Diabildsskanner av projektor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där tänker jag vara "bekväm". I och med gafflingen hoppas jag få lagom spridning och bara kunna radera två av de tre bilder jag får fram. Ska också pröva med HDR-läge också, även om det tar längre tid. Längre och längre, 2-3 gånger så lång tid för varje avfotning.
Minns inte hur många bilder jag har. men är det tusentalet kan jag inte sitta och pilla med varje bild enskilt.
Har jag nu 1000 bilder och lägger 10 minuter på varje har jag, om jag sitter 8 timmar om dagen, 20 dagars jobb.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av lillahuset »

Vad ska du ha för att digitalisera mina ca 5000 bilder?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jadu, det här ska fungera först och främst.

Nu har ju den här dykt upp vilken verkar oändligt mycket trevligare än de där billiga som säljs bland annat av Kjell:
https://www.kodak.com/us/es/Consumer/Pr ... efault.htm

Bild

Framför allt verkar matningen av bilder fungera bättre och Kodak borde veta hur man hanterar foton.

Nämner Plustek Opticfilm 8100 vilken fått usla betyg i tester. Långsam och ger inte speciellt superbra resultat.

Det finsn slutligen en firma i Göteborg (bland annat?) som säljer och hyr ut filmskanner. Men jag vill minnas att de tog 2000:- för en treveckorsperiod.
DigitalTVExperten
Jag har inte kommit halvvägs dit än. Tror jag ska kunna presentera en kalkyl när jag är färdig.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av AndLi »

soundbrigade skrev:bilen en UAZ-69. En bra bil för ryska vägar men lite stötig att åka. Tänk Niva utan fjädring.
Den säljs numera även i sverige!

https://www.uaz.se/hunter/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av TomasL »

soundbrigade skrev:Där tänker jag vara "bekväm". I och med gafflingen hoppas jag få lagom spridning och bara kunna radera två av de tre bilder jag får fram. Ska också pröva med HDR-läge också, även om det tar längre tid. Längre och längre, 2-3 gånger så lång tid för varje avfotning.
Minns inte hur många bilder jag har. men är det tusentalet kan jag inte sitta och pilla med varje bild enskilt.
Har jag nu 1000 bilder och lägger 10 minuter på varje har jag, om jag sitter 8 timmar om dagen, 20 dagars jobb.
Med en DigitDia, så behöver du lägga 10 minuter per 100-magasin (eller 40-magasin, beroende på vad du använder)
Dessutom slipper du 99% av efterbehandlingen.
De resultat du hittills postat är, med förlov sagt, riktigt usla.
Om du vill, så kan jag skanna in ett magasin åt dig, så ser du skillnaden.
Det tar totalt ca 4-5 timmar för scannerna att gå igenom 100 bilder med maximal upplösning och multiexponering.

Personligen så rekommendrar jag dig istället att Hyra en, eller köpa en begagnad, för att sedan sälja av när du är färdig.
Jag köpte min av DigitalTVExperten, betalade runt 4500 för den.
Jag hade tänkt och sälja av min när jag var klar, men jag har närmare 20-30k bilder kvar att skanna in (skannar åt halva släkten typ).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Utan att ursäkta mig, måste jag påpeka att mina bilder hittills inte är producerade i skarpt läge. Jag vill ha till kameran och alla dess inställningar och få till styrningen.
Jag är medveten om svårigheterna att få allt riktigt bra och tänker väl lägga en ribba rimligt högt. Funkar det inte är det hyra av maskin som gäller.
Dock, med det statliga överlevnadsbidraget för äldre räcker det med bilskatten eller en avbiten tand för att sätta mig på pottkanten så 4-5000 för en skanner är lika omöjligt som en treveckors lyxsemester på Bali.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av GeekJoan »

Tanken med efterarbete är att man automatisera det. Om du har tex Lightroom så är det lätt och går fort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan även i Photoshop göra "script", dvs spela in en sekvnes justeringar och sedan med ett knapptryck applicera på bilder.

Jag upprepar, det här handlar inte om att "jag kan själv", utan pengar. Jag har inte råd till andra, bättre lösningar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan dyker det upp saker på vägen som förenklar/komplicerar det hela och gör projektet mer .... ja, mer helt enkelt.
Frågor på det?
Inte?! Då kör vi vidare.

Jag har uppenbarligen borrat och lött sönder (mest borrat) min fjärrkontroll men har en till. Så funderar jag så här. Hur ser det pulståg ut som min kamera kodar av från IR-mottagarem och ser som ett kommando att trycka av? Var finns sådan info?

Google har ALLA svar. Och inte nog med att jag har pulserna, jag har också lite kodexempel för Arduino!!!! Det verkar inte helt djävla fel att santsa på en Arduinolösning ändå.

YOUTUBEFILMEN (17 sekunder in avslöjas JFKs mördare. Det går djävla snabbt men ta fram mikroskopet och titta längst ner till vänster).

Filmen leder HIT. SÅÅÅÅ enkelt var det alltså!!!! :bravo:

Och följer man lite länkar hittar man mer mommsigt (som vår gruppledare i politiken skulle säga - han är fron den Tüsskland),

... och lite till på samma tema.

Bild
Skriv svar