Elkonvertering av Piaggio Ciao (moped)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Elkonvertering av Piaggio Ciao (moped)

Inlägg av LHelge »

För ett par dagar sedan kom lite leksaker från Hong Kong.
toys.jpg
Det är helt otroligt hur man kan få så mycket effekt ur en motor som inte är mycket större än en ölburk. Att ett så litet fartreglage sägs klara 200 A känns också otroligt. Inte annat än att man blir lite nyfiken och vill titta under skalet på det.
naked.jpg
Kylflänsen är monterad med dubbelhäftande tejp på plastsidan av transistorerna vilket inte borde göra så jättemycket för kylningen. Det ser också ut att finnas en ordentlig risk för kortslutning av motorfaserna.
short.jpg
Det ser ut att vara 18x3 = 54 st P0503BD, vilket borde betyda 9 st seriekopplade
fets.jpg
3-layer.jpg
Under fartreglaget sitter det en atmega och 3 st mosfet-drivare samt en linjär spänningsregulator som bara används internt på kretskortet.
bottom.jpg
För att göra fartreglaget något bättre har jag tänkt sätta dit några extra låg-ESR e-lyter (tips på vilka någon?) och montera det tilsammans med en fläkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Riktigt coolt! Vilken motor! :D
När det gäller kondingar, det är väll bara å gå in på Elfa och sortera efter ESR? 67-234-80 kanske (0.041 Ω)?
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

De här projektet ska bli riktigt häftigt att se :tumupp: :D

marr125
avvita

Inlägg av avvita »

Hur går det? Sommaren är snart här :)
Wildenboy

Inlägg av Wildenboy »

Vart köpte du grejerna? Hobbyking eller? Om ja, fick ni betala någon tullavgift? Jag är nämligen intresserad av nästan exakt samma saker, ska försöka mig på en elkonvertering av en minimoto. Dock tänkte jag köra på 10 eller 12 cells-ackar.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Av erfarenhet kan jag berätta att de där ESC:arna tenderar att brinna rätt lätt vid överlast... Motorn är väl gjord för ~50v men ditt reglage pallar bara cirka hälften av det... Kombinera det med att motorn kommer att vilja ha ordentligt mycket effekt i startögonblicket när den står stilla (och i praktiken är en kortslutning) så är det rätt lätt att den vita röken slipper ur reglaget...
Har även lyckats sabba ett reglage genom att en av ut-faserna släppte när vi använde reglaget.. Då brann hela steget för den fasen. Att löda om ingående och utgående kablar är någonting jag alltid gör på större kinareglage innan jag använder dem numera.

Nu tyckte jag mig läsa att du kommer använda slungkoppling, det tror jag är ett måste för att få detta att lira... det är iallafall så jag tänkt bygga min, den dagen frugan ger klartecken. ;-)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det här projektet har varit lite vilande ett tag. Har lagt min tid på http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=46458 istället. Men nu har jag problem med klartecken från "frugan" så det får väl bli att jobba på lite med det här projektet.

Status för närvarande är att jag get upp idén med en ciao lite och börjat linda om motorn för lägre varvtal så jag kan montera den på min MTB istället. Jag har en fas kvar på motorn där isoleringen av statorn är skadad så jag fick kortslutning mot den första gången jag försökte linda om den sedan kom arbetet med quadrocoptern emellan. Nu har jag skaffat lite kaptontejp jag ska försöka isolera med och hoppas det kommer fungera. Därefter ska jag installera hallgivare så idén med att köra sensorlöst stryker jag på MTB:n. Jag har skaffat ett bakhjul med fäste för skivbromsar där jag tänkte fast montera en kedjekrans med 52-53 tänder och sedan en så liten som möjligt på motorn för att få ned topphastigheten lite. Eftersom det inte blir något frihjul kommer jag kunna utnyttja regenerativ broms också, om än bara på bakhjulet. Det var någon som sa någon gång att: "If it's worth doing, it's worth overdoing" vilket jag tagit fasta på.

Jag kommer ta frem några olika delar:
1. Motorstyrning
2. BMU för LiPo ackar.
3. Styrenhet (som i cykelstyre) med display och inkoplingav gas/broms-givare
4. Eventuellt en trampgivare (För att kunna köra den i lagligt läge)

Dessa ska prata CAN med varandra vilket blir en ny erfarenhet för mig. Som ni kanske förstår är sannolikheten för att detta ska bli klart denna sommar inte speciellt stor, men jag hörde från brorsan att han hittat en lämplig ciao för några dagar sedan så det kan hända att jag beställer en motor till och fortsätter på det spåret också.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hur länge kommer du att kunna köra på de batterierna?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det beror på hur många/stora batterier man har. :D

BMU kommer vara moduluppbyggd så det går att utöka efterhand. men till att börja med kommer jag nog sikta på ett pack batterier uppbyggda av 6s1p 5Ah till ca 0,5 kWh och lägga till fler efterhand om det behövs. På en MTB borde det räcka för att ta sig ca 13-14 km till och från jobbet.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hm ok, men ifall 1h körning gissar jag då.
Ska ge mig på och konvertera en häcksax,men har svårt att uppskatta batteritiden.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Har du några kort på den omlindade motorn? Jag har en (mycket) mindre variant av den motorn till fräsmotor på min CNC fräs och har funderat på att linda om den...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

kan fixa det ikväll.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

hubben skrev:Av erfarenhet kan jag berätta att de där ESC:arna tenderar att brinna rätt lätt vid överlast... Motorn är väl gjord för ~50v men ditt reglage pallar bara cirka hälften av det... Kombinera det med att motorn kommer att vilja ha ordentligt mycket effekt i startögonblicket när den står stilla (och i praktiken är en kortslutning) så är det rätt lätt att den vita röken slipper ur reglaget...
Har även lyckats sabba ett reglage genom att en av ut-faserna släppte när vi använde reglaget.. Då brann hela steget för den fasen. Att löda om ingående och utgående kablar är någonting jag alltid gör på större kinareglage innan jag använder dem numera.

Nu tyckte jag mig läsa att du kommer använda slungkoppling, det tror jag är ett måste för att få detta att lira... det är iallafall så jag tänkt bygga min, den dagen frugan ger klartecken. ;-)
Har tyvärr precis samma erfarenhet av liknande reglage. precis i starten säger det poff och sedan godnatt... Dom verkar inte palla startströmmen, även om dom är specade till "massor många"-Ampere kontinuerligt...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Hann inte med att fixa några bilder igår, du får hålla ut till ikväll.

Angående ESC, jag skulle inte använda detta esc till något där motorn är fast kopplat till drivhjulet, som ni säger skulle den med största sannolikhet riktigt brinna upp direkt. Min teori att detta ä'ndå skulle fungera på en piaggio ciao var dels för att den har en centrifugalkoppling som inte belastar motorn med något moment innan det kommit upp i varv, och då sker det gradvis. Ytterligare en förändring som jag tänkte göra var att mäta strömmen in till fartreglaget och med någon enkel PID-regulator styra PWM-signalen till fartreglaget. Detta var inte bara för att göra så gasen styr strömmen istället för spänningen, utan också för att skydda fartreglaget från att dra massor ström under en längre tid.

Nu har jag som sagt nya planer, det blir att montera hallgivare på motorn och bygga ett eget fartreglage som förhoppningsvis ska ge bättre prestanda vid låga varvtal.
Skriv svar