Brusgenerator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Det verkar vara en skröna att Zener-dioder brusar.

Jag har nu byggt min krets med hela 100ggr förstärkning och jag får inte ett smack med brus ut (bara lite 50Hz).

Ett tag trodde jag kretsen var död men sen mätte jag runt att jag hade vettiga bias och efter att min glappande prob fick sig en omgång så ser jag tydligt hur utgången sticker iväg när jag petar på ingången med fingret.

Men nåt brus ser jag överhuvudtaget inte.

Mäkta besviken.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Brusgenerator

Inlägg av grym »

zenerdioder brusar, syns tydligt på spekken
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brusgenerator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju också köra med pn-övergångar i trissor också.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

grym skrev:zenerdioder brusar, syns tydligt på spekken
Kan det vara att jag biaserar för "bra" eller nåt?

Min nuvarande bisering betyder alltså att Zener-dioden får den ström (5mA) som den är specad för (håller då Vz+/-1% har jag nyligen lärt mig).

Och med den bias så ser jag inte tillstymmelse till brus men jag ska mäta upp min förstärkningsfaktor som borde vara nära 100ggr dvs om så bara Zener brusar en ynka mV så ska jag absolut kunna se det, eller hur?

MVH/Roger
PS
Tyvärr har jag dock lite problem med jordningen av mitt skåp för om signalerna inte är lågimpediva får jag relativt kraftig 50Hz mitt i alltihopa, jag har provat jorda i väggen men det hjälper inte MEN vad som faktiskt hjälper en del är om jag lägger handen på skåpets plastöverdragna plåtchassi :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Brusgenerator

Inlägg av Icecap »

Om du vill maximera bruset bör det rent logisk vara bäst att dra strömmen genom zenern med en konstantströmsgenerator.

Det ger såklart en mycket hög impedans på signalen men det ska vara möjligt att fixa en förstärkare som klarar det utan problem.

Jag ser inget schema så jag antar att du har kopplat fel och att det är anledningen till att du inte ser bruset. Men 100x förstärkning ger ju att om GainBandwidth är den "normala" 1M är gränsen för det brus som kan ses på 10kHz.

Ska man ha bredbandigt brus ska det vara "många" förstärkarsteg med låg förstärkning.

Och om du kollar på ett CRT-oscilloskop kan det vara svårt att se bruset om det inte är vevad upp en del för ljuset på strålen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Om du vill maximera bruset bör det rent logisk vara bäst att dra strömmen genom zenern med en konstantströmsgenerator.

Det ger såklart en mycket hög impedans på signalen men det ska vara möjligt att fixa en förstärkare som klarar det utan problem.

Jag ser inget schema så jag antar att du har kopplat fel och att det är anledningen till att du inte ser bruset. Men 100x förstärkning ger ju att om GainBandwidth är den "normala" 1M är gränsen för det brus som kan ses på 10kHz.

Ska man ha bredbandigt brus ska det vara "många" förstärkarsteg med låg förstärkning.

Och om du kollar på ett CRT-oscilloskop kan det vara svårt att se bruset om det inte är vevad upp en del för ljuset på strålen.
Tack för din input, Icecap!

Lite funderingar:
Om jag nyttjar konstantströmgenerator så blir väl impedansen hos Zener lika låg som vanligt dvs impedansen hos Zener-knä't, eller?

Det finns ett schema i tråden där jag inte ens nyttjar OP utan en trissa för enkelhetens skull, jag är inte säker men jag tror att GBW-tänket går bort då.

Det där med många förstärkarsteg med låg förstärkning tror jag på men bara när det gäller OP (förmodligen gäller det entrisse-förstärkning också men jag har upplevt att deras GBW ligger så högt att det sällan ens påverkar, vid ganska höga förstärkningar tom), men en OP klarar ju som regel, som du också nämner, inte mycket mer än GBW=1MHz och därmed ger 100 i förstärkning bandbredden...

