Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Berätta om dina pågående projekt.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

Bild
Så här såg mitt självbyggda elcykel-batteri ut innan inkoppling. Det består av 80 st 18650-celler från trasiga laptop-batterier, och är på 36V 18.5 Ah (666 Wh :twisted: ).
---
Ibland säljer folk elcyklar med elproblem för priser lägre än vad cykeln i sig är värd. I slutet av maj hittade jag en sådan, och slog till. Felet var att den hade urusla och utslitna blybatterier.

På jobbet går det sönder gamla laptop-batterier rätt vad det är. Jag började slakta dessa för fungerande 18650-celler, och köpte en testladdare som kunde mäta kapaciteten på batterierna. Under hela juni och halva juli testladdade jag ca 150 celler, och kasserade de som blev för varma eller hade för stor läckström. De som blev kvar märkte jag med uppmätt laddkapacitet.

Jag letade efter olika sätt att bygga batteriet, och kom fram till ett 3D-printat design som sannolikt skulle fungerat, men det skulle ta en månad att skriva ut antalet hållare som jag behövde. Då hittade jag en på ett elskateboard-forum som sålde tre Vruzend batteribyggarkit till priset av ett, och slog till. Jag hade från början valt bort det kitet som för dyrt.

När jag rivit ut blybatterierna och mätt upp batterilådan, kom jag fram till att 80 celler skulle få lagom med plats. Dessa skulle kopplas i 10 grupper om 8 för att ge mig de 36 volt (42 fulladdat) som de tre blybatterierna gett tidigare.

Jag gjorde ett Excel-ark där jag började placera mina 80 celler med bäst kapacitet i en matris på tio rader. Samtidigt lade jag de faktiska cellerna i tio askar. Excel visade mig vilken rad/ask som hade lägst total kapacitet, och där lade jag den kvarvarande cellen med högst kapacitet. Resultatet var grupper som diffade ca 500 mAh.

Jag gjorde sedan en matris som visade vad kapaciteten i en ask skulle bli om man bytte ut en cell där med en cell i en annan, och använde denna som guide för att få den asken så nära genomsnittet som möjligt. Jag fortsatte att byta till den var inom 5 mAh från genomsnittet, låste sedan denna, och fortsatte med nästa. Med denna metoden krävdes oftast bara 2-4 byten per ask för att få cellgrupper som diffade med ca. 0.02%, vilket i praktiken är försumbart.

Jag byggde ihop batteriet under en kväll och en förmiddag, och provkörde det med stor framgång. Dagen efter kom en ny laddare anpassad litiumbatterier och en BMS (batteriövervakare/balanserare), och jag monterade allt permanent i lådan. Batteriet är omgivet av några lager tunn cellplast för att dämpa de värsta vibrationerna (jag hade först tänkt slakta ett liggunderlag, men det blev inte nödvändigt), och alla kontakter är lödda och krympslangade.

Allt till projektet, inklusive cykeln, kostade mig kr 3330. Det gav mig något roligt att pyssla med under ett par månader, en massa ny kunskap om litiumbatterier, och en trevlig pendlingscykel.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Fler bilder!
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Vurzend hållare. Se till att ha nåt som håller tillbaks dem och att du inte kör för mycket ström genom dem. Har sett flertalet uppeldade sådanna hållare pga av glappkontakt och annat :)
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GalFisk »

Tyvärr har jag inga fler bilder för tillfället, men jag kan ta några nästa gång jag öppnar batteriet.
Jag tar som mest ut 13A, vid start från stillastående. Hur mycket som dras i fart vet jag inte, men det får jag nog mäta nästa gång. Ideellt sett skulle jag vilja se temp, ström, totalspänning och alla 10 delspänningar vid både laddning och körning. Det finns BMS som gör detta via Bluetooth, men jag ville inte lägga ner de pengarna (och väntetiden).
Jag kände på alla terminaler och på alla celler jag kom åt efter första längre provturen. Terminalerna var kalla och cellerna runt 30°C.
När man bygger ihop Vruzend-hållarna går det att trycka fast dem "halvvägs" och därmed få både dålig kontakt och dålig mekanisk hållfasthet. Jag tryckte ihop hållarna en och en under bygget, och mätte spänning, så jag var säker på att de satt på hela vägen. Det känns inte som de kan vibrera loss då, och hela paketet hålls under viss kompression i lådan, men jag ska hålla koll på paketet och dra strips runt nästa gång.
Länka gärna de paket som brunnit om möjligt, ju mer jag vet om vad som gick galet, ju bättre kan jag själv undvika riskerna.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Vid 13A total ström lär det vara lugnt. De som har smällt och haft problem har legat på 13A per cell eller mer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

>GalFisk Utomordentligt bra beskrivet. Jag gillar särskilt balanseringsakten med Excelark för tiogrupperna.
Hoppas att du kommer med mer verklighetsdata framöver!
Detta är två stora områden som du berör! Elcykel, skulle inte klara mig utan idag! Och Batterisvinnet.
Har också slaktat ett antal LapTop batterier. Oftast är det bara en cell som bråkar, resten är användbara.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GalFisk »

13A per cell är ju galet, Vruzend själva rekommenderar max 3A per cell. Inte konstigt om det gick varmt.

Jag har mätt spänningarna ett par gånger vid ca. 50-70% laddning, och grupperna har diffat med max 0.04 volt (vilket kan vara inom multimeterns toleransområde). Igår var jag nere vid 35V utan last, och började där märka att cykeln inte var lika pigg i uppförsbackarna. Jag kommer att använda detta som tecken på när det är dags att ladda. Laddaren ger 2A, så det tar tid att ladda fullt, men jag har ingen brådska och ser hellre att laddningen är så säker som möjligt. Varje cell har provladdats vid 1A, och alla som blev ovanligt varma då kasserades.

