Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Berätta om dina pågående projekt.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Hallå!
Då var det dax för ett nytt projekt, denna gång blir det ett teleskop, mest för att jag vaknade en morgon och kände mig sjukt sugen på bygga ett efter jag såg en post här på forumet om det dagen innan : ) Jag har aldrig ägt ett teleskop själv men har alltid velat ha ett ända sedan jag var liten, så tänkte detta var ett perfekt projekt.

Från början tänkte jag bygga ett PiKon (https://pikonic.com/) men kände snabbt att jag ville bygga nått lite större och mer originellt, så jag byte spår och designade nått själv istället, men fortfarande med en Raspberry pi och dess kamera. Iom att jag vill ha det fullt motoriserat så innebär det ju också motoriserad fokus, och det är här jag har lagt ner mest energi då jag har bytt spår ett antal gånger under dom senaste dagarna. Först tänkte jag bygga in in pytteliten stegmotor i spindeln på teleskopet, men det blev så himla massa kablar, så jag tänkte att det kanske gick och fokusera mha primärspegeln istället, fördelen med detta är ju att man kan också kalibrera på distans, men nackdelen är att det krävs 3 stegmotorer istället.

Som det ser ut nu så blir teleskopet 200mm brett, och 1520mm långt, och sedan tillkommer ju stativ och sånt, men det blir senare, en sak i taget : )

Nej, nu blev jag trött på skriva, så här kommer lite bilder på designen så långt, mer info kommer:
shot_171111_223427.jpg
3d-printade delar till teleskopet. "Ribborna" kallas baffles, och är till för att hindra att ljus från sidorna studsar in och förstör kontrasten.

shot_171111_223606.jpg
Med tuben på. Dom svarta delarna som sitter lite till höger är bärhantag, fästen till stativet och stabiliseringsringar med inbyggda fötter, så man kan ställa ner det utan att det rullar iväg : p

shot_171111_223711.jpg
Insidan framifrån, här ser man tydligt spindeln där kameran kommer att sitta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Virror 26 januari 2018, 21:20:48, redigerad totalt 2 gånger.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Bygge av 6' motoriserat teleskop

Inlägg av Bjaellerud »

6´ = 6 fot = c:a 1800 mm ?

Men den största utmaningen är väl ändå att få tag på en 200 mm spegel? Var hur??
Minsta möjliga mekanism eftersträvas vid montaget av spegeln, så jag skulle nog inte bygga någon form av motorfokusering i den punkten.
Man får även tänka på det termiska.
Det ser ut som du tänker sätta en kamera där man vanligtvis sätter en diagonalspegel? Klart att då kan det bli klurigt att ordna fokusering i den punkten. Men med dagens små kameror kanske det är en god ide att dessutom slippa den lilla spegeln är nog bra.
Men kanske man vill kika manuellt oxo???

Royu
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygge av 6' motoriserat teleskop

Inlägg av Gimbal »

Ser fint ut.
Förmodligen är det själva stativet som har störst(?) behov av att motoriseras. Jag antar att det blir en relativt stor förstoring i teleskopet och jorden snurrar ju som bara attan, tillsammans blir det en jobbig kombination.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

@Bjaellerud Oops, blev lite fel där, 6 tum ska det ju vara såklart : D
Spegel köper jag på ebay här: https://www.ebay.com/itm/GSO-Parabolic- ... 1c966ba6d6
Inte direkt tvärbilligt, men smakar det så kostar det : p
Termiska är absolut viktigt, har planerat in ett hål i bakstycket för en lite 50mm fläkt för att hjälpa till med nerkylningen av primären.
Tänkte nog slänga en en temp sensor på spegeln och en utanför också när jag ändå håller på, då kan man ju styra den beroende på temp skillnad.
Är faktiskt inte så intresserad av att titta manuellt, kan ju alltid montera fast en liten display om man vill : )

@Gimbal Absolut, beräknad gear ration är ca 360:1 även om man kör microstep med en 200step/varv stegmotor. Så får se exakt hur jag löser det när det är dax för stativet senare.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av ghost_rider »

Nu snackar vi,
Vart har du fått designen ifrån? Menar du att en kamera kommer att ersätta den primära? vart hittar du en primärspegel?
hade gärna själv gjort en liknade men har noll i kunskap som det är just nu.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av sodjan »

> Menar du att en kamera kommer att ersätta den primära?

