev medlem: 16 september 2009, 11:46:48
Ort: Norrköping

Re: BT till TV:en

Inlägg av niklo »

svaret är väl samma som: finns det bluetooth i din tv?

med lite modifiering så skulle man annars kunna bygga en bluetooth-till-ir-omvandlare...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: BT till TV:en

Inlägg av lgrfbs »

TV:en har inte Bluetooth utan jag tänkte mig altenativ 2 en dos frame vid TV:en & Videon.
Får kolla lite mer, tack ändå.
niklo
Inlägg: 150
Blev medlem: 16 september 2009, 11:46:48
Ort: Norrköping

Re: BT till TV:en

Inlägg av niklo »

kunde inte sova så varför inte fundera/surfa lite!?

det finns en bt-profil för just detta AVRCP men det kanske kan vara svårt att hitta moduler som stödjer den!?
annars kan man använda serieportsprofilen, SPP

det man behöver är:
1. en telefon som du kan programmera och som du kommer åt bluetooth i tex symbian s60
2. en bt-modul med lämplig gränssnitt tex rs232 eller liknande https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 300635.pdf
3. lämplig mcu tex en avr av lämplig storlek http://atmel.com/dyn/products/devices.asp?family_id=607
4. ir-modul eller ir-led för att implementera rc-5 (eller nåt annat protokoll) se http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/rc5.htm
5. lite tålamod att koppla och programmera!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: BT till TV:en

Inlägg av PeterH »

Dum fråga kanske, men varför vill man styra kanalväljaren med BT? Är det verkligen så svårt att släppa nallen att man inte kan använda fjärren? :lol:
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: BT till TV:en

Inlägg av Johanb »

I det här läget är det nog befogat med (under förutsättning att projektet blir av) ett "för att jag kan" :lol:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: BT till TV:en

Inlägg av lgrfbs »

För att lägga undan alla andra ir fjärrar och sköta all siffer hanterning från telefonen, den ultimata fjärren :doh:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: BT till TV:en

Inlägg av blueint »

"Tyvärr du har för lite pengar på kortet, ingen TV ikväll.. :P"
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: BT till TV:en

Inlägg av PeterH »

lgrfbs skrev:För att lägga undan alla andra ir fjärrar och sköta all siffer hanterning från telefonen, den ultimata fjärren :doh:
Men om du vill styra IR-enheter med nallen behövs ju inte BT? Din nalle har väl IR också, kanske bättre att försöka fixa en applikation till nallen som tar över IR modulen i den? Om du ska använda BT så behöver du skall bygga BT-enheter till alla dina IR-mottagare istället... :humm:

Sen vet jag inte om nallen är den "Ultimata fjärren"... för att byta kanal och justera volymen kanske, men många har ju fler enheter än TV:n. Hur tänker du dig styra HTPC:n, surroundanläggningen, projektorn m.fl. Sen vill man väl kontrollera värmepumpen, elementen rumstempen med en ultimat fjärr... Men kanske, bygg får vi se, kan ju bli riktigt häftigt också :tumupp:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: BT till TV:en

Inlägg av lgrfbs »

blueint Varför skulle ett lågt saldo stoppa mig från att byta tv kanal?
Bluetooth ska ju inte dra pengar från telefonkortet.
Får börja leta delar då.

PeterH
mobilen har inte IR, det är en E75 så den delen är nog bra.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: BT till TV:en

Inlägg av Borre »

IR i en mobil brukar inte fungera över långa avstånd, senast jag testade mellan laptopen och mobilen fungerade det på runt 30cm kanske.

lgrfbs, det var nog ett dåligt skämt bara.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: BT till TV:en

Inlägg av blueint »

lgrfbs, En del funktioner är beroende av att abbonemanget fungerar trots att det egentligen inte behövs. Samma med närvaron av SIM-kort.
hornfeldt
Inlägg: 104
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:27:07
Ort: Örnsköldsvik

Re: BT till TV:en

Inlägg av hornfeldt »

Skulle kanske vara möjligt att koppla BT till HDMI/CEC så slipper man ha en ful låda framför IR-mottagaren. Är inte helt säker men har för mig det är en I2C buss.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: BT till TV:en

Inlägg av lgrfbs »

Min tanke/plan var att ha den fula lådan dåld och bara lytmonterade IRlysdioder som tejpas fast dyskret på TV & Video.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: BT till TV:en

Inlägg av vfr »

Det finns såna där RF/IR-omvandlare med små IR-sändare att sätta fast framför mottagarna.

Min tanke var instället att sätta en IR-slavsändare uppe vid upphängningen till bordslampan i vardagsrummet. Det sitter bara 2-3 meter från där nästan alla IR-mottagare sitter. Nackdelen är ju förstås att man kan skymma sändaren, men sitter den relativt nära så är det nog inget stort problem.
Skriv svar