Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

Nej gott folk, den vill inte komma loss.
Tempen på blocket kom över 40°C och jag kunde mäta temperaturer på toppen av blocket nära 100°C. När det till slut bara brann lite i förbränningskoppen på kolven så ställde jag på en rejäl kall och mysig stål-cylinder som förhoppningsvis skulle kyla ner kolven lite snabbare. Men icke.

Gör ett nytt försök vid dagsljus imorgon. Har lite problem med att traktorn rullar aningens fram eller bak när jag använder domkraften. Får kika på det imorgon.

Ps. Det är inte långt kvar till slaghammaren och mejseln kommer fram. En ny kolv kostar inte mycket i sammanhanget. Ds

EDIT: Hmm, med en fibertät träbit så kanske jag kan nyttja slaghammaren underifrån och "bila" upp den? :humm:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

Nähä, inte det heller. Försökte hammra upp kolven när eldningen var klar men den sitter där så fint. Inte rört sig ett dyft.
20180906_093814.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av säter »

Går det inte att få plats med en domkraft under vevstaken?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

Jag kommer inte åt vevstaken utan någon slags förlängare till domkraften. Dock är det ganska svårt att pressa rakt på vevstaken så jag pressar upp i kolven istället. Det lär vara lite skonsammare också.
Än så länge så har mitt yxskaft klarat av att lätta fronten på traktorn så skaftet i sig håller bra.
Det är så jag lämnat traktorn för natten. Fullt tryck underifrån och cylindern snapsad.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5797
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av rvl »

Större domkraft som står på ett underlag, som "hänger under traktorn" kanske?
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av bearing »

Tur att inget hände med blocket när du eldade... Jag hällde i bensin och tände på när jag jobbade med en av mina maskiner. Efter en kort stund sprack gjutjärnsblocket... var bara att kasta.

Tror inte på att värma. Du måste i så fall värma bara blocket, och inte kolven. Och det går ju inte rent praktiskt. Aluminium har ju en högre värmeutvidgningskoefficient än gjutjärn, så när du eldade i motorn fastnade kolven ännu hårdare.

Kraft underifrån samt kylning av kolven borde göra susen. Jag tror inte att det var en slump att den släppte när du kylde med kolsyreis!
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av E Kafeman »

Att nu åter få loss kolven utan mekanisk skada kräver en chockvåg genom kolven.
Jämför kolven med en stor spik som ska ner i en planka. Segtrycka fungerar inte alls. Snärtigt slag med hammare fungerar bättre.

Svårigheten är att få till tillräckligt snärtigt slag underifrån. Handslägga och väl anpassat trästycke så att man når kolvbulten på båda sidor eller möjligen tryckluftshammare mot trästycket men slå underifrån är ofta mindre roligt.

Altternativt kan man satsa på att krympa kolven genom att kyla kolven 200 grader under cylinderväggens temperatur. Med lite tur kan man då lossa kolven med handkraft eller med gummiklubba.

För så stor relativ temperatur-skillnad mellan kolv och cylindervägg, ta ett rör så långt att det räcker väl över blockets överdel och som passar över större delen av kolven men med några mm luftspalt till cylinderväggen och vid behov täta med modelllera/silikon eller liknande mot kolven.
För att få röret stadigare i sidled och bättre isolering kan man utvändigt stödja röret med några varv tidningspapper på sidorna.
Fyll några centimeter av röret med kväve och fyll på i omgångar om det dunstar.

Eftersom det förmodligen är främst är begränsat till kolvringar som kan ge värme/kyl-övergång till cylinderväggen borde det var fullt möjligt att få till mer än 200 graders relativ skillnad då kväve kokar vid -196 grader och kolvringarna får en temperatur däremellan. Sot och rost är bra isolatorer i detta fallet, de leder värme dåligt och när kolven krymper så blir det en spalt mellan kolv och cylindervägg som också minskar problemet med att kyla överförs till cylinderväggen.

