Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Mitt liv med Victoria - fodertrubbel

Inlägg av Zhorts »

Håller med Säter - är lite orolig att hela motorn exploderat efter allt trubbel med att få isär den, det hade ju varit trist!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - fodertrubbel

Inlägg av Glenn »

Jänkarna brukar ju gilla sådana där "head saver gasket" eller vad dom nu kallar dom, alltså extratjocka packningar avsedda för tillfällen då man planat för mycket.

Tror det finns som originaldel för vissa motorer till och med.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - fodertrubbel

Inlägg av Magnus_K »

Tackar som undrar! :)
Har varit mycket jobb och en del annat med gården som måste lösas innan vinter och snö. Blev också tvungen att köpa en ny stålborste till borrmaskinen så jag kommer åt hela ytan på blocket runt alla pinnbultar.
Igår fick jag ett samtal att toppen är färdig. Kommer åka dit och hämta den så fort jag gjort klart spridarna, så ska dom samtidigt hjälpa mig att justera öppningstrycket.

Fick också en ny oljetrycksmätare samt tempmätare+sensor igår, så nu finns det inget direkt som håller mig tillbaka för att montera ihop allt. Förutom antal timmar på dygnet :(

Återkommer när något nytt har hänt men måste prioritera vinterveden nu, som skulle varit inne i ladan i Juli...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - fodertrubbel

Inlägg av säter »

Glenn skrev:Jänkarna brukar ju gilla sådana där "head saver gasket" eller vad dom nu kallar dom, alltså extratjocka packningar avsedda för tillfällen då man planat för mycket.
Det hjälper väl inget i detta fall?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - fodertrubbel

Inlägg av säter »

E Kafeman skrev:Använder nästan alltid tjock Permatex på topplockspackningar av papp.
Permatex skulle jag absolut undvika.

Sist jag hade av toppen på min lastmaskin, låg ett foder lite lågt på ena halvan.
Jag smetade på Glansolin på foderflänsarna under packningen.
Det fungerar fortfarande bra.
I och för sig är det våta foder i denna.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av Magnus_K »

Vacker dag. Strålande sol och -4°C. Med andra traktordag (och ett flertal andra grejer...)

Små steg framåt men känner ändå att det rör på sig, och det är viktigt.

HÅLLER PÅ MED SISTA GROVSTÄDNINGEN AV BLOCKET NU. BÖRJADE UPPIFRÅN OCH ARBETADE MIG NEDÅT.
LITE SKRÄP I OLJAN JAG PENSLADE PÅ, MEN DET HÄR SKA SJÄLVKLART TORKAS RENT PRECIS INNAN MONTERING AV TOPPEN.
20181120_133024.jpg
20181120_145651.jpg
VET INTE VAD DOM HÄR KALLAS. DOM SITTER I ALLA FALL MELLAN DEN UNDERLIGGANDE KAMMEN OCH STÖTSTÄNGERNA. REJÄLT SMUTSIGA!
20181120_133108.jpg
FÖRSÖKTE ANVÄNDA EN STÖTSTÅNG OCH TRASA MEN DET VAR INGET BRA. SKA FÖRSÖKA MED EN LÅNG OCH SMAL PENSEL I SKRUVMASKINEN NÄSTA GÅNG. DÅ BLIR DET NOG RENT.
20181120_135557.jpg
DET HAR BLIVIT NÅGON SLAGS MISSFÄRGNING PÅ VEVEN SOM INTE GÅR ATT TA BORT. TESTADE MED DIVERSE KEMIKALIER OCH POLERA. LÅTER DET HÄR VARA. DET ÄR INGET SOM KÄNNS MED FINGRET I ALLA FALL.
20181120_142712.jpg
RENT OCH INSMORT! NU VÄNTAR BARA KOLVAR INNAN TRÅGET KAN GÅ PÅ!
20181120_145714.jpg
SOLEN VAR PÅ VÄG NER, SÅ BESLÖT MIG FÖR ATT VÄNTA MED KOLVARNA. ISTÄLLET TOG JAG BORT OLJEFILTER OCH BÅDA SOPPAFILTRENA FÖR ATT KUNNA SKICKA RÄTT BESTÄLLNING TILL SNORRE.
TÄNKTE KOMBINERA DESSA RESERVDELAR MED INJUSTERING AV SPRIDARE SAMT UPPHÄMTNING AV TOPPEN.
20181120_152952.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av säter »

Bryt inte av kolvringarna nu bara. :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av Janson1 »

Ventillyftare tror jag är ordet du söker...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av säter »

Kan du utveckla?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av Tekko »

Det är bara OHC motorer som har ventillyftare, stötstångsmotorer har kamföljare(cam followers), stötstänger(push rods) och ventilvippor(rocker arms).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av säter »

Det heter ventillyftare även på OHV-motorer.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av Janson1 »

Jag blev bara tvungen att titta... Lycoming (en flygmotor) kallar det både camshaft follower och lifter vid lite olika tillfällen. Ni får själva avgöra vad ni vill kalla prylen för både på svenska och engelska.
Vad tycker Magnus_K själv?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av Magnus_K »

Jag ser nu att Olsson i Ellös kallar dom för ventillyftare, och då är det så. Punkt :wink:

Nu är beställningslistan klar, ventilfjädrar, topplockspackning, 5L gul maskinfärg, en himla massa olika filter. Nya kopparpackningar för ventilerna får dom fixa fram. Det måste finnas, bara att jag inte hittar dom.

Ska bli roligt det här!

@säter: Det var inte snällt sagt angående kolvringarna! Det är ju lika elakt som att önska en jägare lycka till med jakten. Det misstaget har jag bara gjort en gång :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av säter »

Hur går det Magnus?
Är det dags för kolvmontering snart?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - små steg framåt

Inlägg av Magnus_K »

Nja, ganska snart. Snorre svarade inte i fredags så jag kunde beställa alla saker, men idag så.
Måndag nästa vecka ska jag ringa honom så ska vi bestämma en dag när jag ska hämta topp, delar och justera spridare. Han hade inte tid nu i veckan.

Tror jag väntar att montera kolvarna tills jag har allt hemma för att göra en sista rengöring och stänga igen motor.
Skriv svar