LED-klocka med antik processor - Påbörjat montering

Berätta om dina pågående projekt.
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av Castor »

8035 är en 8748 som ska ha externt minne, jag har några i en låda du kan få om du vill. :D
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av svanted »

:D 8748 och 8749 labbade vi med i gymnasiet 1985...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av svanted »

vad kaddar du i för program?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av kodar-holger »

Ja det här med portarnas beteende gäller naturligtvis hela MCS-48 familjen. Det finns rätt många olika varianter. Se MCS-48 på wikipedia.

En misstanke är väl att många delar samma kisel men märks olika beroende på vad testerna på chip-nivå gav. Funkar inte EPROM-et i en 8748 kan man ju sälja den som 8035.

Jag Caddar i KiCad. Har inget att jämföra med så kan egentligen inte säga att det är bättre eller sämre än något annat. Körde pyttelite scicards för ca 35 år sen (någon timme) och något DOS-baserat för bara 28 år sen. Jämfört med det senare känns KiCad väldigt kompetent och SciCards minns jag inget av.

Försökte för ett par år sen reversa en apparat och rita i KiCad. I samband med detta gjorde jag en del egna symboler som jag försökte bidra med till biblioteket. Kändes inte som där fanns en välkomnande attityd, och efter en kontrovers med Git gör jag inga mer försök att bidra. Men den som har ett par år över kan säkert hjälpa till för det finns många vassa hörn. Det är ju öppen sås.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av lillahuset »

En sak som jag gillar skarpt med KiCad är hur komponenterna är definierade i människoläsbar form och väldigt lätta att modifiera eller skapa med en bra texteditor. Har du testat det?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av kodar-holger »

Ok. Nästa steg nu är väl gerberfiler. Har läst på Jlcpcbs site och testat deras gerber-viewer på mina filer och tycker det ser ut som om det kommer att fungera. Men jag laddar upp filerna här så får vi se om någon har fler synpunkter.
8747_clock.zip
Ändringar sen sist är att jag lagt till en större kondensator på spänningsmatningen och ett pull-up på reset. Dessutom flyttat på lite komponenter och saker i silk-screen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: LED-klocka med antik processor - gerberfiler skapade

Inlägg av anders_bzn »

Ladda ner gerbv, det kan visa dina gerberfiler så du vet att de är korrekta. Gerbv är gratis.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: LED-klocka med antik processor - gerberfiler skapade

Inlägg av lillahuset »

Jag utgår från att du har gjort en DRC.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: LED-klocka med antik processor - gerberfiler skapade

Inlägg av lgrfbs »

anders_bzn är det detta program du tänker på?
http://gerbv.geda-project.org/
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: LED-klocka med antik processor - gerberfiler skapade

Inlägg av anders_bzn »

Ja precis det!
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - gerberfiler skapade

Inlägg av kodar-holger »

@lillahuset: Ja, naturligtvis har jag kört DRC. I schemadelen får jag en massa meddelanden om oanslutna pinnar och det är pinnar jag inte vill/behöver ansluta. Jag har kopplat upp hela konstruktionen på blank labb-platta åtgående från en utskrift. Fungerar, men går för fort vilket jag tillskriver strökapacitanser runt kristallen.

I PCB-delen får jag inga meddelanden. Men eftersom man sätter upp sina egna design rules vet jag inte om jag egentligen ger så mycket för dessa. Jag har försökt jämföra default-inställningarna i KiCad med det jag läser på jlcpcbs site och tycker deras löften är bättre än mina design rules. D.v.s dom klarar smalare ledare, mindre isolationsavstånd, mindre text, mindre hål u.s.w.

@anders_bzn: gerbv verkar var en linux-only programvara vilket inte funkar för mig i dagsläget. Dessutom har jag som sagt kört mina gerber-filer i jlcpcbs online-gerberviewer. Och ja, det visades.

Mitt problem är väl att jag inte vet vad jag skall titta efter. Har jag fått med alla relevanta filer, har jag rätt namn på filer et.c. Sånt som jag inbillar mig att bara erfarenhet kan säga att det är rätt och som man förmodligen ser direkt om man har det. Eller mer: kan pcb-tillverkaren göra ett kort som ser ut som jag förväntar mig givet denna input eller blir det bara som jag beställt.

Själva layouten har några tittat på och kommit med relevanta synpunkter som jag hoppas jag tagit till mig. Tack för det. :bravo:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: LED-klocka med antik processor - gerberfiler skapade

Inlägg av anders_bzn »

Nej, jag kör det under Windows också: https://sourceforge.net/projects/gerbv/ ... t/download
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: LED-klocka med antik processor - gerberfiler skapade

Inlägg av lillahuset »

kodar-holger: Det är ju bara du som vet vilka design rules du ska ha och de beror på vad din PCB-leverantörer vill att du ska använda. Ofta kan leverantörerna levera kort med olika krav på ledarbredd och isolationsavstånd.

Det vanliga för kort av din typ brukade för länge sedan vara min ledarbredd och min isolationsavstånd vid 5V 0,2mm. Om vi säger att det är 2,5mm mellan pinnarna så har du 2,5-3*0,2=1,9mm för paddarna till kretsarna. Sedan får du välja grid efter det.

Senaste kortet jag gjorde för ~5 år sedan använde jag min ledarbredd och min isolationsavstånd 0,1mm. Den PCB-leverantören hade det kravet för billigaste kort. Idag gissar jag att man kan gå ännu lägre för billigastekort hos många leverantörer. Man måste naturligtvis anpassa sig till eventuella högre spänningar, strömmar och annat.

Edit: https://www.pcbway.com/orderonline.aspx (som annonserar här) har 0,15mm som min ledare och isolation.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - gerberfiler skapade

Inlägg av kodar-holger »

Nu har jag äntligen lyckats beställa och få hem kort. Ser bra ut så långt.
IMGP9575_1.jpg
Nu får vi se om det tar tre månader till innan jag får dit komponenterna också. Och färdigt programvaran...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: LED-klocka med antik processor - Fått PCBer

Inlägg av lillahuset »

Kul att någon gör något med en 8748, det ger ganska djupa insikter i vår bransch. :tumupp:
Skriv svar