Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Efter U/D+CLK ska jag testa en riktig rotationsenkoder som jag avser köpa från ELFA lite senare i veckan, det blir denna varianten: 35-491-55

Vad tror Ni om den?

Själv är jag lite förvirrad för rent generellt talas det om antalet pulser per varv vilket låter rimligt men sen talas det också om antalet steg per varv, låter lite konstigt att det skulle vara olika.

Samtidigt känner jag att antalet steg per varv är det viktigaste för man vill ju ha en viss upplösning men jag är som sagt förvirrad.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av tecno »

Om du nu ska gå den vägen med pulsgivare se då till att du skaffar en med index puls för att göra livet lite enklare. 1 index/varv = enkelt!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Den vill du nog inte ha. Den är avsedd för en ratt eller liknande. Och obsolete sedan fem år.
http://www.bourns.com/search?indexCatal ... ordsMode=0
http://www.bourns.com/products/encoders ... g-encoders
En liknande som det finns datablad på (bifogat) är specad för max 25000 varv om du väljer den med 16 pulser per varv och 100000 för den med 6 pulser per varv.
Dessutom har du kontaktstuds på upp till 5ms och max två varv per sekund.

Här har du förmodligen ersättaren:
http://www.bourns.com/products/encoders ... roduct/ECW
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:Om du nu ska gå den vägen med pulsgivare se då till att du skaffar en med index puls för att göra livet lite enklare. 1 index/varv = enkelt!
Den äkta rotationsenkodern jag anger ska jag bara ha för att testa med, latent är planen att använda den i samband med mitt oscilloskopbygge.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Oavsett vilket så måste du hantera kontaktstudsarna. Eller strunta i att det händer konstiga saker.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Den vill du nog inte ha. Den är avsedd för en ratt eller liknande. Och obsolete sedan fem år.
http://www.bourns.com/search?indexCatal ... ordsMode=0
http://www.bourns.com/products/encoders ... g-encoders
En liknande som det finns datablad på (bifogat) är specad för max 25000 varv om du väljer den med 16 pulser per varv och 100000 för den med 6 pulser per varv.
Dessutom har du kontaktstuds på upp till 5ms och max två varv per sekund.

Här har du förmodligen ersättaren:
http://www.bourns.com/products/encoders ... roduct/ECW
Jag gillar bilagan.

Mouser tycks ha en hel del 3315, frågan är vilken jag ska ha.

Jag skall alltså ratta in lite olika dämpningar hos två oscilloskopprobsingångar sedan behöver jag även en för tidbaserna, jag vill ha måttlig upplösning i varv dvs typ 6 pulser per varv (eftersom det är typ 12 lägen så blir det två varv för alla lägena, väl?)

Den sista siffran i produktkoden tycks ange antalet pulser per varv, ingen känslig parameter för mig men ändå intressant.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Oavsett vilket så måste du hantera kontaktstudsarna. Eller strunta i att det händer konstiga saker.
Varför är det kontaktstudsproblem hos dessa avancerade encoders när jag inte har några med en enkel skiva med ett litet hack i?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

"Alla" mekaniska brytare har kontaktstudsar. Optiska inte, om man inte vrider fram och tillbaks precis vid klockflanken.
Studsarna kan du ta bort med väl valda värden på R och C. Koppla R från utgången på enkodern till plus och C från utgången till jord. Sedan en schmittrigger till ingången på räknaren.

Jag trodde du skulle ha den till din lindningsmaskin och då räcker väl inte 100000 varv så bra. Troligen inte två varv per sekund heller.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för informationen!

Jo jag ska ha det här till min lindningsmaskin, det är det primära syftet med alltihopa men jag har andra projekt på gång samtidigt och jag skulle gärna vilja kunna sy ihop allihopa dvs hitta och förstå ett gränssnitt som fungerar både för min "cirkel med hack" och en riktig rotationsenkoder och detta både för konceptet UPP/NER respektive DIR+CLK, en liten plan är nämligen att komplicera det här på ett mycket roligt sätt (för jag älskar att programmera i grind-språk) och programmera upp en Xilinx CPLD istället för alla mina nuvarande typ 14 kretsar att vira ihop.

Jag gillar att vira men känner mest att grejen blir för stor och klumpig, bara för kunna visa lite nuffror på ett display, liksom.

Men nästa steg är att koppla min nuvarande givare direkt till den överblivna D-vippan och se om jag kan få en Q ut som inte ändrar tillstånd så länge jag snurrar åt samma håll samtidigt som CLK skall ändra sig hela tiden, ändrar jag sedan håll skall jag få att Q ändrar tillstånd endast en gång och förblir i det tillståndet oavsett hur många varv jag roterar åt det hållet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av jesse »

Det är inte så att den här gamla tråden kan vara av intresse? :)

EDIT: tyvärr har de flesta bilderna ( = scheman) i tråden fallit bort, och då blir den nästan meningslös.... Lite intressant kanske den kan vara ändå?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Kul att du är inriktad på CPLDer. Använder du VHDL? Funderat på FPGAer?

För ~20 år sedan skrev jag mycket VHDL för Cypress CPLDer, det var kul. Sedan har det blivit mest C för MCUer, också kul men inte riktigt lika kul. Numera sitter jag mest och agerar Grinig Gammal Gubbe. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Tackar, det jag tycker är mest roligt är att själva cad-språket som alltså är grind-cad (ECS) dvs man kan programmera Xilinx CPLD:er genom att bara koppla ihop virtuella logiska grindar, ashäftigt för jag suger på programmering!

Det enda som suger när det gäller CPLD:er är benavstånden...

Önskar det fanns CPLD:er i DIL (eller kanske man skulle säga QIL) :)

MVH/Roger
PS
För ett par år sedan portade jag en primitiv CPU (Rev A) från CPLD till FPGA (Rev B), jag har byggt rev A och den fungerar om än mycket primitivt ty kan bara göra JMP (Motorola 6809-Mnemonics), dock är det då mycket grejer i CPU som fungerar, Rev B har dubbla accumulatorer och en eller ett par extra register, är mycket sugen på att plocka upp detta tämligen olukrativa (och meningslösa?) projektet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Du får väl göra små adapterkort som passar din tillämpning med plats för CPLDen och avkoppling och eventuellt något mer som behövs som sedan ansluts som en DIL eller QIL eller vad du nu vill ha.
Cadda korten, låt kineserna tillverka och hitta någon på EF som kan tänka sig att löda åt dig.

Att ett projekt är olukrativt kan aldrig få vara ett hinder om man kan se det som en hobby. Om det kan ses som en hobby kan det heller aldrig vara meningslöst. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har relativt nyligen caddat det här adapterkortet

Gjort för en 208-pinnars CPLD/FPGA.

Fick MYCKET hjälp från forumet innan jag fick ordning på den, ska du veta :)

MVH/Roger
PS
Kul inställning annars för vad är meningslöst om man tycker det är roligt och givande? Efter att jag byggde klart min CPU rev A så träffade jag en kompis från skoltiden och han sa helt seriöst "Varför bygger du en CPU när man kan köpa en för 10 spänn" :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Jag ser inga avkopplingskondensatorer. Hoppas du har jordplan och spänninsplan.
Skriv svar