Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har precis fått ett par jättefina DC/DC-omvandlare av vänliga Oskar, dessa är:

1) IN: 9-36V , UT: +/-12V +/-333mA, Traco Power TEN 8-2422WI
2) IH: 9-18V, UT: 5V/400mA, Traco TED 1211

Dessa passar som handen i handsken för mitt KOS-projekt!

Jag behöver ju följande:
3) Digital supply (5V)
4) Analog supply (+/-12V närmast idealt och det är det jag caddat med).
5) Batteridrift (12V som innebär >9V under urladdningsfasen)

Min preliminära plan var annars att mha SG3525 switcha fram både +/-400V OCH +/-12V på samma kärna samtidigt som 5V plockas via linjär regulator men nu kan jag alltså skippa +/-12V och bara satsa på högspänningen som är tillräckligt svår.

Så känns det nu i alla fall även om jag är osäker på om dessa fina DC/DC-omvandlare faktiskt fungerar, i mitt preliminära fall har jag istället full koll på allt inklusive återkopplingen från 12V, slår det mig nu.

Får nog ta och testa dom här DC/DC-omvandlarna först i alla fall och på nåt sätt, hoppas data finns att få.

MVH/Roger
PS
Återkopplingen kan jag ju faktiskt lika gärna ta från +400V, då blir det dessutom den som blir extra stabil (med 2,5V netto på 1:an/IN-).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Oskar »

Kul att de kommer till användning, låter som de passar bra till detta. Omvandlarna är avlägsnade från skrotade kort, är dock tämligen säker att de fungerar. Baea att löda in några sladdar på in-pinnarna och prova! Sök på beteckningarna bara och ta hem databladen. Det brukar vara generella för en viss serie, dvs oavsett singel eller dubbel utspänning är det samma datablad. Det viktigaste är väl att lyckas läsa ut pinkonfigureringen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad otacksam jag låter :(

+/-12V-omvandlaren kostar ju hela 353 spänn på ELFA: https://www.elfa.se/sv/dc-dc-omvandlare ... lsrc=aw.ds

Min andra DC/DC-omvandlare verkar obsolet men ELFA har nåt liknande för 260 spänn: https://www.elfa.se/sv/dc-dc-omvandlare ... simi=81.42

Denna kan dock leverera hela 1,6A vid 5V medans min levererar 400mA vid 5V.

Bifogar dom datablad jag ändå lyckades hitta, nu kan jag testa grejerna (speciellt enkelt för att dom är DIP24 och inte behöver nån minimum last, vad jag kan förstå dvs bara koppla upp och mäta även om pindefinitionen "Common" är diffus).

MVH/Roger
PS
Du kom före mig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om min ritning och involverat de fina DC/DC-omvandlarna jag precis fått av Oskar.

Ni bör dock betrakta ritningen som en skiss men jag är ändå, och som vanligt, tacksam för synpunkter.

Tycker det blev bra med DC/DC-omvandlarna främst för att jag nu enbart behöver koncentrera mig på genereringen av +/-400V dvs resten lär fungera.

MVH/Roger
PS
Eftersom återkopplingen till SG3525 nu går från 400V-matningen så är återkopplingsmotståndet omräknat, värdet är dock lite akademiskt även om man naturligtvis kan knåpa ihop det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu pin-bestämt mina trevliga Traco DC/DC-omvandlare.

Jag är inte helt säker att det är rätt så nån får gärna nyttja ovanstående datablad och checka mig.

När det gäller 5v:aren var det ganska tydligt att Vin- betyder GND och Vout- kan kopplas till GND (även om det sabbar den galvaniska isoleringen).

När det gäller +/-12V:aren blev det dock klurigare, jag fattade aldrig riktigt vad single/dual egentligen betydde för i single mod fanns både Vout- OCH Vout+ samtidigt som nåt i dual mod dessutom kallades Common fast jag tror jag kom på det dvs att Vout- var just minus utspänning och Common var istället GND.

Jag fick tänka en del på detta.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 mars 2018, 20:49:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Oskar »

"-Vout" och "+Vout" för single modellen anger bara polaritet. Eftersom omvandlarna är helt isolerade står det användaren fritt att koppla antingen "-Vout" eller "+Vout" till jord och då plocka ut antingen positiv eller negativ spänning på motsatta terminalen. Skall man ha samma polaritet på in och utspänning kan man koppla ihop "-Vin" och "-Vout".

Common på dual modellens sekundärsida anger mittpunkten på de två utspänningarna. Det är också fritt användaren hur detta skall kopplas. Det går bra att koppla "-Vout" till jord och plocka ut +24V på "+Vout". Då använder man inte "common"
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Oskar för denna fina förklaring!

Med andra ord tycks jag inte ha kopplat helt galet i alla fall :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har på min obligatoriska bussresa idag tänkt lite mer på mitt KOS-projekt.

Jag håller ju på att ta fram tre låd-projekt, tyvärr passar inte mini-CRT't i det så jag får skaffa lite högre gavlar (1"4 planhyvlat tycks räcka för torkade är dom 94mm och CRT är c.a 74mm i diameter).

Min tanke nu är att slitsa på både bredden och djupet så att jag kan skjuta in kortmoduler (tyvärr slår det mig att jag bara kan cadda fram halva EU med mitt fina gratis Eagle men jag kan också bli att vira det, vi får se hur jag gör).

På baksidan skulle det då helst sitta tungor på korten och en lämplig kontaktslida i lådan, jag har sett sådana kort så det blir nog inte så svårt att få fram, eventuellt kan det dock bli svårt att få fram dom modell öar.

Iom att jag har en hel del färdigkapad plyfa till förfogande så är djup och bredd spikad (214X324mm).

