Humanoid robot till RoboCup 2008

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Humanoid robot till RoboCup 2008

Inlägg av strombom »

Hej hopp!

Jag undrar om det finns personer här på forumet som är intresserade av att tillsammans med mig bygga en humanoid robot med målet att ställa upp och tävla i RoboCup 2008 (alternativt ett "local event" om huvudtävlingen är för långt borta, den hålls i Tyskland i år) ?

Jag har inte börjat konstruera roboten än men har i stora drag tänkt något åt det här hållet:
* Höjd 90 cm
* Dynamisk balans (tyngdpunkten kan ligga utanför fötterna när den rör sig)
* Linjära motorer och "senor" som en människas muskler, med aktiv servostyrning för varje motor
* Byggd av enkla delar som går att fräsa ut med exempelvis min cnc-fräs, främst skiv-material (det är nästan enbart p.g.a. det här projektet jag har skaffat cnc-maskinen)

Jag vet att det är att sikta högt men jag tror absolut att det är genomförbart. Jag kommer att lägga ner mycket tid på detta.

Tanken är att bryta ner projektet i smådelar, till exempel kommer varje motor styras separat för att sedan grupperas till exempelvis ett ben. Intelligensen för ett ben kan innefatta en state-machine som kan aktivera ett antal artificiella neurala nätverk som var och ett är tränade till olika rörelsemönster. osv...

* Programmering av övergripande spelstrategi (kanske blir ett scriptspråk)
* Visionsensorer
* Balanssensorer & reglering
* Övriga sensorer
* Motorer
* Mekanik
* osv... det finns hur mycket som helst

Jag vet inte om det är fler än jag som är så här galet intresserad av såna här saker men ifall du är intresserad att vara med så skicka ett mail! Hur mycket du vill involvera dig i projektet är helt upp till dig, kanske bara är intresserad av någon liten del eller rentav vill bygga en hel robot själv! (skulle detta vara fallet hjälper jag såklart till att fräsa ut delar osv som jag har möjlighet till) (ett lag i robocup får bestå av 1 eller 2 robotar enligt reglerna)

Bild

Om du inte är ett dugg intresserad kan du titta på de här bilderna istället:
http://bildz.altronix.se/hund.jpg
http://bildz.altronix.se/korg.jpg

/Johan
Senast redigerad av strombom 11 november 2007, 20:10:07, redigerad totalt 4 gånger.
bubbe

Inlägg av bubbe »

Det låter kul. Har också funderat på att bygga en sådan robot men har ingen cnc fräs :(. Lycka till
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Låter väldigt tufft. Har skickat mail :) Vi får väl se om det här projektet slår lasertråden i slutändan :D
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Herregud, det här låter ju toppen!
Jag skulle gärna vara med på något hörn, men jag kommer inte på något som jag skulle kunna göra.. :roll:
Men det ger sig. Glöm inte att skriva progress-report varje månad. Och lägg ut bilder!

/D7
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

bubbe: du läste nog inte hela inlägget :wink:

EagleSpirit: du har mail

DennisD7: hehe jo, jag kommer skriva i tråden, men det kommer nog inte hända så mycket spännande i början
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Helt klart att man ställer upp på detta, har varit en dröm sedan man första gången hörde RoboCup 8)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Mycket intressant projekt. Tyvärr tror jag inte att jag kan tillföra så mycket till det, även om jag vill. Möjligen lite CADande. Är rätt hävlig på Solidworks och Unigraphics NX.

Så säg till om ni tror att jag kan hjälpa till med något.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Logan: din mail funkar inte så bra

jack: blir du sugen på att vara med och konstruera är det bara att hoppa på senare, som sagt, vi får se vart det leder
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Är det någon design som det behövs hjälp med så hjälper jag gärna till. Har ändå läst 30p design, cad och produktutveckling.

Fast det kanske inte är något som är av jätteintreesse, vill mest visa min vilja att hjälpa till.

Ska iaf bli kul att se vad det blir av detta.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Syftet med den här tråden var mest att se om det finns personer som vill vara med från början och påverka, och som kanske vill vara med hela vägen fram till tävlingen.

Yttre design tycker jag är jätteviktigt men det kommer senare, nu är det bara ett skelett som gäller. Jag börjar nerifrån och upp :)

Roligt att fler än jag tycker att det är ett intressant projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Förresten: Jäkligt bra initiativ med lite underhållning om man nu inte skulle vara intresserad av tråden :D Borde finnas i fler trådar.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Låter som ett otroligt roligt projekt, har alltid varit en liten dröm att bygga en robot, tveksamt att man har nått att tillföra dock, men man vet aldrig. Skulle nog vara senare isåfall.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

SweLogan@gmail.com ska det vara :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tänkte bara höra om projektet rullar på?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Skjuter på detta ett år eller så. Har kommit lite väl mycket emellan. :?

(sitter och trycker F5 på forumet istället :wink: )
Skriv svar