Den sekundära. Där 45 graders spegeln sitter på ett vanligt Newton.

> "Spegel köper jag på ebay här: https://www.ebay.com/itm/GSO-Parabolic- ... 2782721750"

Eller vad menar du med "primärspegel"?

EDIT:
Har ett 6" helt manuellt Newton "rör" som har stått i 15 år nu.
Behöver en rejäl justering av speglarna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

@ghost_rider Se sodjans svar.
Designen kommer från lite överallt : D
Jag kunde absolut noll om teleskop för 2 veckor sedan, men spenderat mycket tid på att läsa om alla delar, finns hur mycket som helst på nätet. Många som bygger egna teleskop.
Så jag har plockat det jag gillat från olika ställen men primärspegel fokus delen är min egen design helt, i princip ingen som fokuserar via primärspegeln, men ibland måste man ju testa lite nya grejer också : D Bara att sätta igång!

@sodjan Snyggt! Eget bygge?

Här kommer lite mer bilder på själva fokus/kalibrerings designen för primärspegeln. Själva spegeln kommer att sitta på den vänstra delen.
Hålet i mitten är för montering av en fläkt. Detta är för att snabbare jämna ut temperaturen på spegeln jämfört med lufttemperaturen när man flyttar ut teleskopet för att slippa termiska strömmar i tuben.
shot_171112_150256.jpg
shot_171112_150416.jpg
shot_171112_151333.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av sodjan »

Det var ett bygge inom astronomisektionen hos Ericsson. Jag var nog den enda
som inte var från Stockholm, så jag fick en del hjälp då de hade "byggkvällar".
Optik och andra delar från den där firman i Danmark.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av ghost_rider »

ja precis, sekundära.. :vissla: :D
Jag har länge önskat mig ett teleskop, kan man köpa allt (speglar och den där 45gradaren) på nätet någonstans? Jag antar att ett 6" rör av valfritt material funkar? har man en klar lins i framkant också? Måste läsa mer, sjukt spännande.
Min önskan är dock att kunna sätta min kampera för att ta bilder :humm: :humm: :roll:
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Här är länken igen till spegeln jag köpte: https://www.ebay.com/itm/GSO-Parabolic- ... 1c966ba6d6
Du behöver ett större rör än spegeln, rekommenderat är ca 200mm för en 6tums spegel. Framsidan är helt öppen då man vill ha så lite som möjligt i vägen som kan bryta eller på annat sätt öndra på ljuset som kommer in.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Gizmo »

Spännande bygge! Ska bli intressant att följa. Undrar lite varför just raspberry pi kameran är täkt att väljas som kamera? Är inte den rätt måttlig i prestandan? Borde bli bättre med systemkamera, och det finns ju en del framework för ett antal systemkameror för att dra ur bilder direkt.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av guckrum »

Undrar lite varför just raspberry pi kameran är täkt att väljas som kamera? Är inte den rätt måttlig i prestandan? Borde bli bättre med systemkamera, och det finns ju en del framework för ett antal systemkameror för att dra ur bilder direkt.
Det är vanligt att använda en "usbkamera" för astrofotogragering. Med mjukvara stackar man ihop en mängd exponeringar för att bygga ihop en enda bild. Stackningen reducerar brus, förenklar tracking och man kan även minimera tillfälliga atmosfäriska störningar i processen. Det funkar naturligtvis med en systemkamera också, men i denna design utan sekundärspegel vill man nog ha så lite prylar som möjligt i strålgången.
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av ds77 »

Är inte tanken att ha en liten kamera(som i det här fallet är lätt att automatisera och ansluta) istället för en sekundär spegel. Man slipper alltså den sekundära spegeln men blockerar inte onödigt mycket ljus.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av guckrum »

Visst, eftersom en sekundärspegel inte kan vara i fokus måste den vara mycket större, och därmed blocka mera ljus, än en kamerasensor som måste ligga precis i fokusplanet. Det är en relativt stor del av öppningen på spegelteleskop som blockeras av sekundärspegeln.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Gimbal »

Jag har labbat lite med pi-kameran (första versionen) med betoning på lite, och märkt att när man plockar bort den bef. linsen och kör med ett annat objektiv så blir bilden lite missfärgad. I mitten får den en grönaktig ton och utåt kanterna blir den röd/rosa. :humm:

Men det kanske inte händer med nyare versioner.?
Skriv svar