Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av ie »

rogerk8 skrev:Det är lite lurigt det här tycker jag men för mig är baud symbolhastigheten och beroende på hur många bitar en symbol har så blir bps olika, jag tycker således inte bps=baud utan i mitt fall är bps=8Xbaud eftersom jag har 8 bitar per symbol (ASCII, preliminärt som jag tror är upplöst i 8 bitar).
Kalla det inte Baud i så fall, för det är det inte.

Som jag skrev tidigare är Baud antal skiftningar per sekund. Om två modem använder två toner för att överföra 1'or och 0'or så är 1 Baud en bps. Om modemet istället använder t ex 4 toner, så kan två bitar överföras varje gång, dvs 1 Baud = 2 bps.

/Ingvar
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Lägger upp schemana i mer kronologisk ordning samtidigt som jag gjort ändringar i tre av dom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

ie skrev:
rogerk8 skrev:Det är lite lurigt det här tycker jag men för mig är baud symbolhastigheten och beroende på hur många bitar en symbol har så blir bps olika, jag tycker således inte bps=baud utan i mitt fall är bps=8Xbaud eftersom jag har 8 bitar per symbol (ASCII, preliminärt som jag tror är upplöst i 8 bitar).
Kalla det inte Baud i så fall, för det är det inte.

Som jag skrev tidigare är Baud antal skiftningar per sekund. Om två modem använder två toner för att överföra 1'or och 0'or så är 1 Baud en bps. Om modemet istället använder t ex 4 toner, så kan två bitar överföras varje gång, dvs 1 Baud = 2 bps.

/Ingvar
Jag förstår inte det här.

Jag förstår att man kan nyttja två toner för att antingen generera ett eller noll och det är väl en bit (den är ju på eller av, liksom) så att det blir 1bps.

Men om man har fyra toner så måste man ju ha två bitar per ton för att definiera fyra tillstånd, blir det kanske som så att det mottagande modemet känner igen dom olika tonerna och klassificerar dom enligt två bitar?

Jag fattar inte det här, det enda jag fattar är vad jag fick lära mig i skolan dvs att Baud=symbolhastigheten (och att det faktiskt är den som sätter bandbreddskravet, inte bithastigheten).

Tack för ditt inlägg!

MVH/Roger
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av ie »

Ja, en av de fyra tonerna är en symbol, som alltså kan överföra 2 bits.

Du pratar annars om teckenhastinghet, vilket är någt helt annat, då ett tecken vanligtvis är 7 eller 8 bits. Det är dock inte så ofta man pratar om det. Ta tex en bredbandsuppkoppling, så är det alltid bps, t ex 100 Mbps på en fiberlina.

När datorn ska lagra data på en hårddisk, pratar man istället om tecken per sekund eftersom datat brukar (brukade) överföras parallellt. (SATA-gränssnitten anges dock med bps.)

/ingvar
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag råkade hitta en krets i mina gömmor, SG3525.

Jag trodde jag redan hade konstruerat nätagget med den men sista siffran är fel, mitt nuvarnade schema grundar sig på SG3524 och dessa båda kretsar råkar visserligen vara PWM-kretsar men dess pinkonfiguration är helt annorlunda, dessutom har SG3525 högströms totempåle utgång som alltså kan driva FET direkt.

Jag överväger nu att byta SG3524 mot SG3525 för då slipper jag HC14-buffrar som samtidigt är långt ifrån så kraftiga som de +/-400mA peak SG3525 kan leverera direkt från kapseln, strömkapaciteten hos PWM-kretsen är den viktigaste parametern när det gäller hur hög frekvens jag ska kunna använda hos StepUp-convertern's PP-FET:ar.

Denna nya krets jag råkar ha två av har dock ett gäng nästan irriterande finesser, det som skiljer är obegripliga Discharge och C_Soft_Start och /Shutdown som jag inte fattar om den ska vara låg eller hög för avstängning :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu designat om mitt supply.