Eftersom ni är några som är intresserade av att följa projektet, kan jag tänka mig att ha en egen tråd om det och hålla den uppdaterad. Finns det något sätt att be en moderator bryta ut alla relaterade poster till en egen tråd?

Edit: jag rapporterade det första av mina inlägg, och Geekjohan delade tråden. Tack!
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GFEF »

>Jag letade efter olika sätt att bygga batteriet, och kom fram till ett 3D-printat design som sannolikt skulle fungerat, men det skulle ta en månad att skriva ut antalet hållare som jag behövde

4x5 Cell 18650 lithium batteries Spacer ABS Plastic holder 100x80mm Kr14.13

https://m.banggood.com/4x5-Cell-18650-l ... mds=search
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

Bild
Så här såg batterimatrisen ut efter sorteringen.

GFEF: jag skrev ut en sån hållare för att se vad den gick för. Nackdelen i mitt fall är att denna typ hållare kräver att man svetsar eller löder cellerna för att de ska sitta kvar, och jag ville kunna byta ut dem enkelt om de gick sönder. De flesta av batterierna skrotades för att en av cellgrupperna hade självurladdat till under 2 volt, så förr eller senare kommer det nog hända någon av de hittills bra cellerna också.

Min tanke var att istället skriva ut de här hållarna med inbyggd fjäder (https://www.thingiverse.com/thing:2455388, min remix av ett annat design), där allt som behövdes var att trä en koppartråd in i varje ända. Fördelen med denna hållaren vore att cellerna kunde läggas om lott, vilket skulle betyda att jag kunde fått plats med minst 100 celler. Det skulle också vara mycket lättare att ta ur och i cellerna om jag ville byta ut dem. Nackdelar, förutom att de tog lång tid att skriva ut, är att jag inte vet något om materialets (PETG) långtidsegenskaper som fjäder, att cellerna behöver skyddas från frikton, och att paketet skulle vara en hel del mer arbete att bygga.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av RDX* »

Vad har du för "testladdare"? Har ni en rekommendation för en laddare för olika batterityper och med kapacitet mätning?
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

Jag har testladdat med Liitokala Engineer Lii-500. Billig och rätt bra kinaladdare som laddar och mäter Li-jon, NiMH och NiCd. Den mäter även inre motstånd, men den funktionen är inte särskilt pålitlig.
Den har två testcykler; en där batteriet töms och mäts och sedan laddas, och en där det först laddas, sedan töms och mäts och till slut laddas igen. Man kan välja laddström upptill 1A och mätström upptill 500 mA.
---
Idag öppnade jag batteriet och mätte upp alla grupperna. Jag har cyklat ca. 6 mil sen jag laddade innan helgen. En grupp låg på 3.6V, medan resten låg på 3.65-3.69V. Batterispänningen är på 36.7V, och ungefär här börjar det märkas att cykeln inte är lika pigg i uppförsbackarna som när den är nyladdad. Jag laddar nu batteriet, och ska mäta spänningarna igen imorrn när det är fullt. Då får jag även kvitto på BMSens jobb.
Lite bilder kommer imorrn, när jag sitter på dator och inte mobil.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av RDX* »

Tackar, har beställt en ifrån ebay.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av Gizmo »

RDX* skrev:Har ni en rekommendation för en laddare för olika batterityper och med kapacitet mätning?
Kan varmt rekommendera Opus BT-C3100 V2.2, enkel men ändå många funktioner. Den har en riktigt bra funktion "discharge-refresh" där den laddar upp och ur batteriet helt tre gånger, och då kan man lätt se exakt vilken kapacitet ett batteri har, eller om det är läge att slänga det. Går också att ställa laddström individuellt för varje batteri, plus ladda (och fräscha up) gamla 1.2V NimH batterier samt vanliga 18650-celler samt n uppsjö till.

Finns på aliexpress.com för ett par hundralappar, kan även säljas under namnet "Zeepin BT-C3100 V2.2" och några mer namn.
Såg nån som använde sex(!) sådana för att testa många 18650-batterier inför bygget av sin stora batteribank (möjligen var det nån tråd här på EF rent utav, minns inte riktigt). Går på 12V så med en adapter till ciggtändaruttaget kan man ladda batterier i bilen, lite praktiskt.

BT-C3100 har bara två saker som är lite minus, max total laddningsström är 3A. Plus, den har en fläkt i sig (som bara går igång när man laddar på full spätta) men den kan låta lite.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av larky »

Sky RC MC 3000 har jag, går bra att koppla till datorn för att få kurvor.
http://www.skyrc.com/index.php?route=pr ... uct_id=219
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

http://lygte-info.dk har många detaljerade tester av bland annat laddare och celler.

Efter avslutad laddning låg grupperna på 4.1-4.15V. Den lägsta gruppen efter laddning var inte den som var lägst innan. Så länge grupperna inte diffar mer än 0.05V finns oavsett ingen anledning att klaga.

Edit: här är lite bilder.
De första visar hur batteriet är inpackat i lådan, skyddat av tunn cellplast. Säkringshållaren som syns i locket var trasig, så jag har kopplat säkringen direkt på kabeln.
Den andra visar batteri och BMS. Kontakten med DC ut är längst till vänster, nyckelbrytare och laddkontakt till höger.
Den tredje visar BMS-kablarna med lödda och krympslangade anslutningar.

Bild
Bild
Bild

Det kan se lite trassligt ut, men jag har lagt kablarna så för att slippa förkorta dem eller ge dem skarpa böjar. Det som blev över ligger i öglor mellan batterierna, där det finns lagom mellanrum.
Skriv svar