DC motor for drivning av baselement?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
spaceniggah
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 april 2005, 12:14:25

DC motor for drivning av baselement?

Inlägg av spaceniggah »

Hej!

Jag har några funderingar kring en ide´.

Jag har funderat på om en DC motor kan växla riktning tillräckligt fort för att kunna användas som motor till ett baselement. Tanken är att motorn skall kopplas till elementen och insignalen till motorn är en ljudsignal.

Detta betyder följdaktligen att motorn kommer att rotera fram o tillbaka precis som talspolen i en högtalare. Tror ni att en DC motorn har tillräckligt låg roternade massa(axeln) och moment för att kunna ändra riktning tillräckligt fort?

Tanken är att man på detta sätt kan använda ett stort membran och även en lång slaglängd för att kunna prestera höga ljudtryck. Frekvensomfången blir från 0 till runt 80Hz och därför mycket bra på att återge riktigt låga frekvenser

Det hela bygger på att DC motorn har högre känslighet och effekttålighet än en konventionell talspole. Någon som har synpunkter på det?

För drivning av motorn är ett PWM slutsteg den smartaste lösningen. Och eftersom motorn och elementen kommer fungera som ett naturligt lågpass filter kommer det eventuellt inte behövas ett LP filter på utgången som i en klass D förstärkare.

Förstärkaren/drivsteget är i princip en klass D förstärkare fast eventuellt utan LP filtret. Tänkt att konstrueras men en triangelvågs gen. komparator och två MOSFET driver IC. MOSFET trissorna kopplas som "full bridge". för att förmå motorn att rotera fram/bak.

Hoppas på lite intressant feedback och funderingar. Även förslag på lämpliga motorer mottages tacksamt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Med en vektorstyrd synkronmotor kan du spela musik bättre än telefonkvalité, men då snackar vi andra bullar...

Men en "vanlig" DC-motor? Njaaaää. Har du tänkt någon form av signal-brus-förhållande? Det blir nog ingen bra återgivning när DC-motorns kommutatorer håller på att byta linningar. Med mycket "kräm" i utsteget och återkoppling från motoraxeln så kan det kanske gå vägen.
Du får gärna förklara närmre hur du menar :)

>> cyr

Oh! Ny leksak högst upp på önskelistan! :shock:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan ev spela upp infraljud. Annars tror jag masströgheten sätter stopp..
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

spaceniggah

>motorn kommer att rotera fram o tillbaka

>Det hela bygger på att DC motorn har högre känslighet och >effekttålighet än en konventionell talspole.
>Någon som har synpunkter på det?

När en DC motorn inte rotera hela varv kommer
all ström att gå genom samma kol-kolektorsegmen-lindning
Effekttålighet är då mycket mindren än motorens vanlnliga.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

blueint skrev:Du kan ev spela upp infraljud. Annars tror jag masströgheten sätter stopp..
Med vilken utrustning menar du då?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Visst går det men en servomotor krävs nog. http://www.servodrive.com/Download_file ... raBass.pdf
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja återkoppling är nog inte dumt :wink:
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag såg en " sub" som spelade ned till DC. (ja, ni läser rätt).
Den bestod av en motor som roterade med en fast hastigehet. På denna satt en propeller med rörliga blad vars vinkel modulerades med en förstärkare som förstärkte insignalen från ljudsystemet. kostar ca 200.000:- och kräver skilda rum bakom & framför "högtalaren".

Grymt häftigt, snälla bygg en klon! :)

ah, här är den!
http://www.rotarywoofer.com/index.htm
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Kan det vara så svårt att bygga ensådan där proppelerhögtalare av en vanlig motor och en sub-bas? Suben får dra och trycka på pitch:en till propellen...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Phoenix Gold hade någon liknande konstruktion på en subbas för 5-10 år sedan, blev aldrig någon succe men det funkade tydligen hyffsat.
Se LÄNK
spaceniggah
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 april 2005, 12:14:25

Inlägg av spaceniggah »

Tack for feedbacken gubbar =)

Jag har kollat lite pa olika motorer och det verkar mojligt men en smula krangligt. Men att anvanda en motor istallet for talspole betyder inte nagon skillnad pa hur jag designar forstarkaren. Detta gor att jag kommer designa forstarkaren och forsoka anvanda en accelerometer for aterkopplingen. Starkaren kommer driva en vanlig hogtalare i forsta statiet for att senare experimenteras med lite olika motorer.

Sa nar jag kommit fram till nagot postar jag en liten trad i projektdelen. Om nagon har bra tips pa var man kan kopa accelerometrar lampade for matning direkt pa ett hogtalarmembran sa tar jag tacksamt emot tips.

Trevlig dag!
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: DC motor for drivning av baselement?

Inlägg av alexanderson »

En bashögtalare är en motor.
Sätt in den i ett exponentialhorn för att få högre ljudtryck.
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: DC motor for drivning av baselement?

Inlägg av Borre »

Vad får du ut av att bumpa en massa gamla trådar där du inte tillför ett smack?
Du borde läsa reglerna:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=18141
Skriv svar