Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växlar?

Berätta om dina pågående projekt.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växlar?

Inlägg av helmut »

Bild
Håller på och bygger en ny modelljärnväg och använder vanliga RC servon. Använder ovanstående krets som fungerar bra. Skulle vilja använda samma kretskort till att driva ett servo som lyfter en klaffbro. Har också några järnvägsbommar som behöver fällas långsammare.
Eftersom jag i möjligaste mån vill ha elektronik som lätt går att nytillverka och byta ut vill jag inte ha Arudino kretsar i min modelljärnväg. Till mina växlar matar jag servot med ca 4 volt vilket fungerar bra. Men jag skulle behöva modifiera kretsen så att den kommer att gå långsammare. En hastighet som sekundvisaren på en klocka skulle nog passa. Men hur ska jag modifiera kretsen. Funderade på om jag skulle koppla in en kondensator och en transistor så att övergången mellan 10 och 68 k blir långsammare. Tänkte att emitter och kollektorn skulle sitta där tryckknapparna sitter och basen på transistorn skulle kopplas till två motstånd med en kondensator på mitten som laddas upp med en positiv eller negativ spänning. Någon som har förslag på hur jag ska modifiera kretsen?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta är en riktigt bra fråga. Var uppe alldeles nyligt i http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php
Så även jag hoppas på ett bra svar.
Verkligheten är så bra att vi vill simulera den!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Icecap »

Kretsen ovan ger enbart pulserna. Det du behöver är antingen en långsam ändring av pulserna eller ett riktigt långsamt servo.

Det första är nog enklare att ordna - och det är enklast att lösa med en mikroprocessor i någon form, t.om.en Arduino kan användas till detta.

Rent faktisk hade jag gjort ett litet kretskort som innehåller en liten PIC mikroprocessor med lämplig utgång och ingång så att jag kunde programmera just pulser, ändringshastighet osv.

Men det kan såklart lösas analogt också, då får man ha en trekant-puls generator vars signal går till en komparator ihop med referensspänningen för önskad pulsbredd. Ändrar man då referensspänningen via ett låg-pass RC-filter kan man få långsam rörelse.

Svårt att trimma, många komponenter och temperaturkänsligt - så mikroprocessorn är den "rätta" vägen att gå.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av helmut »

Problemet med Arudino är att om den börjar krångla så kanske man inte får tag i samma kretsar eller så har man byt dator och har inte kvar programmet. Är lite osäker på om man då vill fixa till nya kretsar. Kör jag med analoga komponenter är det bara att tillverka en kopia eller kolla i reservlådan om det finns några reservkort att stoppa in i kontakten.
Har testat lite med att ta bort poten i servot och montera på två kugghjul och en extra pot på den utgående axeln. Istället för att servot snurrar ett halvt varv kommer den att snurra ca 30 varv. Den konstruktionen fungerar bra till klaffbroar och till en malmtipp. Men ska man bygga om ca 30 servon till växlarna blir det lite väl mycket jobb att bygga om alla servon med en utväxling på ett till fem. Nackdelen med att använda extra kugghjul är att det blir en massa oväsen.
Är nog inne på att det blir enklare att koppla in en transistor istället för de två knapparna och behålla motståndet på 10 k. Tänkte sedan att man laddar upp en kondensator via ett motstånd och sedan laddar ut kondensator med ett annat motstånd och sedan leder utspänningen från kondensatorn till basen på transistorn eller om man ska använda en lämplig Fet transistor. I boken Elektronik för modelljärnvägar har Rutger Friberg en ritning på övergång där man får långsam upp och nertoning av en glödlampa. Tänkte att den kretsen kunde passa.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av SeniorLemuren »

>>Problemet med Arudino är att om den börjar krångla så kanske man inte får tag i samma kretsar<<

Låter inte som ett problem.Kretsarna kostar idag ca 18 kr/st så man kan ju köpa en kartong i reserv så man har.

Programmen sparar man väl på en USB-sticka så det bör väl heller inte ställa till problem. :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Micke_s »

Kör usb minne + Microsoft Onedrive t.ex.
De bjuder på 5Gb lagrinsutrymme. Lär bli många arduino sketches innan du har fyllt onedrive.

Är rätt så säker att arduino kompatibla MCU:er kommer finnas länge, har man bara sketchen så kan man alltid kompilera om när något nytt kommer..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Icecap »

helmut: Nu är Arduino ju bara en dyr ATmega µC, vill du ha det billigare och mer anpassat går det ytterst väl att ta en annan µC med lagom antal pinnar och ICSP och göra jobbet med.

Ska du göra många enheter med olika anpassningar kan det löna sig att göra ett mönsterkort och ha ett sätt att kommunicera med det för att ställa parameter.