Fetstilt förstår jag inte.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Brusgenerator

Inlägg av Icecap »

Då bruset är slumpmässigt och då CRT-skoper oftast är bäst på att visa upprepande kurvor iom. att de överskriver varandra kontinuerligt kan brus vara mycket ljussvagt då ingen upprepning av signalerna (får) hända.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Brusgenerator

Inlägg av grym »

man får prova sig fram noga med vid vilken ström man får vettigast brus, beror på zenerdioderna och vilken spänning dom är gjorda för

för hf är det induktanser innan dioden för att ha hög inpendans, ofta flera olika med den för högst frekven närmst dioden
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:En BC547 (NPN) fungerar som brusgenerator om du kopplar på följande sätt:

Basen till jord.
Emittern till plus via ett motstånd på säg 680kΩ
Kollektorn hänger i luften, d.v.s. oansluten.

Matas med typ 9-12V, under ca 6V så vill den inte brusa. Sker något genombrott i kislet kring 6-7V och uppåt.

En buffertförstärkare med en BC547 är bra och ha så att brusgeneratorn inte belastas samtidigt får man en högre signalnivå.
Konstruktionen brusar friskt upptill något tiotal MHz.
Det här var roligt att testa :)

Jag fick inte till det med Zener hur jag än gjorde, bytte tom till OP och körde 100 i förstärkning men "inget" hände.

I desperation provade jag då ditt tips (fast BC546 för jag har inga BC547) och plötsligt får jag en massa brus.

Bruset är dessutom relativt jämt fördelat i amplitud, i vilket fall brus som man är van att se det.

Jag la in mitt 6Hz/60kHz-filter och det blev nästan att se ännu bättre ut!

Med 100 i förstärkning har jag nu 0,6Vpp (vilket alltså innebär att det brusar så friskt som runt 6mVpp).

Mycket kul det här (fast myten om brusande Zener kan man slänga nånstans).

Samtidigt är det knepigt varför "triss-zener" brusar.

Jag matar alltså OP med +/-9V och där hänger också Vzeb som jag nu ser hamnar på 8Vz, (9V-8V)/680k är sen en löjligt liten ström ändå brusar trissan så fantastiskt bra och mycket.

Jag har provat många olika strömmar för min Zener men aldrig riktigt fått nåt brus att tala om.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit vidare i mitt brusgenerator-projekt.

Jag har tyvärr märkt att en prob busar så jag kommer köpa två nya (båda dessutom lite sargade vad beträffar lödning på samma ben som proben sitter på...), proben kostar bara lite drygt 200 spänn men det suger ändå.

Nåväl, efter lite lirkande fick jag ordning på grejerna, min gamla enhet som nyttjade OP med plus/minus-matning banade vägen men min nya tvåtransistorvariant är fräckare :)

OP-varianten: 0,8Vpp (Gain=100)
Tvåtransistorvarianten (där den ena alltså bara genererar brus): 0,6Vpp (Gain=okänt men Re-cappat).

Bifogar lite bilder samt uppgraderar schemat till aktuellt schema.

MVH/Roger
PS
Tvåtransistorvarianten kräver en konding (470uF) över emittermotståndet för annars blir utnivån 20dB lägre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu finjusterat min brusgenerator och designat ett litet nätagg för den.

Finjusteringen består bara av att jag avser nyttja potentiometer istället för motstånd som kollektormotstånd, det blir aningen knöligt att bygga om mitt lilla kort men det går.

Om jag inte bygger in en "volym" på grejerna måste jag nämligen ta till nån slags dämpsats på utsidan av lådan och det känns onödigt när man uppfunnit nånting som kallas potentiometrar.

Nätagget är sedan löjligt enkelt men det innehåller några små osynliga (?) finesser.

1) Jag nyttjar Zener-diod (på 10V som ser till så att skillnaden nät/batteri inte blir för stor) för jag kör av princip bara 12VAC-adaptrar men man kan inte riktigt ha två spänningar som är "allt" mellan 17V och 7V (urladdat 9V-batteri) som drivning och detta för att bias på trissan driver för mycket med matningsspänningen, kom ihåg att den är biaserad för 9V och det resistivt dvs bas-biasspänningen är tämligen starkt beroende av matningsspänningen och samtidigt blir trissan mättad (och kan inte svinga mer) vid seriöst högre bas-biasspänning.