Jag har involverat SG3525 istället för SG3524 för det blir färre komponenter då, SG3525 kan nämligen driva +/-200mA direkt på utgångarna så i princip behöver jag inte ens FET:arna men jag vill isolera IC'n från övriga systemet.

Nu vet jag inte om min ritning är "körbar" men jag tror det.

Lite grova applikationsexempel i databladen men i princip ska man kunna låta alla pinnar man inte vill nyttja vara flytande, jag har dock pga rekommendation (läs bör inte vara flytande) dragit Shutdown till backe trots att den visas aktivt låg i ovanstående datablad.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av persika »

Jag råkade häromdan köpa ett DGC7-5.
Eftersom jag kunde hitta datablad via denna tråd så slog jag till, därför denna tillfälliga trådkapning.

Jag kommer inte att göra något med röret just nu, för jag har för lite tid.
Men längre fram funderar jag på att bygga X- Y- och Z-förstärkare till det.
Z för att modulera ljusstyrkan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad roligt persika, kul för dig!

Ännu roligare är att det ju är exakt det röret jag har.

Dock står det inte Miniwatt på det men beteckningen är samma.

För övrigt är jag inte klar med den här tråden, jag har bara skissat på hur jag tänker och står i mångt och mycket för det, nästa steg blir att göra det så att säga praktiskt byggbart.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat tänka mer på det här projektet.

Jag är mycket okunnig inom datorvärlden så det bästa och mest intressanta/överkomliga för mig är att hålla det enkelt.

Jag vill alltså ha samplingsfunktionen i skåpet, tycker mest det är en rolig om än något onödig funktion.

Så för att komma igång med nåt så vill jag börja där det märks (och jag kan laborera).

Jag vill börja med att bygga FIFO-läsaren.

Allra först vill jag ha datat på RS232-form, jag har precis hittat en billig och bra manick som kan konvertera signalen till USB då jag inte har nån annan typ av port på min laptop.

Jag har hittat denna: http://www.miniinthebox.com/sv/rs232-ti ... rm=2.3.5.0

Den kostar nu bara 50 spänn men generellt sett är liknande RS232/USB-adaptrar tämligen dyra vilket skulle dödat mitt projekt men så hittade jag denna så nu är det bara att köra på.

Eftersom jag måste kunna testa FIFO-läsaren på nåt sätt så är min plan att jag (manuellt) skall kunna skriva till minnet, sen vill jag kunna ställa det "asynkrona" djupet som läses så att inte alla 1K data-adresser läses varje gång utan jag kan testskriva kanske 10 byte och sen läsa dessa 10 byte.

För det behöver jag lite DIP-switchar som sätter ett nedräknar-värde på en räknare för antalet data (detta behövs bara vid läsning) vid skrivning nyttjas återigen DIP-switchar som då är kopplade till en 3-state buskrets där man mha en brytare kan välja om man vill läsa eller skriva (i fallet skrivning aktiveras /W samtidigt med OE för buskretsen och DIP-värdet ligger på FIFOs databus, i fallet läsning disablas OE och FIFOs databus bara passerar vidare till i princip RS232.kretsen samtidigt som /R aktiveras)

Förutom att kunna ställa /R och /W måste /CLR också kunna ställas, vad jag förstått om /CLR så är det bara en adresspekare som pekas om till början av minnet, troligtvis kan /W och /R signalerna genereras av en gemensam brytare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om min FIFO-läsare något.

Jag vill nämligen ha "manuell" kontroll på grejerna dvs att jag ser att det fungerar INNAN jag försöker skicka datat till min laptop.