Jag kunde tänka mig att man kunde göra ett kort som kunde styra t.ex. 2 servon (fler går enkelt) och sedan ha parameter för varje servo-utgång:
* Ytterställning 1
* Ytterställning 2
* Puls"glidnings"hastighet

Med en ingång för varje servo kan man då välja att vid påverkad ingång ska det vara ytterställning 1 som gäller, annars är det ytterställning 2.

Växlas det mellan dom sker det med en lagom hastighet, alltså oftast snabbt för växlar eller långsamt för broöppning.

Jag har gjort något liknande med en PIC för ett bra tag sedan, den kunde styra 12 RC-servon OCH kommunicera via seriella porten.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Skogen »

En Arduino Nano-klon från Kina kostar ung. 20:- och dom funkar utmärkt. Är det dyrt????
Vad kostar det att göra nåt själv med valfri Pic/Avr? Och mönsterkort?

Sedan tycker jag, som dom flesta här, att microprocessor-vägen är den rätta för en sådan applikation.
Enklast och billigast.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Icecap »

Intressant att det tydligen räcker med enbart en Arduino.

Jag räknar med kontakter på kretskortet, anslutningar av ström osv. men det behövs alltså inte med Arduino?
Dom jag har sett är bara ett kretskort med pinnar (finns utan) och en USB-anslutning.

Visst, ska man fixa en enkel eller två kan det gå med ett fågelbo men ska man ha ett färdigt system där man kan koppla in vilken RC-servo som helst osv. behövs det lite mer än det.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Micke_s »

Ström kan du köra direkt in på arduinon via USB.
Här är kontakterna:
http://www.ebay.com/itm/Arduino-Nano-V3 ... Sw9VZXPBDp
12kr, passar servon direkt...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Micke_s »

Behöver man bara ett begränsat antal pinnar från Arduinon så klarar man sig utmärkt med bara Arduinon nano v3 klonerna.
Man förlorar lite pinnar, men i vissa fall så spelar det ingen roll..

Stiftlist ligger i 99% löst brevid hos klonerna och kan lödas dit hur man vill..
Ström kör man över USB kontakten eller drar fram 5v..

För knappen så finns två möjligheter: Ansluta ena benet till jord eller lägga en utsignal låg för spara in lödning.

Edit: Uppdaterade med trimpot också som exempel om man vill ha lite analog in..
Edit2: Mini USB kontakter http://www.ebay.com/itm/5Pcs-Connector- ... Swx2dYHYoR
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av Micke_s »

Vill du ha många Servon till en Arduino så finns dessa också för att hänga på:

http://www.ebay.com/itm/PCA9685-16-Chan ... lMtqVyebYA


Men det är enklast att bara börja med en arduino innan man hänger på massa runtomkring...
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av metric »

Prova med att sänka spänningen bara till servot, då kommer motorn att snurra saktare.
Det kommer inte att bli lika starkt som innan men det kanske räcker.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av grym »

http://www.epanorama.net/circuits/servo10v.html

så kan man köra det analogt, med en rc krets kan man få långsam rörelse av servot
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Modifiera krets som driver ett servo till modeltågs växl

Inlägg av MiaM »

555 har ju pulser även på sidan där tidsstyrningsmotståndet sitter. Det gör det svårt att styra 555 med någon DC-signal eller liknande.

Om det ska byggas med klassiska kretsar som förhoppningsvis finns att tillgå i många år till så skulle jag först byggt en sågtandsvåggenerator som med lite trimning av signalen kan användas ihop med komparator för att låta en DC-spänning ge rätt bredd på pulserna. För att se till att pulserna alltid har en minsta och största längd och att det också alltid finns en lagom lång paus mellan pulserna så är det nog enklast att misshandla sågtandsvågen något så att den "står still" i ändlägena lämplig tid.

Med detta så är det ju sen bara att rampa likspänningen sakta mellan två nivåer för att få mjuk broöppning/stängning. Lämplig koppling med motstånd, kondingar, eventuellt transistorer och eventuellt op-förstärkare, bör kunna ge en signal som rampar relativt sakta både i början och slutet av rampen men snabbare på mitten, om det nu är vad som önskas. Men det beror på hur du vill att bron ska röra sig.


P.S. vad gäller Arduino så är det ju bara själva Arduinon som behöver köpas extra av i reserv - resten går ju att ersättas även när dessa slutat tillverkas.

Å andra sidan så finns många gamla processorer att köpa än idag. Vad sägs till exempel om att kunna köpa samtliga kretsar av betydelse i en Commodore PET (dator från 70-talet) nya?
http://www.unicornelectronics.com/IC/6500.html
Skriv svar