Ytissortering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Tro't eller ej men jag har faktiskt några få ytisar trots att jag föraktar ytisar :)

Men i samband med mitt rörradiobygge så blev jag att behöva en ytiskonding som mekaniskt stöd under ett av benen hos den trimpotentiometer som styr LOn's frekvens, potten blev mycket stabilare efter det montaget och pga att jag inte hade mycket att spela på så blev en ytiskonding perfekt, helt enkelt.

Så jag har bestämt mig för att sortera mina ytis-komponenter som ingalunda är många vare sig till antalet eller till värden :D

Jag har mellan 2st och 20st av dessa ytisar som jag inte ens orkar räkna för dom är så löjligt små.

Dock har jag bara snott 1206 eller större från jobbet (0603 och mindre kan dra dit pepparn växer :D ).

Jag behåller nog dom i zip-påsar även om jag hade en tanke om Raaco-låda men de Raaco-lådor jag har över har fasta rektangulära fack samtidigt som mitt sortiment faktiskt går i en sådan låda men jag skulle för det första hellre se att askarna var kurvade så att man bara kan ta fingret och "dra" upp dom för det andra, och lite av ett alternativ, så vore lösa askar där man plockar med pincett att föredra men jag har ingetdera, jag har dock ganska precis 18 olika komponenttyper så en Raaco-låda funkar och jag har typ fyra över, frågan är mest om jag vill offra en på ytisar som jag typ aldrig använder.

Nåväl, här kommer mitt fantastiska lager:
1) PIC18LF442
2) LED 1206 Grön
3) 22pF
4) 100pF
5) 1nF
6) 10nF
7) 220nF
8. 4,7uF
9) 10uF
10) 1M
11) 100k
12) 10k
13) 1k
14) 100
15) 10
16) Y4p51: BZX84-A2V7
17) A7: BAV99 (dubbel diod i serie)
18) 3Bp: BC856B_PNP
19) 1Bp: BC846B_NPN
20) Z3: BZX84-C5V6
21) LM324

Om jag tar bort 1,2,21 så får det plats i en Raaco-låda (eftersom de huserat i zip-påsar så länge gör det ju inget om de huserar i zip-påsar ett tag till).

Nu återstår att försöka få fatt i vad 16-20 betyder.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 september 2017, 00:40:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Ytissortering

Inlägg av lond »

Enligt mitt uppslagsverk för SMD-komponenter:

16) Y4p BZX84-C15 - SOT23
17) A7p - BFG310W/XR - SOT343R / BAV99 - SOT23 / BAV99W - SOT323
18) 3Bp - BC856B - SOT23
19) 1Bp - BC846B - SOT23
20) Z3 - BZX 84-C5V3 - SOT23

Hittade informationen i 5:e upplagan av boken SMD-Technik av Alfred Härtl och komplimenterande information på följande sidor: http://www.s-manuals.com/smd & http://www.marsport.org.uk/smd/mainframe.htm

/// Marcus
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad trevligt!

Stort tack!

Själv hittade jag denna site via google: http://www.s-manuals.com/smd/z3

Hade alla komponenterna och dessutom för nedladdning, lite tråkigt dock att jag inte hade mer is i magen för då hade jag ju bara behövt skriva av vad du nu säger :)

Men Y4p är lite lurig för den har nämligen ett nummer till som jag först inte antecknade och det är 51 vilket i det fallet tycks styra vilken Zener-spänning det handlar om dvs 2V7 i detta fallet, du säger dock 15V så jag kan ha fel.

Jag skriver in beteckningarna ovan istället för ny lista.

MVH/Roger
PS
Du menar nog 5V6 och inte 5V3.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite roligt ändå, jag har Zener-dioder (där nog 5V6 får anses mycket användbart bl.a pga att temperaturkoefficienten är noll även om knä't inte är så uttalat skarpt som för Vz>8V), sen har jag vanliga (småsignals)dioder, sen har jag komplementära trissor, sen har jag gröna 1206 LED som kanske kan komma till användning, sen har jag kondensatorer i nära E1 från typ 10pF till 10uF, sen har jag motstånd i E1 från 10 Ohm till 1M dessutom har jag några LM324 och ett par PIC från Microchip.

Trevlig liten samling, tycker jag.

Nu måste jag bara klura ut hur jag vill förvara denna ynkliga men ändå rätt användbara samling.

Jag lutar faktiskt åt att försöka få tag i en Raaco-låda med lösa askar men vet inte om det finns i detta miniformat (18 askar).

