Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av danei »

Man kan ju konstatera att wikipediaartiklarna om både cykelgeneratorer och dynamon är riktigt dåliga. Inte helt ovanligt för svenska sidor.
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Retroperra skrev:Den här kan möjligen passa men ring dit och dubbelkolla. Sajten ser lite autoöversatt ut och då vet man aldrig.

http://ehrmotor.tictail.com/product/091 ... ings-spole
Tack för tipset!. Ska höra med dem får vi se då =) Jag är dock fortfarande djävulskt sugen på att testa dynamo/alternator-lösningen. Min nyfikenhet kommer inte att stillas förrän jag har provat det nämligen...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av svanted »

GastonDeVille skrev:
svanted skrev:dynamo är åckså ett gammalt vedertaget namn på en cykelgenerator,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelgenerator

GFKJHYFGLUFYVLD
Apropå, vad innebär "GFKJHYFGLUFYVLD"
Nån sorts tag för att hitta inlägg eller hemligt meddelande till utomjordingar?
folk klagar på att jag använder för lite versaler, så för att tillfredsställa dem fyller jag på med några på slutet,
när jag inte ids annat. :)
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Hejsan,

Tack för ert engagemang och stöd i detta lilla projekt =) Det uppskattas verkligen!!
Projektet går sakta framåt och jag tänkte dela med mig lite av vad som hänt.

1) Jag har fått hem och monterat framlyktan. Bytte ut lampan som följde med till en h4-ledlampa på ca 4w istället.
2) Fick hem ett bakljus med bromsljus (led-strip) som jag tänkte sätta på sadelramen bak. Dock lyser ledstrippen gult och blinkar vitt istället för att lysa gult och blinka rött när man bromsar. Så går det när man handlar på Wish. Ny beställning lagd på strip som dessutom har inbyggda blinkers =) Det blir smutt!
3) Monterade ekerskydd i lite olika trevliga färger. Se bild/länk nedan =)
4) En backspegel är monterad i styrhålet. En likadan ska sättas på andra sidan ockå.

Nu återstår att beställa hem batteri, ljusomkopplare, cykelgenerator, bromshandtag med hål för bromskontakt, bromskontakter, tändningslås, laddningsregulator, blinkrelä, voltmätare, kablar, och säkringar och förmodligen lite annat som man inte tänkt på =D

Imorgon ska jag ge avgasröret en rejäl uppfräschning med ny färg och avgasbandage (för syns skull). Har även en kompis som är duktig på skinn och sånt. Hade ju vart väldigt häftigt att klä om sadeln i klassisk café racer stuk =P

Vad tror ni? =D


För fler bilder på projektet se min instagram:
https://www.instagram.com/puttepaluffen/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Okey det har dykt upp ett par frågor i projektet:

1) Säkringar. Jag har planerat för en säkring (nära) batteriet mellan batteriets (+) och tändningslåset. I ett system som detta, hur stor säkring behövs? Räknade ut att:

Framlyse 12v 4 watt 0,33
Baklyse 12v 4 watt 0,33
Blinkers fram 12v 4 watt 0,33
Tutan 12v 9 watt 0,75
USB-laddare 5v 10,5 watt 2,1 ampere
Totalt 31 watt 3,8 ampere

Då torde det räcka med en säkring på 5 ampere och en kabelare på 0,75mm? Eller ska jag ta lite höjd och ta en på 7,5 ampere?


2) Dynamon (12v och 5,5W) ger (om jag förstår det hela rätt) en konstant ström på 0,45 ampere. Dock ökar volten linjärt med hastigheten men laddregulatorn som jag sätter mellan dynamon och batteriet likriktar och strömmen och ser till att spänningen hela tiden är på en bra nivå för batteriet.

Tänker vi bort usb-laddaren, tuta och blinkers så drar förbrukarna ca 0,66 ampere.
Det betyder att jag egentligen har ett underskott på ca 0,20 empere.

Ponera att jag har ett gelbatteri på 3ah och kör mopeden i en timme.
Då torde jag ha förlorat 0,20ah på den körningen?

Är batteriet på 3ah så innebär det att jag har 2,80ah kvar? Dvs 93% batterikapacitet kvar?
(2,80/3= 0,93)

Tänker jag rätt här? I så fall tycker jag inte att det är så farligt. Jag kommer sällan köra mopeden i en timme i sträck. Förmodligen max 30 minuter i sträck faktiskt. Å det jag förlorar på kvällen/natten kan jag ta igen på dagen när jag kör med lamporna släckta.

