Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:En IPE-140 balk har jag som kandidat till toppbalken.
Ok, jag fick intrycket av du hade en sådan.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nä jag hade bara funderat ut en sådan profil borde passa behoven, så jag hade den som kandidat.

Det är nog så att den här fräsen designades med tanken att man skulle ha en lyftanordning till godo. För att lyfta av x-bordet behöver jag en kran, även om jag vill ha av delarna på toppen behöver jag en kran. Om jag vill ta av och montera på något annat tillbehör på X-bordet behövs en kran också. Alla delar är för tunga att lyfta själv. Så det är inte bara fråga om att få den av pallen och flytta den utan en kran kommer behövas varje gång någon ändring ska göras på fräsen.

Denna vore perfekt, förutom för priset:
https://www.briklas.se/product/compac-v ... ran-1500kg
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Bonehead »

Det finns ingen biltema eller dylikt i finland?

Jag har länge sneglat på denna för samma ändamål som du(lyfta av bord, vertikalhuvud på fräs o.s.v.

Priset är lite mer humant.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000021844
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jo biltema har jag 25km hemifrån, och då jag talat om en 2T kran är det typ deras jag tänkt på som bastypen :) Jag tror om det blir en sån blir det svetsning och modifiering och förstärkning så jag kan placera benen så den slipper runt en eur-pall. Jo och hjulen behöver säkert uppgraderas också.

Jag ska avvakta, jag har lagt ut en annons på en lokal sida, ska se om någon har en begagnad att sälja. Kanske t.om. något så gammalt det kan va gjort utanför kina...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Jag har löst det flera gånger provisoriskt genom att resa upp ett pallställ över maskinen.

Att ha en bockkran för flytta runt maskiner i verkstaden tror jag är en dålig idé.
Bättre att använda palldragare, och maskintransporthjul om det blir tyngre grejer.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

För min del har ämnet ältats i en vecka nu och jag har haft långa diskussioner med maskinister och kunnigt folk och till synes alla förslag som finns i universum har passerat mina ögon och öron. Men i slutändan, med alla mina behov uppräknade blev det ett konsensus om vad som funkar bäst för mig. Så jag har en plan och ska köra på den, äntligen är ältandet över tänkte jag igår.

Projektrelaterat, öppnade DRO'n igår
Bild

Bild

Bild
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Inte så mycket att rapportera här... jag har varit sjuk ganska länge så man har inte orkat lika mycket. Igår så införskaffades kranen och två rundslingar också.

Min plan är att bygga om den så benen slipper mellan eur-pallar. Just för detta jobb kanske det inte behövs. Jag har tänkt kranen kan mest användas för att lyfta maskinen upp och ner, för själva flyttandet funderar jag på maskinskridskor. Hemmabygge även det. Första jobbet vore bara att lyfta den av pallen utan att flytta den. Måste börja med att plocka ihop kranen först. Modellen som stod såg större och maffigare än man trodde från bilderna från nätet.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Bonehead »

Tråkigt med sjukdom, hoppas du kryar på dig!
Ser fram emot att se mer om projektet. :)
Ser även gärna bilder på eventuell ombyggnad av kranen, jag har fortfarande inte slagit till och köpt en själv då det projektet ligger lite på is..
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Hostar och kämpar med slemmet ännu men tror det blir bättre... Igår orkade jag montera kranen så jag kunde se hur det blir att se ut. De långa stödfötterna slipper inte under dit dom behöver komma. Basen är dock riktigt passligt bred, 85cm. Det bör således bara vara att svetsa på nya fyrkantsprofiler längst ut på sidorna och fixa infästningarna för stödfötterna så slipper den runt en eur-pall med passlig marginal. Och så ska de nya fötterna stödas upp på korrekt vis och jag ska förstärka konstruktionen lite extra, de där banden ger jag inte mycket för.....

Blir nog bra det här då det är färdigt...

Bild

Konstruktionen är huvudsakligen gjord av ihopsvetsade 70x70x3mm fyrkantsrör.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Köpt fyrkantsstång och börjat modifieringsprocessen. 70x70x4mm var vad som fanns i lager så litet tjockare gods än orginalet. Blev att plocka isär kranen igen för detta.

Såhär har jag förestält mig att de nya stödbensmontagem ska komma:
Bild

De här fyrkantsprofilerna svetsas fast och U-balkar svetsas sedan fast i dom på samma vis som med de vinklade benen. Sen skär jag till två kortare 70x70 fyrkantsbitar och svetsar fast dom mellan de gamla och nya U-profilerna, på samma ställe som det går en balk nu tvärs över. Detta bör då styva upp ramen och man kan använda stödbenen i den gamla positionen ännu också.

Problem, saknas U-balk, ingen passande dimension fanns att få tag i. Min lösning är att svetsa en egen u-balk från denna bit med 6mm stålplåt:
Bild

Ut och skära... Ur denna bit får jag 6st 315x80mm bitar att tillverka två u-profiler av.
Bild

Inte alltid det lättaste att skära rakt...
Bild

Ungefär hur jag föreställer mig det, ska använda lite tunnplåt som shims innan jag spänner upp allting och svetsar ihop det.

Bild

Osäkert om jag bör TIG eller pinnsvetsa detta... TIG så kan jag göra inomhus och slipper frysa... Pinne med OK48 känns som gjort för sånthär svetsande å andra sidan, men dagsljuset är praktiskt tagtet borta och jag avskyr att jobba i kölden.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Vet inte om detta är direkt relevant eller intressant för de som vill se mera om FP2an, men det är ett sidoprojekt jag måste få fixat för att få fräsen i skick...

Det vertikala bordet ska av och det ska föras ut på sidan med kontrollerna, problemet är att där finns inte rum nog. Så det blir att få kranen fixad så jag kan få den av pallen och flytta/rotera den litet. Har svetsat och borrat och hållit på de stunder jag har haft för mig själv.

Bild

Bild

Bild

U-profilerna ihopsvetsade:
Bild

Även svetsade på basen men inte några bilder av det. Ska svetsas mera ännu, nästa steg efter det är diverse förstärkningar i ramen så den klarar den nya distributionen av påfrestningar.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Kranen börjar komma ihop igen, ska svetsas lite mera förstärkningar innan den är redo att lyfta fräsen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av arvidb »

DennisCA skrev:Vet inte om detta är direkt relevant eller intressant för de som vill se mera om FP2an, men det är ett sidoprojekt jag måste få fixat för att få fräsen i skick...
Jag tycker att det är mycket intressant i alla fall. :)

Utan att egentligen veta: blir det inte en väldigt stor påfrestning på de yttre/främre sprintarna för de fällbara benen? Du får ju ett brytande moment nedåt kring "gångjärnssprintarna" bak och hela lasten hamnar förstärkt via hävarm som skjuvkraft på de främre sprintarna. (Om jag inte har missförstått konstruktionen.) Men det kanske är samma konstruktion på originalbenen? I så fall får man väl hoppas att det är uträknat och OK. :)
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jepp det är samma konstruktion som på orginalet, man kan fortfarande nyttja benen i orginalutförande, men jag har kört med nästan dubbelt tjockare gods på de delar jag tillverkat.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Givetvis är det intressant, jag funderar lite på samma sätt när jag uppdaterar min tråd, men jag tänker att någon gång i framtiden kommer någon annan ha samma eller liknande problem och kanske hitta sin lösning eller åtminstone lite inspiration i det man skrivit/fotograferat. Man får inte ha trångt i verkstaden med en sån kran du byggt :)
Skriv svar