Så jag har dels bytt ut räknarna för antalet lästa data, de består nu av HC193 som kan ställas för räkning nedåt dvs man kan ladda ett värde som motsvara antalet data man vill läsa och sedan låta signalen borrow styra avslut, sen har jag lagt till ett par brytare, den ena är laddningsbrytaren som bara kan aktiveras när läsning är klar, dessutom spelar det ingen roll hur många kontaktstudsar det än blir för allt som händer är att data laddas, sen har jag lagt till en skriv-brytare, denna brytare skriver till minnet varje gång den går låg men eftersom eventuella kontaktstudsar kan medföra att minnet skrivs flera gånger så har jag nyttjat en SR-latch så att det bara blir en puls åt gången, sen har jag även infört en manuell klocka som ihop med lysdioder på utgångarna hos HC193 kan visa vilket värde jag läser.

Vid test så slår man på spänningen och Stand-by lampan lyser förhoppningsvis (för den SR-latchen är nollad mha POR-signalen), sen ställer man in hur många sampel man vill testa mha DIP-switchar på HC193's Load-ingångar, sen rycker man i Load, därefter ställer man hur första datat skall se ut mha Write Byte Test, sen rycker man i Write, sen ställer man in hur nästa data skall se ut och rycker återigen i Write, så håller man på tills man testskrivit tillräckligt många, därefter rycker man i Manual Clock och då ska det första test-skrivna datat dyka upp på lysdioderna.

Vad tror Ni om detta?

MVH/Roger
PS
Nästa steg blir att göra om ritningen till nåt mer praktiskt användbart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Ändrat lite vid Write-SR.

Tror att Write-SR måste tippas ordentligt åt det inaktiva hållet så jag tar hjälp av samma signal som tippar Start-SR.

Start aktiveras alltså aldrig vid manuellt test.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här blev lite fel för jag vill ju inte se "adressen", jag vill ju se datat.

Så jag har flyttat LEDs till data-bussen istället.

Nu ska jag bara klura på om detta kan fungera.

MVH/Roger
PS
Jag tycker det är svårare att konstruera saker rätt i datorn än på millimeter-papper, man får liksom ingen överblick samtidigt som revisionshanteringen suger apa. Datavärlden innebär ju att man alltid måste ge all skit ett namn, med ett block kan man bara vända blad (eller sudda).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppgraderat själva skrivningen till FIFO.

Kom på att det där ju inte fungerade för även om 10Tsw (sveptiden för alla tio DIV) är synkron med fs så vet man aldrig hur många fs som gått när 10Tsw-flanken kommer så jag har gjort om den biten, allt styrs nu av fs.

Varje gång jag trycker på start tas alltså 100 sampel av vardera kanalerna, tyvärr i omlott men eftersom det bara är 200 värden så är det inga problem.

Nu ska jag tänka igenom min FIFO/RAM/ROM-läsare.

MVH/Roger
PS
Antalet "serier" (10st) förstod jag inte heller, antingen ville jag fylla FIFO (1kB) eller så ville jag ha 10 ggr mer mätdata :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att skippa FIFO och nyttja "gamla" hederliga RAM istället.

På det sättet kan jag enklare få byggt en ROM/RAM programmerare/läsare med dom två minnen jag har i åtanke dvs 27C512 respektive IDT71256A (256kbit, 32kB), EPROM (27C512) är egentligen onödigt stort (512kbit) men kan ändå behövas nån gång.

Kretsen är redan uttänkt och caddad, bifogar schema.

MVH/Roger
PS
Detta innebär att jag måste cadda om den digitala delen hos KOS men det gör inget :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu konstuerat om själva samplingsdelen, kom på att jag inte orkar bygga en separat läsare för FIFO även om jag tycker FIFO-konceptet är käckt.

Jag kommer istället nyttja den färdiga Eagle-caddningen över min KSS_R dvs en UNO-baserad läsare OCH brännare (enligt ovan) för enbart två typer av minnen (RAM och ROM), projektet är tom så inskränkt att bara två typnummer av minnen passar (med garanti).

Så efter viss möda har jag caddat fram bifogat.

Kommentarer emottages tacksamt för jag vet knappt vad jag gör :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar