Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Det låter jättegeneröst :tumupp: Men jag ska fråga runt om den passar DRO'n så vi inte skickar nånting i onödan med Postmord.

Fortsätter med städningen, plockar bort den där fula strömbrytaren som något lagt över orginalet.

Bild

Bild

Bild

Orginalknapparna hade rykte om sig att gå sönder lätt så därav denna lösning. Men ful var den och trådarna drog dom på utsidan också. Orginalhålen är gängande och den diameter jag fick då jag gick in dit med skjutmåttet och mätte mot insidan av gängorna säger 26mm men jag vet inte om det säger nånting av värde. Jag hoppas det finns moderna knappar som man kan skruva in där. Jag har inte sett så noga men det ser ut som brytaren är kopplad inte till motorn men till kontrollådan som är separat. Vilket är typ hela poängen förstås med en separat elcentral. Jag har fotat alla kopplingarna i detalj så jag vet hur allt ska sitta ihop igen. Det har jag inte lagt upp dock.

Lite mindre smuts men långt att gå ännu.
Bild

Plockade också av DRO:n, y-skalan funkar inte oavsett hur jag kopplat den så lampan kanske det är. Jag har det söndriga läsarhuvet av x-skalan, kanske lampan där är hel...
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Kul att du dokumenterar i tråden, man är väl skadad men det här är liksom underhållning bättre än det mesta :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Förresten, innermått på 26mm, det låter som M28x1,5? I såna fall finns det brytare att köpa, tydligen är arkadknappar ofta M28 också.

EDIT: Var tydligen inte jättelätt att hitta M28x1.5 brytare. Verkar vara mest rör/termostatkopplingar
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av CPMS »

Svarva hylsor så du kan använda vanliga 22mm knappar, finns ju ett så stort utbud till den storleken.
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag gillar den idén! 22,5mm hade dom finaste knapparna i den lokala affären dock. Röd och gröna färger, stora rejäla knappar på 30mm:

https://www.starelec.fi/product_info.ph ... ts_id=4103
https://www.starelec.fi/product_info.ph ... ts_id=4105

EDIT:
Nä dessa var kanske finare ändå, circulär led lampa och metallic
https://www.starelec.fi/product_info.ph ... s_id=18883
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av wiklis »

På min FP2'a har jag skippat den där jättelådan som knappen är kopplad till.
Det enda den egentligen innehåller är en kontaktor till motorn, har tillräckligt trångt i verkstan ändå.
Satte kontaktorn i en liten låda på väggen istället.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:Plockade också av DRO:n, y-skalan funkar inte oavsett hur jag kopplat den så lampan kanske det är.
Det var ju en hyfsat modern burk till DROn.
Har du DRO bara på X och Y?
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jo den är bara X och Y, inget Z tyvärr. Men 2 > 0.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

X och Y klarar man sig långt på.
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Knackat ur koniska stift, den här 636 oljan kanske hjälper. Sprutade på igår och knackade ur idag utan problem, inte som de andra stiften jag fått slåss med och t.om borra ur.

Bild

Bild

Och designat bockkranen litet i CAD (fusion) och leker med simulationsmodulen. Enligt det klarar den 3x värdet (1600kg) utan problem och fräsen är väl det tyngsta jag kommer lyfta på ca 1200kg.

Bild

Bild

Funderar på att göra diagonalerna högst uppe längre. Man måste föreställa sig sen att den ska stå på fyra hjul och sånadära detaljer själv.

Jag kollade även på DRO'n med multimetern och jag tror inte det är lampan i skalan längre som är huvudmisstänkt eftersom jag inte får någon volt alls på de trådar som ska mata lampan. Det ska komma 5 volt där. Jag har läst de katalytiska kondensatorerna innuti brukar ge up på dessa äldre enheter så det ska kollas. Jag hoppas faktiskt felet ligger i själva enheten för jag ser inte fram emot allt frustrerande arbete som det vore att ge sig på skalorna och lampbyte.
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har börjat fundera om jag verkligen borde bygga den här kranen, bara materialkostnaderna kommer att bli hiskeligt dyra, såpass att jag tror inte jag har råd. Det blir nog billigare att köpa en 2 tons motorlyft istället tror jag, eventuellt modifiera benen på den så den kommer runt en pall, eller bara sticka den under pallen, lyfta maskinen och såga sönder pallen. Utan pallar borde det gå att lyfta fräs och svarv och sånt OK med den.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av grym »

vad behöver du ha lyften till?

jag föredrar handtruck för att ordna saker
speciellt om maskinerna har plattform som tillåter flytt med sådan

att få upp och ner saker på pall kan man göra med lite pyssel , pallningsvirke och spett, upp till två ton går det ofta smidigt

har även krok i taket i garaget som tål en del, den fördelar lasten mellan två takstolar som är kraftiga
sedan har jag spaklyftblock för lyft
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag ska få maskinen av pallen och flytta den dit den behövs. Sen ska jag flytta alla andra maskiner kors och tvärs över verkstan i en större omorganisering. Det blir en massa hit och dit och testande av olika placeringar och mellan rum. Jag vill ha ett enkelt och säkert sätt att kunna flytta alla maskiner jag har i verkstan, snabbt. Och då man ska byta delar och serva och sånt så måste en kran till för att lyfta delarna som är för tunga för en människa att lyfta.

Då jag fick svarven gjorde jag det där med att palla upp träblock och sågade sönder pallen runt maskinen, det var något av det värsta jag varit med om, kändes så riskabelt och osäkert att jag vill aldrig igen göra någonting liknande så länge jag lever. Och då var den inte ens 400kg.

En bockkran vore bäst och effektivast men pengarna saknas..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Vill du göra något provisoriskt nu, för att demontera fräsmaskinen, då travar du EUR-pallar och lägger din befintliga I-balk ovanpå.
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har ingen i-balk nu ens, helt utan grejer gällande lyftning, förutom en kättingtalja jag köpte för 50e. Men som det är nu finns det ingen brådska att flytta maskinen då den inte är färdig.

En kran behövs dock för att jag ska kunna fortsätta med renoveringen/rengöringen. Ur tid/pengar perspektivet vore en 2 tons motorlyft det som skulle funka bäst. Då kunde jag plocka bort mera delar av fräsen för fortsatta projektet och då blir den ju också lättare att lyfta av pallen.
Skriv svar