MVH/Roger
PS
Fast det är klart att det går ju att lyfta fram hela Raaco (~20X30mm) med fasta askar och plocka med pincett och som sagt denna typ av låda har jag redan några stycken av (ganska precis 100:-/st hos ELFA).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ytissortering

Inlägg av Glenn »

jag har mycket ytmonterat, och det är svårt med förvaringen, det mesta har fått förbli i antistatpåsar som "står upp" i nån halvordning i paprikalådor.

Har även hela rullar och rör, rören kan man ju förvara som DIL-rör, men rullarna har jag ingen bra lösning för, nu ligger dom med i paprikalådor.

P.S 0603 är inte så illa när man vant sej, jag gick från 1206 till 0805 som "standard" på egna konstruktioner, men har fått vika mej och köra 0603 på sistonde, det kräver dock nästan synhjälpmedel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant att du delar med dig, tack!

Det är ju naturligtvis som så att ju färre man har desto mindre förvaringsproblem har man.

Det märker jag redan med mina vunna logikkretsar även om jag med min magra förbrukning kommer undan med käcka Raaco-skåp, vilket jag antar inte du gör samtidigt som du säkert inte kör så mycket hålmonterat, ytisar på rör skulle man dock kunna hälla i Raaco-askar men då blir dom ju liiiite svåra att maskinmontera :D

MVH/Roger
PS
Du missade en aspekt vad gäller 0603's sämre sida, skakiga händer ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ytissortering

Inlägg av Glenn »

jag har mycket hplmonterat också, men dom är ju lättare att förvara, då dom komponenterna oftast är större, raccoskåp är juu trevligt som sagt, även sortimentboxar.

ytmonterat är oftast så smått att det inte funkar så bra.

..Sen kan jag erkänna att jag har grejerna rätt dåligt sorterade..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har klurat lite på hur jag vill göra med mina få ytisar.

Kollade efter en Raaco sortimentlåda modell mindre (~20X25cm) på ELFA där jag tänkte att dom kanske hade en där facken/askarna var lösa men jag hittade ingen.

Sen tänkte jag på dom liknande sortimentlådor jag redan har fast med fasta fack och det var nära att jag anammade det men så kom jag på en grej som jag senast upptäckte med en draglåda som jag ville ha klen krok i, askarnas kanter upp mot locket är inte dikt an dvs om du skulle råka tappa en låda eller på nåt sätt vinkla dom för mycket eller ruska på dom så kommer komponenterna blandas och den typen av sortering vill inte jag ha :)

Med andra ord får det även fortsättningsvis bli zippåsar, nu har jag i alla fall en lapp i den yttre påsen som talar om vad jag har för nåt.

MVH/Roger
PS
När det gäller kroklådan så kom jag till slut på ett rätt käckt sätt att minimera den ofrivilliga blandningen och det var genom att offra plastkyddet på min fogsvans :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ytissortering

Inlägg av Glenn »

Dessa är rätt bra..

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=320

Men det blir snabbt dyrt om man ska ha många.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Ytissortering

Inlägg av lond »

Dock är dom inte gjorda i ESD-plast. Har bara mina standarvärden av motstånd av 0603 i sådana askar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort ett excel-dokument över mina ytisar.

Strukturen blev inte den bästa men den duger för mitt ändamål.

Jag snittar alltså 10st/komponenttyp.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt råkat hitta lite fler ytisar som jag nog råkade köpa för typ 30 år sedan :D

Det är typ bara 5st av varje men kan vara upp till 10 typer till, jag kommer inte fixa detta nu utan vill göra klart min effektmotståndsortering först.

MVH/Roger
PS
Bifogad lista har bara uppgraderas med hyllplats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har som sagt hittat några fler ytisar, dessa är:
1) 5st N94=? (kan vara DTA114TUA men jag tvivlar på det mycket för att jag nån gång på 80-talet skrivit D-S-Trans på påsen och s-manuals som jag fått beteckningen ifrån säger SOT323 när jag vet att det är en SOT23, borde alltså vara en Darlington.
2) 5st BC=BCW-61C_PNP
3) 4st AC=BCW-61C_NPN

Vore kul om nån orkade kolla upp N94 åt mig, sen kommer jag utöka listan.

MVH/Roger
PS
Trodde jag kanske skulle hitta den med hjälp av min gamla ELFA-katalog från 1989 för jag har atikelnumret på påsen (71-300-81) men redan i den katalogen hade den utgått, trissorna beställda innan 89 alltså :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ytissortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag anpassat ytislistan till lagerlistan samt adderat de tre nya ytisar jag hittat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar