Bygga vakuumkammare.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Janson1 »

Har du sökt på "vacuum bagging"? eller nåt sånt, det finns massa olika plastmaterial som man lägger på efter limning och som sen skall vacuumsättas under härdningstiden. Vacuumet får man från ett venturi som från början går på tryckluft, man kommer ganska långt ner i lufttryck, betydligt under 0,4 bar i alla fall.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

metric skrev:På mitt förra jobb gjorde jag en för samma ändamål som du ska ha det till.
Jag använde en muff till avloppsrör och en plugg till röret i ena änden som botten.
På ovansidan hade jag bara en lagom tjock plexiglasskiva (rund) med en luftnippel i mitten.
Tar man av låsringen på muffen finns där en fin packning som tätar mot plexiskivan.
1589482.jpg
1.jpeg
Tack @metric ! Sjukt bra idé! =D
Blir nog det absolut billigaste. Vilken tjocklek krävs för plexiglasskivan för en sådan diameter?

Janson1 skrev:Har du sökt på "vacuum bagging"?
Yes, tack. Det blir lite senare, men det hade jag också tänkt göra när jag fått gjort lite andra saker. Först ut är vakuumkammaren. Nämnde bara vacuum bagging eftersom jag inte känner till om det krävs starkare vakuumpumpar till det ena eller andra ändamålet
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Henry »

Ju starkare/större pump desto snabbare går det typ.

För att sedan uppskatta tjockleken på locket så räkna på att vid vakuum så är det 1 kg tryck per cm2, sedan är det bara att räkna hur mycket det blir för hela ytan och det blir rätt snabbt stora fysiska tryck.

Gör sedan en bedömning att kan jag sätta xx kg i mitten på detta lock utan att det går sönder eller böjs något nämnvärt så vet du på ett ungefär vad u kan behöva.
Senast redigerad av Henry 14 november 2018, 22:58:48, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Tack för det, Henry!
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av limpan4all »

Jag köpte en 31,8 liters från Aliexpress med vakuumpump inkl frakt så vart det 465 USD sedan moms på det hela. Kom efter tre veckor har jag för mig
https://www.aliexpress.com/item/8-4-Gal ... 56957.html

Sedan så finns ju lågprisvarianten också. Här är lämpliga länkar.
https://www.youtube.com/results?search_ ... um+Chamber
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Ja, precis, men det är just där skon klämmer. Pengar...=/
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Henry »

Det billigaste du kan komma undan vad gäller "riktig" vakuumpump (ja de är tillverkade i Kina på enklaste sätt och inget direkt märke men funkar i brist på) och inte kompressor från en kyl eller dylikt är på Ebay där det finns 1-stegs vakuumpumpar för runt 600:- inkl frakt:

https://www.ebay.com/itm/Refrigerant-Va ... rk:48:pf:0

Detta är samma typ av grunduppbyggnad som fanns på Jula en gång i tiden men har för mig dessa kostade lite över 1000:-.

För det lilla extra i vakuum, vilket jag inte tror du direkt behöver men har man så har man typ, så finns det 2-stegs pumpar för runt 1100:-:

https://www.ebay.com/itm/1-2-HP-4-5CFM- ... :rk:1:pf:0

Men lägre än så här kommer du nog inte undan med vad gäller i alla fall pumpen förutom ev i kina men då får de vara en del billigare annars går du miste om pengarna vid momsen sedan. Det finns en kina säljare som är billigast och det blir även billigare hos den efter moms m.m. men den har bara 6 st feedback så man vet inte, sedan tar det en halv evighet innan du får den med.

Fördelen med ovan länkar är att båda säljarna finns i Europa så ingen moms tull eller dylikt tillkommer.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Tusen tack @Henry!
Nej jag hade ju tänkt att en vakuumpump skulle kosta en bra bit över tusenlappen. Just därför vill jag dra ner kostnaden på själva kammaren. Antagligen kommer en sådan pump att fungera för mina behov.
Så det är egentligen bara plexiglaset som jag behöver leta upp ett nu då utan att bli barskrapad om det är möjligt.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Kom att tänka på att jag har ju faktiskt epoxyharts hemma. Ingen aning hur starkt det blir om jag gjuter en 1.5 cm tjock platta med det. Kan ju alltid prova med skyddskläder och glasögon på.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av metric »

Dagobert skrev:
metric skrev:På mitt förra jobb gjorde jag en för samma ändamål som du ska ha det till.
Jag använde en muff till avloppsrör och en plugg till röret i ena änden som botten.
På ovansidan hade jag bara en lagom tjock plexiglasskiva (rund) med en luftnippel i mitten.
Tar man av låsringen på muffen finns där en fin packning som tätar mot plexiskivan.
1589482.jpg
1.jpeg
Tack @metric ! Sjukt bra idé! =D
Blir nog det absolut billigaste. Vilken tjocklek krävs för plexiglasskivan för en sådan diameter?

Janson1 skrev:Har du sökt på "vacuum bagging"?
Yes, tack. Det blir lite senare, men det hade jag också tänkt göra när jag fått gjort lite andra saker. Först ut är vakuumkammaren. Nämnde bara vacuum bagging eftersom jag inte känner till om det krävs starkare vakuumpumpar till det ena eller andra ändamålet
Tror den var ca 10mm , sen var det nog polykarbonat skiva jag använde, den är segare.
Som vaccumkälla använde jag en gammal kylskåpskompressor, fungerade utmärkt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Pen »

Morsans gamla ostkupa i tjockt glas och kylskåpskompressor som vaccuumpump använde vi för att blåsa upp kokosbollar en gång i tiden. Den på bilden är nog för tunn och ligger kanske för långt ifrån den ideala sfäriska formen för att motstå 1 atm tryck, men jag såg att Classe hade en smörbytta med rätt kraftigt glas.

Glas i rätt form och tjocklek funkade ju bra för tjock-TV-röret (mycket lågt vaccuum).
Kupa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Oj, råkade radera denna posten.
Senast redigerad av Dagobert 18 november 2018, 01:50:43, redigerad totalt 2 gånger.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Pen »

Trycket är ju aldrig högre än 1 atmosfär, d v s en sjundedel av normal tryckluft. Biltemas vaccuumslangar (ca 6 mm) borde väl duga bra. Eller egentligen är väl styvare PVC-slang i samma dimension ännu bättre. Kanske har de T-kopplingar också - minns inte.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

bra idé där också, @Pen. Tack.

Letar nu efter kopplingar och tar gärna emot tips på var jag kan få tag på motsvarande eftersom frakten blir på tok för dyr att köpa från USA. Jag har googlat jättelänge och försökt hitta likvärdiga delar på svenska sidor.
Det underlättar inte heller att jag inte kan namnen på komponenterna på svenska.

Först ut har jag enormt svårt att hitta något likvärdigt denna kopplingen:
https://www.ebay.com/itm/Best-Value-Vac ... :rk:1:pf:0

Behöver någon koppling som jag kan skruva fast på detta sätt och som helst är smalare nedtill än uptill och dessutom ganska lång då den ska gå igenom skivan och spännas fast.

Sedan hittade jag denna vakuumpumpen som verkar lovande?
https://www.fyndpris.com/8141651-fyndpr ... J7hP2PeE-Q
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av grym »

har du en tjock bit plast som det skall igenom så gänga i plasten istället, det dras ju innåt så den kommer inte släppa
Skriv svar