3) Bör jag räkna med laddningsregulatorn med den inbyggda likriktaren som en förbrukare i mitt system? Har inte sett att de skriver ut några siffror för de grunkorna mer än om de är 12 eller 6 volt. Vad är rimligt att anta?


4) Och när vi ändå pratar om laddregulatorn/likriktaren. Behövs det verkligen en diod mellan batteriet och laddregulatorn/likriktaren för att förhindra att dynamon börjar snurra av batteriet när mopeden inte rullar framåt och driver dynamon? Eller behövs inte det i och med laddregulatorn/likriktaren?

Tack på förhand!! =)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av xxargs »

Tänk på storhet resp enhet dvs:

Kod: Markera allt

storhet    enhet

Spänning   Volt
Ström      Ampere
Resistans  Ohm (avser oftast rent resistiv motstånd, även vid fallen med växelström i kretsen)
Impedans   Ohm (vid växelström kan vara komplex och skrivs som 32 + j23 Ohm eller 23 |_ 43 grader Ohm)
Konduktans  Siemens (kan också vara komplex)
Har man gått elläran och närmast få det islagen så får man sår i näthinnan när det skrivs 'volten', 'amperen' i löpande text etc. när det bör skrivas 'spänningen', 'strömmen' i löpande text i Svenskan.

Se det nu inte som påhopp - se det som en utbildning då jag vet att många inte har sagda kurser bakom sig och har bara sett engelska förlagor och det blir inte bra alls när man "försvenskar" engelska 'Voltage' till 'volten'...

(där har man mera kluvet förhållande då engelskans motsvarighet för spänning är 'Voltage' - 'Volt' för deras storhets och enhets-par och man ser strulet de har med 'tension' som är mer vår motsvarighet till 'spänning')

---

Det jag ser är att du har löjligt lite tillgång till generatorkraft - 0.45 ampere är verkligen inte mycket att leka med.

När det gäller regulator så måste du köpa regulator passande till moppen - och jag gissar här då är en elektronisk 'Zenerdiod' - en shuntregulator som helt enkelt börja leda ström mot backen när spänningen är uppemot 14 - 14.4 Volt och på så sätt håller den kontrollerad för batteriets räkning.

när det gäller USB-laddare så gissar jag att du köper en färdig cigarett-proppsladdare - du bör använda en sådan och helst inte en sådan som blir varm under användande - modeller som håller sig sval när de laddar indikerar att den har mer avancerad krets (switchomvandlare) än enklare laddare med linjär regulator - och det är bra för dig då det drar mindre med kräm från ditt lilla batteri under laddningen då det kommer att dra mer ström än vad din moppegenerator orka ge.

Försök hitta 12V-laddare med snabbladdare /quick charger-kretsar i sig mot USB, då de är garanterat switchande omvandlare i sig och därmed bra verkningsgrad i sig
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Tack tack för påminnelsen. Som glad amatör kommer jag aldrig ihåg vad som är vad med alla beteckningar. Ta gärna en titt på mina övriga frågor i det tidigare inlägget om du har tid.

Ja 0,45 ampere är inte mycket. MEN meningarna går isär huruvida en dynamo (cykelgenerator) levererar en konstant ström eller ej. Vissa menar att strömmen också ökar när spänningen ökar. Får vi ut säg 0,5 ampere vid 12 volt så skulle vi få ut 1 empere vid 24 volt och två ampere vid 48 volt. Och enligt videos jag sett på youtube så kommer man väldigt lätt upp i 30 volt med en vanlig cykelgenerator. Så jag gissar på att jag kommer att kunna komma upp i runt 50-60 volt när jag ligger i 35+ kilometer i timmen. Men frågan är: kommer amperen att öka också? Jag har läst flera olika teorier om det på nätet. Vad säger ni?

Borde inte en laddningsregulator som är avsedd för moped och mc klara av att ta ner spänningen till bra nivå för batteriet? På motorcyklar lämnar generatorn 20 volt (AC) vid tomgång och runt 80 volt vid 5000 rpm. Så med det i åtanke så borde la den höga volten från min cykelgenerator inte bli ett problem med en laddningsregulator från moped/mc?

