Från 60-200volt till minus 60-200volt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 januari 2007, 17:41:46
Ort: ÅSEDA

Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av lta »

Hej!
Hur gör jag om jag vill bara få ut minusvolt från detta schema.
Det är meningen att schemat skall ingå som en del i ett större variabel spänningsaggregat.
Som färdig hade jag tänkt mig en "Power Supply" som kan ge:
50-250 volt 150mA
50-450 volt 200mA
60-200 volt MINUS!
5volt 4A
6,3volt 4A
6,3volt 4A
http://m-42.zoomin.se/I3612627W605H289V ... r=bdd041fb
Bild
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av opampen »

Det är svårt att få ut minus volt från det agget i så fall får du bygga om det och byta polaritet på kondingar mm. Det blir då + som nolla.
En ide är väl att bygga ett helt annat agg som bara ger ut minus volt och tillsammans med det här få ut symmetrisk spänning. +/- volt.

Minus agget kanske du kan bygga med transistorer istället kan bli lite lättare tycker i all fall jag. Gärna rör i audio sammanhang men det är knappast nödvändigt i ett nätaggregat. Även om det är relativt höga spänningar så finns det transistorer för högspänning som funkar utmärkt.

Du kan ju söka på nätet efter transistoriserat högspänningsaggregat för att hitta exempel på hur du kan bygga den. Det fanns en firma som hette Wallis som tillverkade fina högspänningsaggregat men även Oltronix. Han hette Karl o Olsson som startade Oltronix för många år sedan. Då var mycket rör i början men dom hade även fina transistor bestyckade högspänningsagg.
Användarvisningsbild
lta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 januari 2007, 17:41:46
Ort: ÅSEDA

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av lta »

Tack för svar.
Anledningen till att jag gärna väljer rör, är attt jag har en ca 500 rör liggandes. Dessutom är de ju så vackra :) För det tredje, så är det inte så kritiskt med spänningen (att de förstörs menar jag. Ett litet fel på en transing kan förstöra den, tror jag).
Har så svårt att förstå detta med att vända på elektrolyterna... Har alltid fått lära mig att om man vänder dessa fel så "pang!".
Om det finns någon som kanske kan visa ett schema på endast minusvolt i området ungefär -0-100volt? så vore det tacksamt. Har googlat en hel del och inte kommit fram till något vettigt eller ens hittat något.
Färdigbyggda typ Oltronix i all ära, men jag hade så gärna viljat bygga något eget.
//Vänligen Daniel
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av rvl »

Det är väl bara bygga som för plus och säga att "dethär är noll". Och kanske helst inte ta ut lågspänningar från den delen av agget. Litet dåligt med tillgång av positronrör tror jag. :mrgreen:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av opampen »

lta skrev:Tack för svar.
Anledningen till att jag gärna väljer rör, är attt jag har en ca 500 rör liggandes. Dessutom är de ju så vackra :) För det tredje, så är det inte så kritiskt med spänningen (att de förstörs menar jag. Ett litet fel på en transing kan förstöra den, tror jag).
Har så svårt att förstå detta med att vända på elektrolyterna... Har alltid fått lära mig att om man vänder dessa fel så "pang!".
Om det finns någon som kanske kan visa ett schema på endast minusvolt i området ungefär -0-100volt? så vore det tacksamt. Har googlat en hel del och inte kommit fram till något vettigt eller ens hittat något.
Färdigbyggda typ Oltronix i all ära, men jag hade så gärna viljat bygga något eget.
//Vänligen Daniel
Att vända på elyten var för att få just rätt polaritet om du ska byta till minus matning, då blir ju noll + och ut -. Helt rätt att det är viktigt att dessa vänds rätt. Det är inte så kritiskt med transistorer bara man håller sig inom specifikationerna så går dom inte sönder.

Ja, det är klart att du ska bygga eget, det förstår jag men du kanske kan hitta något schema från någon av dessa som jag nämnde om inte annat för att bli inspirerad och omsätta det i ett eget projekt.
Användarvisningsbild
lta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 januari 2007, 17:41:46
Ort: ÅSEDA

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av lta »

Jo, hmm... Jag ska titta. Återkommer om några dagar. Mitt maskineri tänker trögt :lol:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av Swech »

Om man säger att + pinnen i schemat är 0v och mäter mellan den och
- pinnen i schemat så får man minus spänning ut.
Inga elektrolyter skall vändas. det är redan korrekt

Swech
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av Borre »

Ja det finns ingen mening att bygga om eller bygga på annat vis för att få "minus volt", bara gör som rvl och swech skriver.
I princip alla labbaggregat med två utgångar/ +/- utgång är byggda av två likadana uppsättningar reglerkort där man seriekopplar dessa och väljer mittpunkten som 0V och får då ut plus och minusspänning. Jämför med att seriekoppla två AA-batterier, mät med multimeterns minus på mitten och plus på vardera plus/minuspol så får du +/-1.5V
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av Zhorts »

Det som är viktigt är att varje spänningsdel är isolerad från alla andra innan man kopplar ihop dom - i det här fallet är det gjort genom att det sitter en transformator på ingången. Annars blir det lite kortslutning... :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag letar upp lite info till TS när vi kommer hem nästa vecka.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av MiaM »

Om du vill fortsätta med samma konstruktion så kanske du kan bygga såhär:
I3612627W605H289V20171024T094451Z.jpeg
Det nedre EL84 får glödström från samma lindning som det övre EF89 eftersom bådas katoder ligger nära den glödspänningslindningens potential.

Det kommer ju dock bli två tekniskt sett i princip separata nätagg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av Oskar »

Vad kommer minusspänningen användas till? Om du skall använda nätaggregatet till att laborera med rörbyggen ligger det ju nära till hands att tänka sig du kommer använda minusspänningen till att biasera rör. I så fall är ju kravet på uteffekt litet och ingenting och du kan använda dig av ett glimstabrör, kanske exempelvis två st 0C3 i serie, som ger 210V stabiliserad spänning. Det beror som sagt vad du skall ha den negativa spänningen till, men om det är i huvudsak biasering av prototyper osv, då är ju en reglering med ett EL84 ruskigt overkill.

Mitt förslag är i så fall att använda en egen helvågsbrygga till minusdelen av aggregatet, glätta och ansluta 0C3 rören ihop med lämplig seriesistans med en lite biffigare potentiometer ner till jord efteråt. Utgången på ditt minusnätaggregat blir på löparen, och du har en variabel negativ spänning. Uteffekten du kan ta ut bestäms av strömmen du väljer att köra genom stabrören och hur mycket din potentiometer tål.

OBS, fresta icke att glätta direkt efter stabröret, då skapar du sågtandsoscillator ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Från 60-200volt till minus 60-200volt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här har du transformatorerna OCH den negativa matningen i Bruce Rozenblits nätaggregat. Han kör visserligen med en regulator (12AX7/EL34) till högspänningen men minusspänningen som, i rörsammanhang, används till bias har han trixat till himla enkelt. Potarna är på 4K resp 100K, 1/2W. T2 är på 120V men "vadsomhelst" duger där.

Negativa spänningen genereras inom det blå området och den röda men krokiga linjen visar vara hur jord/noll volt ... sitter ihop.
negativt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar