Jag har varit dålig på att uppdatera vad som har hänt i det här projektet.
Maskinen var stendöd och jag hade en session för att utröna vad som kunde vara fel. Mitt KM11 debug kort visade i princip att ingenting stod rätt till. Singelstegade men den så uppdaterade inte ens de fem state vipporna.
Alla states helt nollställda. Schemat visade då att jag nog skulle undersöka en av de "Power Good" signaler som skapas i nätagget, AC LO L . Dvs när signalen är låg så betyder det att AC in är låg och maskinen ska inte försöka köra. Den var mycket riktigt låg. Fast varför?
Tyvärr hade jag missat att få med mig en multimeter och det enda som fanns att tillgå var en AVO meter med kass batteri. Svårt att mäta resistans.
Nästa debug tillfälle med riktiga mätinstrument visade AC LO L signalen var kortsluten till jord mellan nätaggen och processorbakplanet. Hmm. Sladden går ju i rackstolpen. Kunde det vara så illa?
Jupp. Så illa var det. En av skruvarna för nätaggegaten var av för lång typ och hade gå in i isoleringen.
Inte så mycket för lång, men det räcker.
Efter att ha fixat detta så fungerade maskinen väldigt mycket bättre. Till och med så bra att den klarade av CPU diagnostik och minnes diagnostik utmärkt. Laddar BASIC från pappersremsa går bra de med efter lite rengöring av fotocellerna.
Pappersremsstansen vill inte fungera helt. Två närliggande bitar påverkade varandra.
Bara lite uppsmörjning hjälpte inte. Två länkarmar från solenoid till punch mekanism hade rostat ihop. Lite rostlösande fosforsyra sprutades med en liten spruta på de två länkarmarna och efter en kvart hade faktiskt rosten lösts upp så den fungerade. Renspolning och uppsmörjning med ny olja och fett på rörliga delar. Återstår att testa den så får vi se.
Lite originalkod från flygsimulatorn. Ren assembler alltihop.
Nästa steg är att fixa de två RK05 drivarna.