Vet inte om det blev så bra förklarat :)

2) Jag summerar mina 17/7V-spänningar via Zener-dioden dvs 9V-batteriet adderar sin spänning via en Schottky (för att hålla nere Vf ty trissan brusar bara för backspänningar högre än c.a 8V) samtidigt som adaptern adderar sin spänning till Zener fast via en vanlig kraftdiod och ett motstånd och därefter en konding till backe.

Den basala finessen med det här är att när adapter trycks i systemet så kopplas batteriet ur och när adapter rycks ur systemet så tar batteriet vid samtidigt som jag infört on/off på hela systemet.

3) Jag har infört en 2-polig vippbrytare som faktiskt bryter BÅDE jord och Plus och detta gör den alltså INNAN själva kortet (KNG), vitsen med detta är att man lättare skall kunna sniffa fatt i matning för LED (alldeles ovanför brytare), har man alltså Plus/Minus framme vid brytaren så blir det ju busenkelt att koppla in en LED just där, ingen revoultionerande ide' det här men den känns bra :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Brusgenerator

Inlägg av persika »

Intressant!
Kul du fick det att funka med transistorn.
Hur är spektralfördelningen ?
Är amplituden för alla frekvenser lika ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

persika skrev:Intressant!
Visst är det? :)
Kul du fick det att funka med transistorn.
Jag blev själv väldigt överraskad eftersom det legendariska bruset från en vanlig 5V6-Zener (rätt skarpt knä) visade sig vara en myt (min erfarenhet bara).
Hur är spektralfördelningen ?
Ingen aning, bara mycket spännande, jag ska precis bygga mig ett variabelt filter som kallas "State Variable Filter" och jag kallar min variant KSF, med KSF kommer jag kunna svepa ett bandpass-filter (BP) genom alla frekvenser som jag tror och hoppas jag har dvs den filtrerar ut 6Hz-60kHz.

Nu har jag kikat på en liten modifikation av den krets jag tänkt använda, jag kommer införa separat Q-inställning för jag kan komma att vilja testa (3-vägs)högtalare med brus och då måste man kunna justera Q hos BP.
Är amplituden för alla frekvenser lika ?
Vilka intressanta frågor du ställer, gillar ditt engagemang!

Eftersom min KSF inte är färdigbyggd så kan jag tyvärr inte svara på frågan men min förhoppning är spikrak amplitud intill mina valda bandgränser (6Hz-60kHz, -3dB) fast jag skulle bli förvånat om så är fallet :)

MVH/Roger
PS
Jag har missat att meddela att jag tänker göra LP-delen hos brusgeneratorn in- och urkopplingsbar, i ena läget får man alltså 60kHz och i andra läget antyder YD1150 att jag kan få 1MHz. HP-delen (6Hz) av brusgenerator kommer jag dock inte röra och detta för att den måste DC-blockeras och det speciellt, men inte endast, för att jag förstärker med en enda transistor som f.ö förstärker nära 40dB (typiskt 80ggr med trissa + Ce och 100ggr med OP).
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Brusgenerator

Inlägg av YD1150 »

Den ger ut brus på 10-tals MHz fast styrkan faller med ökande frekvens.

Finns ju riktiga brusdioder med glödtråd från Philips.

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_k81a.html
Noise diode K81A.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Brusgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Den ger ut brus på 10-tals MHz fast styrkan faller med ökande frekvens.

Finns ju riktiga brusdioder med glödtråd från Philips.

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_k81a.html
Noise diode K81A.pdf
Nära 1A glödström, användbar upp till 300MHz, 13dB brus över 50 Ohm, hur hittar du alla dina fantastiska grejer?

Jo, det är väl annars ganska klart att det inte kan brusa hur "länge" som helst dvs amplituden måste avta (med frekvens).

Jag är väldigt spänd på hur spektralt "rak" min brusgenerator är för den är trots allt, som YD1150 indirekt säger, ganska hårt skuren uppåt i frekvens.

MVH/Roger
Skriv svar