UPPDATERING: har kikat på lite mer youtube och fått veta att laddningsregulatorer ofta har en shunt-grej i sig precis som du sa. Så all good på den. I videon berättar mekanikern även att man inte ska behöva någon diod mellan batteri och dynamo eftersom dioderna i likriktarbryggan tar hand om den saken. Bra! Då har vi löst det problemet.

Ja precis jag har köpt en en färdig usb-laddare/voltmätare som är avsedd för mc.

Tack ni är guld! =)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av xxargs »

Hur mycket ström en generator kan avge är hårt kopplat till magnetflödet på generatorns permamentmagnet samt hur mycket av flödet som går igenom ljusspolen på moppen.

En koll är att kortsluta generatorsladden mot jord via en växelströmsmätande multimeter/amperemeter och du behöver inte speciellt högt varvtal för att se att strömmen är ganska stabil så fort man är över ett visst varvtal - det är den strömmen som generatorn som mest kan avge.

När man sedan likriktar så kommer ström bara flöda för den delen av perioden som har mer spänning än motsvarande batterispänning och vid låga varvtal bara mycket kort stund just i period-topparna (och når sin maxtröm enligt givet ovan vid kortsluten generator) - vilket betyder att det är under väldigt kort tid som leder ström och resten utan ström och genomsnittlig låg ström långt under den tänkta strömmen.

vid högre varvtal när generatorn kanske toppar spänningen över 50 Volt så kommer den nedlastad till 14 Volt att leverera ström en större delen av halvperioden och genomsnittliga strömmen är då högre.
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

xxargs skrev:Hur mycket ström en generator kan avge är hårt kopplat till magnetflödet på generatorns permamentmagnet samt hur mycket av flödet som går igenom ljusspolen på moppen.

En koll är att kortsluta generatorsladden mot jord via en växelströmsmätande multimeter/amperemeter och du behöver inte speciellt högt varvtal för att se att strömmen är ganska stabil så fort man är över ett visst varvtal - det är den strömmen som generatorn som mest kan avge.

När man sedan likriktar så kommer ström bara flöda för den delen av perioden som har mer spänning än motsvarande batterispänning och vid låga varvtal bara mycket kort stund just i period-topparna (och når sin maxtröm enligt givet ovan vid kortsluten generator) - vilket betyder att det är under väldigt kort tid som leder ström och resten utan ström och genomsnittlig låg ström långt under den tänkta strömmen.

vid högre varvtal när generatorn kanske toppar spänningen över 50 Volt så kommer den nedlastad till 14 Volt att leverera ström en större delen av halvperioden och genomsnittliga strömmen är då högre.
Okey det är taget. Bra förklarat! =) En cykelgenerator når 12 volt nästan direkt när man börjar cykla så så fort man cyklar lite mer än gångfart så blir spänningen högre än 12 volt. Så summan av kardemumman är att batteriet kommer att ladda hela tiden så länge jag är snäppet över gångfart med mopeden.

Min enda huvudvärk som jag oroar mig kring är om de 0,45 amperen som generatorn levererar, på något vis blir lägre när de passerar spänningsregulatorn och likriktaren?

Du sa att genomsnittliga strömmen då är högre? Högre än vadå menar du?

Mvh
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Uppdatering:

Har nu monterat:
12v batteri på 3ah under sadeln.
Tändlås (på högra sidokåpan)
Voltmätare/usb-laddare (på högra sidokåpan)
Blinkers fram på 0,1W stycket.

FRÅGA: finns det någon typ av relä som första gången den får ström/signal slår på och sen håller sig på tills den får en ström/signal på samma ställe igen? Jag har alltså med en återfjädrande knapp att göra....

Tack på förhand,
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Hobbyisten »

Impulsrelä tror jag det heter :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Biker »

Heljusrelä
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Biker skrev:Heljusrelä
Någonting åt detta hållet?
https://www.clasohlson.com/se/Bilrel%C3 ... s#moreinfo

Vet inte riktigt vad jag ska leta efter som bekräftar att strömmen inte behöver ligga på konstant till reläet utan att det räcker med en kort signalström...
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av RadarEnt »

Nej, det där är fel typ av relä'. Det sluter så länge det ligger signal på. När den släpper bryter det igen.
Du behöver ett som växlar mellan hel/halvljus om du ska använda ett från någon bil.
Läs den här tråden. https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=44098
Skriv svar