Båtmonitor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Båtmonitor

Inlägg av Radiohead »

Hej,

Skulle vilja övervaka batterispänning, solcellsladdning, etc i min båt. Vill även kunna styra nån grej på distans i framtiden, först med sms men webb-interface vore också kul. Men jag vill inte börja på en lösning som är begränsad för framtida tillägg av funktioner.

Jag tänker mig något arduinobaserat. Ungefär vilken systemlösning bör jag inrikta mig på?

Till en början ska jag
-utgå från en arduino nano
-köpa nån form av gprs-modul för att styra och avläsa med sms (till en början)

Men senare vill jag kunna lägga till en datalogger-funktion där datan är tillgänglig via webb. Antar att det då är bäst att köra nån slags server hemma och båtmonitorn som klient mot denna, stämmer det? Eller tror ni man kommer vilja ha servern i båten? Påverkar det om jag i framtiden vill kunna lägga till fjärrstyrning via webb?

I så fall undrar jag vilken gsm/gprs-modul man ska ha. Den ska alltså vara kompatibel med batterisnål sms-styrning och i en framtid även webb-styrning eller dataloggning. En stor användarbas är bra för att lätt kunna googla. Ska man ha en GSM808? För något år sen verkade alla använda nån shield som hette Fona. håller på med en beställning från Electrodragon, finns det nåt där som rekommenderas? http://www.electrodragon.com/product-ca ... dules/gsm/

Det blev lite rörigt det här men skulle uppskatta era tankar om hur man ska börja för att inte begränsa framtida funktionstillväxt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Båtmonitor

Inlägg av adent »

Jag har påbörjat något som har potential att bli ungefär samma:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=78110
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: Båtmonitor

Inlägg av Radiohead »

Har du nån input om vilken gsm/gprs modul man ska använda? Stor användarbas och stöd för mer än sms (typ dataloggning till server) är min kravspec.


.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Båtmonitor

Inlägg av adent »

Du får nog hitta nån gsm-modul som är bra. Nackdelen är möjligen att GSM är lite på fallrepet.
Har provat sim300 och sim900 och kört data över dem, finns nog många andra moduler. Jag hade helt klart
haft databasen på Internet, inte i båten.

Har gjort ett litet generellt loggningssystem med wifi-moduler som rapporterar temperatur till en databas med flera användare.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Båtmonitor

Inlägg av Icecap »

GSM(/liknande) med konstant uppkoppling rimmar dåligt med lågt strömförbrukning och alternativa energikällor.

SMS vid fel/dygnsrapport är mycket mer energisnålt och det går ju att skicka SMS till modemet om att koppla upp om det behövs.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: Båtmonitor

Inlägg av Radiohead »

adent skrev:Du får nog hitta nån gsm-modul som är bra. Nackdelen är möjligen att GSM är lite på fallrepet.
Har provat sim300 och sim900 och kört data över dem, finns nog många andra moduler. Jag hade helt klart
haft databasen på Internet, inte i båten.

Har gjort ett litet generellt loggningssystem med wifi-moduler som rapporterar temperatur till en databas med flera användare.

MVH: Mikael
Vad är sim300 och sim900, är inte det GSM? Precis sån här information jag behöver. Jag gör besök i mikrodatorvärlden vad 3e-5e år och då är verktygen som gällde förra gången hopplöst lågnivå eller daterade. Förra gången jag kollade verkade gsm lite krångligt och folk verkade använda en shield som hette Fona, men den verkar helt ute nu.
Icecap skrev:GSM(/liknande) med konstant uppkoppling rimmar dåligt med lågt strömförbrukning och alternativa energikällor.

SMS vid fel/dygnsrapport är mycket mer energisnålt och det går ju att skicka SMS till modemet om att koppla upp om det behövs.
Bra input, det har du helt rätt i. Det gäller att inte göra allt på en gång, då blir istället inget gjort. Jag ska nog börja med att få grunkan att skicka sms på schema. Då blir dessutom varje SMS en liten uppmuntran att förtsätta projektet.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: Båtmonitor

Inlägg av Radiohead »

@adent: JAg känner att det här med att programmera en server (antingen en RPi eller nåt på min synology NAS är nåt som jag kanske inte kommer orka göra. Kan man göra nåt enklare åtminstone till en början, typ rapportera till nån molntjänst eller nåt? Du säger att du använder en molntjänst "på internet"?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Båtmonitor

Inlägg av adent »

Hej!

Njae, jag har gjort allt själv i mysql/php och joxat. Det är väl föråldrat numera (men går förstås om man kan). Finns en hel del färdiga system man kan rapportera till, lite beroende på om du främst är intresserad av momentan data eller om du ska spara data och bearbeta/kolla på historik också.
Tyvärr har jag dålig koll på det. Men MQTT har jag hört en del om, tror dock det är mest för momentan data.

Andra kan nog fylla på med lämpliga tjänster.

MVH: Mikael
Skriv svar