Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Andax »

GastonDeVille, jag testade flera strykningar och det blev inte svartare för det. Black 2.0 ger en matt svart färg. Men den är inte så extrem som jag föreställde mig.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Angående Black 2.0 så rekommenderar dom faktiskt att man stryker ut ett så tunt lager som möjligt enligt deras instruktioner.
Tror inte mitt teleskop någonsin kommer att passera zenit, då får man helt enkelt rotera teleskopet istället, men jag får se.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Andax »

Ska kanske leta fram min gamla paintbrush kompressor. Det borde vara ideala för att få ett tunt fint lager.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av GastonDeVille »

Virror skrev:Angående Black 2.0 så rekommenderar dom faktiskt att man stryker ut ett så tunt lager som möjligt enligt deras instruktioner.
Tror inte mitt teleskop någonsin kommer att passera zenit, då får man helt enkelt rotera teleskopet istället, men jag får se.
Ah, intressant. Det är på en annat planet så att säga. Men har det betydelse med värmestrålning, infrarött och sånt? Tänker på materialens "genomsläpplighet"
Skulle det inte öka svartheten med en skrovlig yta för att motverka "reflexer" eller blir det för mycket yta istället?
Lite som ett ljuddämpat rum :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av tecno »

:humm:

repeterar mitt mantra.... sota!
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Jag får bara dåliga vibbar när jag tänker på kombinationen av sot och speglar : D
Men det är nog bara för att jag inte har någon koll.
Btw, jag har redan grundmålat röret och har köpt en flaska Black 2.0, så kommer att testa med det. Dessutom kommer jag ju att ha ett antal "baffels" som också kommer att hjälpa mot ljusstuds.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Gimbal »

Ja häng inte upp dig på det nu, det blir säkert svart så det räcker. Det inkommande ljuset är inte direkt bländande.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Andax »

Har du fått ditt Black 2.0? Lite OT, men jag såg att Stuart Semple släppt "The World's Goldest Gold" också! Han verkar störa sig på lite olika människor. Denna gången är man också tvungen att ange att man inte är en viss person! :D
*IMPORTANT - By adding Gold to your cart you confirm that you are not Daniel Smith , you are in no way affiliated to Daniel Smith, you are not purchasing this item on behalf of Daniel Smith or an associate of Daniel Smith. To the best of your knowledge, information and belief this material will not make it's way into the hands of Daniel Smith.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Haha, ja jag har mitt Black 2.0, tog bara typ 3 dagar att få det eller nått sånt men har inte haft tid på jobbet att måla på än, kanske nästa helg, denna helgen är jag upptagen med annat.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Nu har jag målat med black 2.0, återkommer imorgon med resultat på hur det blev, känns som det inte blir jättesvart precis, men antagligen svart nog för detta ändamålet skulle jag gissa, speciellt om man kombinerar med "baffles". Har inte hänt så jättemycket då jag väntar på lite mer delar, men har iaf monterat kameran och lite annat smått o gott.

Kameran monterad på spindeln:
DSC_0096.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av mrfrenzy »

Vilken humor det är mellan dessa färgtillverkare:

Vantablack verkar ju vara framtaget just för teleskop och liknande applikationer, men väldigt dyrt och krångligt att använda.

https://archpaper.com/2017/07/anish-kap ... est-black/
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Dax för en liten uppdatering igen.
Efter att ha fått lite mer grejer så har jag nu monterat ihop alla 3 fokus "assemblies".
Dessa 3 ska sedan monteras ihop till en enhet och bli backstycket på teleskopet och sedan ska spegelhållaren "hänga" på denna och justeras med skruvar och stegmotorer.
Har också fipplat lite mer på kortet som ska styra alla motorer och sensorer, kommer att bli en shield till min kina-Leonardo som kommunicerar med Raspberry pi.
Nästa steg blir att sätta ihop bakstycket och sedan färdigställa kortet så jag kan försöka få saker att röra på sig : )

Överblick
DSC_0094.JPG
Framsidan
DSC_0096.JPG
Baksidan
DSC_0097.JPG
Alla 3 tillsammans men dock ej monterade ihop än
DSC_0099.JPG
Med spegelhållaren på (fortfarande inte monterat ihop)
DSC_0101.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Tekko »

Jag kollade lite på diy teleskopbygge och astrofoto prylar men konstaterade att jag hellre köper ett komplett kit på astrosweden.se för ca 12000:- inkl allt som behövs för en komplett stellarium datorstyrd guidad nordpolskalibrerad setup än försöka bygga nåt eget då kostnader skulle hamna på liknande summor oavsett.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Men det roliga är ju att bygga, titta på stjärnor är ju nästan sekundärt : p
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Dax igen för lite teleskopbygge.
Har haft en liten paus under semestern då jag inte haft någon tid över för byggande, men istället har jag gjort lite funderande.
Kommit fram till att jag vill bygga ett "klassiskt" titta-teleskop istället då det känns väldigt roligt att kunna kolla på grejer med det egna ögat istället.
Motoriserat är fortfarande målet även om det inte kommer att sitta någon integrerad kamera inne i röret.
En stor grej som fick mig att ändra spår var när jag satt med frugans systerdöttrar och kollade på blodmånen, då såg vi också Mars, Jupiter och Saturnus och tjejerna var väldigt fascinerade av detta så tänkte att jag måste ju kunna dela med mig av mitt teleskop till vänner och familj då det är väldigt trevligt : )

Beställde speglar och optik för nästan 6kkr och bygget är i full gång, bilder kommer i helgen : )
Skriv svar