Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av danei »

Varken argon eller syre är flytande i tuberna.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

Nej, det här går till överdrift. 6-7 sidor om den här förbannade kolven :)
Ska dra i lite snören och se om jag kan komma över lite LIN. Annars blir det borr och mejsel, med fokus att spara vevstaken och foder.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Sverige »

danei skrev:Varken argon eller syre är flytande i tuberna.

Är de sjunkande?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

Ingen som har en idé om ett expanderande munstycke jag kan tillverka?
Har en kväveflaska jag kan tömma upp i kolven, men jag funderade på ett smart munstycke som skulle kunna få ner tempen på gasen väldigt mycket.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av GastonDeVille »

Borra ett stort hål kolven, fortsätt med att snitta upp med en metallsåg eller liknande mot kanten. :humm:
Det borde börja släppa då. Och så flytande kväve på det :badgrin:
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av GFEF »

danei
>Varken argon eller syre är flytande i tuberna.

Inte vanliga högtrycks tuber men vid mycket stora behov kan de köpas nerkylt till låga temperatur i välisolerade behållare.

http://www.aga.se/sv/products_ren/suppl ... index.html

Har sett personer som värme filmade el-installationer med kameror nerkylda med flytande kväve.
De använde en vanlig ståltermos modell "köpt på ICA" för lagring av flytande kväve......
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Glenn »

Jag föreslom det för dom som sysslade med flytande kväve på förra jobbet, dom sa att det var INTE en bra ide :)

Jag vet faktiskt inte exakt varför dock, mend et lät som det ahde provats med dåligt resultat.

Det fanns även andra restriktioner när man hade en fylld dewar med sej, man skulle exempelvis undvika att åka hiss med den, och små slutna rum över huvud taget.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av E Kafeman »

Har en kväveflaska jag kan tömma upp i kolven,
Gas, tryck? Du vill ha kvävet i vätske-form för bäst resultat. Kväve som gas leder värme mycket dåligt.
För att få ut flytande vätska ur tube måste gasen kondenseras. Om trycket är tillräckligt det räcka att man stoppar flaskan i frysen. Det är så man går om t.ex. vill hälla flytande Argon mellan olika svetstuber.
Koppla samman tuber med slang i rumstemperatur gör bara att gasen fördelar sej jämnt mellan tuberna. Argon är extra knepigt eftersom vätskefasen är liten.

Vet du trycket så går det räkna ut temperaturen för vätskefas. Häll ut vätskan med tub-öppningen neråt.

Det finns en variant där man använder kvävgas för att skapa mer lokal kyla. Tänk vanlig färgspruta fast istället för luft används kvävgas och istället för färg används vatten.
Resultatet blir något som sprutar underkylda iskristaller.

Dewar-flaska ska förhindra att det byggs upp tryck eller att syrgas kan kondenseras ur luften, därav dubbel-locket, samtidigt som den ska ge bra värmeisolering. Finns även en säkerhetsventil i botten.
Glas-termos fungerar bra om man tänker sej för, dvs se till att locket varken fryser fast eller skapar tryck samt att förvara glas-termosen så den inte går sönder. Det är dock inte enligt regelbolken.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av danei »

Argon har sin kritiska punkt vid -122grader celsius. Det åstakommer du inte i frysen....
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av anders_bzn »

Det beror väl på trycket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av danei »

Nej, det är just det det inte gör.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

pV=nRT :idea:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

E Kafeman skrev:
Har en kväveflaska jag kan tömma upp i kolven,
Gas, tryck? ...
Det är en vanlig 20L Nitrogen med kanske kring 200 psi kvar (13-14bar).
Tänkte tillbaka när vi dumpar tryck på jobbet genom ventiler. Det brukar bli ganska tillfredsställande isbildning på ventilerna. Å andra sidan är nog volymen vi dumpar 3ggr så stor och ungefär samma tryck, så den här slatten blir nog bara att fortsätta sminka grisen.

Satt och pratade lite med henne nu och håller helt med om att kyla antagligen är vägen att gå. Men det kanske kommer kosta >500:- bara för att få ens termos LIN, som också är en ren chansning.
Håller också med om att det måste till en kraftig stöt underifrån, och att trycka ut den inte kommer fungera direkt bra, men jag ska ändå testa en annan grej jag precis kom på innan jag sätter borret i den.
I och med att jag inte har någon domkraft som kan lyfta rakt, pålitligt och säkert, så ska jag göra i ordning en rejäl stötta under traktorn och ta spjärn mot kolven. Sen släpper jag ut lufttrycket. Känns lite som att bära eller brista... Men det är där vi är nu.
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Joe »

Nu har jag inte läst hela tråden men kolvar och foder kostar ~2500 +frakt https://www.ebay.co.uk/itm/MASSEY-FERGU ... 2322450397



Dra strängar med MIG svetsen på insidan av fodret hela varvet runt, då krymper fodret något när den svalnar.
Du kan även testa att svetsa plattjärn i fodret för att dra i.

Och sen kan du ta med fodret till någon med verkstadspress och tryck ut kolven, så du får bort vevstaken.

Tyvärr så blir det inte helt hundra att använda färdiga foder i Perkins, det bästa är att använda råa foder och sen borra upp dom hos någon motorrenoverare.
Men då måste du ut med motorn.. För hemmabruk så duger det med färdiga foder.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

Gjorde ett nytt försök med flytande kväve idag men det sket sig också. Tänker borra ut kolven här näst. Återkommer med ett "början till slut"-inägg när det är gjort.
Skriv svar