Vid kylning med kväve blir kolven mycket skör i toppen så där tål den inga slag alls när den är nedkyld.
Med tur är en halvtimmes kylning med kväve tillräcklig åtgärd för att kunna föra upp kolven enbart med med handkraft.

Kväve kan man hämta i en vanlig glas-termos från någon som arbetar med flytande kväve, livsmedel(t.ex. kaffe frystorkning)/sjukhus/universitet/stuteri(sperma-förvaring, märkning) eller kolla med lokal veterinär. Gasbolagen säljer kväve men de småpytsar inte, de vill att att du ska köpa minst en större isolerad kanna avsedd för ändamålet och säljer troligen inte för privata behov.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Glenn »

Kunde hämta fritt på mitt förra jobb (kan kanske fortfarande), problemet är ju som sagt att dom bara vill hälla upp i en dewar-termos, dock kan man numera köpa sådana hyfsat billigt på ebay, nån tusenlapp om jag minns rätt, så har man ofta behovet så..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av säter »

bearing skrev:Tror inte på att värma. Du måste i så fall värma bara blocket, och inte kolven. Och det går ju inte rent praktiskt. Aluminium har ju en högre värmeutvidgningskoefficient än gjutjärn, så när du eldade i motorn fastnade kolven ännu hårdare.
Tanken är ju att kolven ska kallna innan man ger sig på den.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

Det var min tanke också. Det var anledningen varför jag ställde en kall stålcylinder på kolven efter brasan.
Men ja, kommer köra på kylning eller destruktiv metod. Får se vad jag orkar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av säter »

E Kafeman skrev:Med tur är en halvtimmes kylning med kväve tillräcklig åtgärd för att kunna föra upp kolven enbart med med handkraft.
Det tror jag inte ett dugg på, ändå har jag jobbat ganska mycket med flytande kväve.
På den tiden hämtade jag i vanliga 20L hinkar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Glenn »

säter skrev:
bearing skrev:Tror inte på att värma. Du måste i så fall värma bara blocket, och inte kolven. Och det går ju inte rent praktiskt. Aluminium har ju en högre värmeutvidgningskoefficient än gjutjärn, så när du eldade i motorn fastnade kolven ännu hårdare.
Tanken är ju att kolven ska kallna innan man ger sig på den.
Ja, tanken är väl att kolven ska utvidga sig mera och krossa rosten för att sedan lossa när den krymper igen.

Att värma/kyla när man ska krympa fast saker i varann är ju lite annorlunda.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av Magnus_K »

Nu måste jag prova bara för det :wink:
Har också använt flytande kväve inom jobbet en del, men av omvänd orsak, dvs krympa bussningar på plats.
Anledningen att jag tror det metoden kan fungera är just att aluminiumet kommer krympa väldigt mycket så länge man kan isolera kylan till enbart kolven.
Sen att komma över en termos LIN... Det ha ju inte ens min lantis-ICA...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5797
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

...men nöten den är hel

Inlägg av rvl »

Inte ens under disk, vad är det för en ICA? Men det låter som om nån kontakt kan skaffa fram. Ska man försöka värma blocket samtidigt(/före) också? Såhär på EF borde värmningen ske med induktion.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av E Kafeman »

säter skrev:Det tror jag inte ett dugg på, ändå har jag jobbat ganska mycket med flytande kväve.
På den tiden hämtade jag i vanliga 20L hinkar.
Och du märkte inte hur mycket hinkarna krympte? :D
200 grader temperatur-sänkning ger ca 0,5 mm krympning på kolv-diametern.



I princip går det även med flytande argon eller syre typ som används för mig eller gassvets, men krävs lite fiffel för att hälla ut flytande argon ur tuben utan att den förgasas.
Koktemperaturen är nästan lika låg som för kväve men kväve är att föredra av andra skäl.
Skriv svar