Belysning i modell - hobbyprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
rinminbi
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2018, 19:17:47

Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av rinminbi »

Jag är i färd med att beställa komponenter inför ett kretsbygge. En bild på vad som ska byggas finns här: http://www.modellrallaren.se/byggprojek ... schema.gif

Jag har fastnat lite på två saker.

1N4937 verkar inte finnas, men jag tror att en 1N4933 - ELFA Art.nr.300-92-893 - kan användas i stället, tror jag rätt? Växelström in är ca 15V - 16V.

Och jag skulle vilja byta ut de fyra lysdioderna (gula), mot några varmvita, men jag kan inte hitta något bra alternativ. SMD kanske kan gå om "vanliga" inte finns...

Jag har ställt frågan tidigare på ett annat håll, men där har responsen hittills tyvärr varit lika med obefintlig. Finns det någon här inne som har tips eller kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är det baklyse i vagnen som skall blinka?
Du kan väl sätta vilka led som helst om du bara räknar om motstånden.
Och välkommen till Sef förstås.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av Glenn »

Dioden känns inte alls kritisk, visserligen är den "low drop" men vete fanken om det spelar roll där ?

Lysdioderna beror ju lite på hru ljusstarka du vill ha, men dessa kanske ?

https://www.electrokit.com/ktl030wwdi-l ... ffus.44864

Tänk på att anpassa monståndet och antalet efter den aktuella lysdioden, motstånd efter vilken ström den ska ha, och antalet efter dess framspänning
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av Teknikern »

Det finns blinkande röda lysdioder.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av Glenn »

Ofta vill man ju inte använda dessa för dom har fel blinkfrekvens.
rinminbi
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2018, 19:17:47

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av rinminbi »

Bild



Spänningen är 16 VAC.
De fyra LED:arna är Elfa 180-17-680, med vardera 2,6 V min framspänning, 2,8 V max framspänning. Strömmen genom dem ska vara 20 mA enligt specen.
Likriktardioden överst i kretsen är en Elfa 300-92-893, framspänning 1,2 V.
C3 i den vänstra benet är en Elfa 167-01-189.

Vilket värde ska R2 i det högra benet av kretsen ha? Jag trodde jag var vän med URI, men det verkar inte stämma.
Dels förstår jag inte varför R1 ska vara 150 ohm, och dels förstår jag inte hur R2 ska räknas ut.



Att det redan finns blinkande dioder visste jag, men blinket ska ha särskild frekvens.

Överkurs är att göra om blinket i en krets liknande denna där ju "on/off"-blinket är momentant, till ett som imiterar verklighetens slutljus, dvs med slocknande glödtråd. Jag vet att det finns de som har lyckats med det. En sådan krets vet dock inte jag själv hur man ska bygga, så jag kan leva med ett "hårt" "on/off"-blink, bara det är i någorlunda rätt frekvens. Men det första hindret är att ränka ut vad R2 ska ha för värde.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av arvidb »

R1 och C3 är till just för att sakta ner tändandet och släckandet lite grann (glödljusimitation). R1 gör att det tar ett tag för C3 att ladda upp sig, och sedan tar det ett tag för C3 att ladda ur sig genom LED:arna.

Toppspänningen över C3 kommer att vara 16 * 2^0,5 - 1,2 ≈ 21 V. Sammanlagda spänningen över D1-D4 blir, säg, 4*2,7 = 10,8 V. R2 ska då väljas så att spänningsfallet blir 21-10,8 = 10,2 V vid 20 mA: R = U/I = 510 Ω. Standardvärdena 470 Ω eller 560 Ω funkar säkert bra.

(Effektutveckling i R2 blir ca 0,020²*510 ≈ 200 mW, så ett vanligt hålmonterat 0,25 W kolytskiktsmotstånd bör funka, men ännu hellre ett 0,6 W metallfilmsmotstånd.)
rinminbi
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2018, 19:17:47

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av rinminbi »

Om jag tittar på den ursprungliga kretsen, som jag har grundat min egen handritade krets på (dvs krets för endast den fasta belysningen, ej slutsignalsblinket), får jag uppfattningen att C3 inte har med blinket att göra. C3 är för att hjälpa kretsen med konstant (nästan) strömmatning i den händelse kontakten mellan hjulen (som tar upp ström via ledare) och spåret (som har matning i vardera räl) skulle fallera, typ vid smuts på rälsen eller liknande. Detta oavsett om det finns slutbelysning eller inte i vagnen...

R1 finns där väl för att förhindra strömrusning när kondensatorn laddas, dvs strömmen slås på.

C3 har nog alltså inte med glödljus-imitationen att göra. Iaf inte den jag menar. Du menar kanske den gammaldags typen av elektrisk belysning. Det är inte den effekten jag är ute efter, dvs den i vagnens innebelysning, utan den slocknande glödtråden i slutbelysningen, som blinkar med frekvens som är lite lägre än 30 ggr per minut. 20 ggr ungefär. För att försöka förtydliga det hela: de flesta vagnar har enbart innebelysning, endast den sista vagnen har slutbelysning. Kretsen i länken längst ner in det här inlägget kan fixa båda typerna av belysningseffekt.

Max spänning är 16 V, någon 21 V toppspänning kan det väl inte bli frågan om eftersom likriktardioden finns där?


Kretsen närmare förklarad: http://www.modellrallaren.se/?p=91
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av arvidb »

Jo det stämmer att C3 är till för att ge kretsen konstant(are) spänning, dels som glättningskondensator för att slippa flimmer från den likriktade växelspänningen, och säkert också som du säger för att undvika blink vid dålig kontakt med rälsen. Men R1 gör att C3 tar ett litet tag på sig att bli uppladdad: 2200 µF * 150 Ω = 330 ms (RC-kretsens tidskonstant, d.v.s. den tid det tar för kondensatorn att laddas upp till 63 % om jag inte missminner mig). Så R1 i kombination med C3 bör ge en "glödljusimitation" förutom att C3 fungerar som glättningskonding. Och så hindrar det ju strömrusning som sagt. :)

Någon blinkfuktion finns det däremot inte i kretsen, nej.

Med 16 VAC menas att effektivvärdet på spänningen är 16 V. Toppspänningen är effektivvärdet gånger roten ur två. Och det är toppspänningen som avgör till vilken spänning kondensatorn kommer att laddas upp.

Edit: Ah, det är inte 16 VAC utan "DCC-signaler", alltså fyrkantvåg. Nä då stämmer det att det inte blir någon toppspänning på 21 V.
rinminbi
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2018, 19:17:47

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av rinminbi »

Bild
Ska komponenterna lödas i den ordning som syns på den här bilden, jämfört med bilden på kopplingsschemat i inlägget ovan? Markeringen på likriktardioden är svår att se, men den är till höger.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Bifogar en kuriosabild på hur slutsignalen manövreras på en riktig 80-talsvagn, det svarta vredet högst upp till vänster.
Det har tre lägen: reserv, från, till.
20171112_113105.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av Hobbyisten »

Ska komponenterna lödas i den ordning som syns på den här bilden, jämfört med bilden på kopplingsschemat i inlägget ovan? Markeringen på likriktardioden är svår att se, men den är till höger.
Ja det är så du ska löda. Jag antar att du har ett litet veroboard som finns på din länk, att löda ihop komponenter direkt har jag aldrig provat, det kanske är vanskligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belysning i modell - hobbyprojekt

Inlägg av Glenn »

Att löda ihop dom direkt är ju ett gammalt fint sätt att prototypbygga som kallas "skatbo" :)

..Men verokort är ju snyggare och bättre.
Skriv svar