Min nyinköpta handöverfräs-tillsats till min Dremel klar dock inte biffen preliminärt, men om jag byter ut styrstängerna mot lite längre M6 gängstång så kan jag fräsa ända innevid CRT och lätt få plats med minst 3st kort på vardera sidan CRT.

Jag vill dock inte lägga dessa fina Traco DC/DC alldeles bredvid ingångsstegen (två kanaler) för det finns risk för magnetisk överhörning, jag kommer istället lägga hela spänningsförsörjningen på högra sidan CRT och de känsliga ingångsstegen på vänstra sidan.

Sedan har jag klurat på spänningsförsörjningen, jag tycker det börjar se bra ut med Traco men jag har svårt för att få ordning på laddningskretsen och/eller om den kretsen även skall kunna försörja skåpet stand-alone, jag tror jag kommer göra som så att att jag låter brytaren kunna bryta allt men när den är på så sker alltid laddning om AC finns dvs batteriet kommer alltid vara inkopplat och därför alltid driva skåpet oavsett om AC finns eller inte, på det sättet får jag nämligen inga problem med fler regulatorer (för på sätt och vis kan man ju se batteriet som en regulator i sig) utan kan låta batteriet driva skåpet samtidigt även när det laddas.

Jag har dessutom två spänningar i min laddningskrets och det är 24V (34Vp input) på den linjära regulatorn och 12-18V på batteriet, om nu AC/laddningskretsen skulle fås att driva KGA stand-alone så är det relativt lätt att komma upp i dom dryga 1A som 7824 klarar och då är vi genast uppe i 10W att kyla bort (<15K/W) vilket är en ganska fet fläns.

En sak är säker, jag vill inte göra om samma misstag som med mitt examensarbete där jag nätt och jämt hade 5 minuter på mig att demonstrera mitt TV-Scope innan en regulator blev överhettad och hela apparaten dog.

Apropå det så är jag faktiskt tveksam om min fina Traco 5V-regulator klarar biffen, den tål "bara" 400mA och jag kommer nyttja en hel del digitala kretsar samtidigt som dom dels är CMOS (74HC) dels kommer jobba vid rätt höga frekvenser (för jag vill att det skall bli ett snabbt och bra skåp) vilket får till följd att det kommer gå mer ström än man kan tro.

ELFA hade nån Traco 5V på 1,6A, är lite sugen på att köpa den även om prislappen suger.

Fasen Oskar, du har fått mig på helt andra tankar när det gäller strömförsörjning :)

MVH/Roger
PS
Jag tänker alltså att man helt enkelt tar bort R4 (som alltså är en diod med riktningen AK, har att göra med klåfingrig och löjligt minimal footprint hos Eagle vad beträffar dioder, den enda jag hittade var av modellen Japan-montage där A/K aldrig ens var indikerat :bravo: ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Oskar »

Jag tror att jag har några 5,1V 3A Tracosar, jag kollar imorgon :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag spanat lite på batterier.

Till min gitarrförstärkare (KGA) var jag naiv att tro att ett par HR22 (9V laddningsbart, 300mAh som bäst) skulle kunna duga men gitarrförstärkaren drar absolut minst 1A vid hyfsad volym och det innebär då endast 20 minuters speltid för den stackars gatumusikanten :D

Så jag blev att kika på HR6 (AA laddningsbart) istället och kom då upp närmare 10ggr i kapacitet så det skulle kunna funka men prislappen är lite hög speciellt om man betänker extra batterihållare.

Något billigare blir faktiskt bly-acckumulatorer modell Fiamm, jag har dessutom hittat ett batteri som har något högre kapacitet än HR6.

Problemet, som egentligen inte är nåt problem, är att jag blir tvungen att krypa ner till 12V.

Fast ju mer jag tänker på det desto bättre låter det för jag behöver då plötsligt inte ens min, i KVD inbyggda CW-generator, ty jag kan ladda batteriet direkt från AC-vårta (12V).

Ett kosmetiskt problem med detta val är hur jag skall fästa batteriet för Fiamm har ingasomhelst fästanordningar.

Fast jag tror att jag ändå skall göra såhär, här är förresten batteriet:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är förresten inte riktigt sant att jag med ett 12V-batteri kan ladda med 12VAC-vårta (dvs 17Vp) för laddningskretsen kommer vilja ha nån knapp Volt över sig så närmast standard linjär regulator över 12V (så att batteriet tom kan överladdas något) är 15V.

När alltså 12VAC ger upphov till max 17Vp (vilket är optimistiskt ty diodspänningsfall..) så blir det absolut max 2V kvar över regulatorn (7815) vilket är för lite för att den skall kunna reglera, speciellt om man betänker att det ripplas också...

Så det går inte (även om jag konsekvent kommer köra maffiga bult-lytar på 6m8/35V).

Vad man kan göra är att krypa ner till 14V mha LM317, då blir det bättre marginaler men också meckigare pga att jag hoppas min spänningsdubblare och laddningskrets (KVD) kan användas som den är dvs slippa ombyggnad, så jag har bestämt mig för vara konsekvent med CW-generatorer och kan då i slutändan välja vad jag vill ha för batteri (0-23V, i princip).

MVH/Roger
PS
Erkänner att jag skall fundera en aning mer på det här för CW-generatorn kräver 2 feta och rätt dyra bult-lytar där det vore tacksamt om en försvann och då kanske inte bara i detta projektet utan även i min KGA (Guitar Amplifier) fast eventuellt kan jag få tag i dom billigare på Tema.

Jag är nojjig över att jag bara vill ha ett värde och spänning på mina bult-lytar (så att jag kan kalla dom "Bult-lytarna" samt kanske kan få mängdrabatt nånstans, vem vet :) ), andra projekt begränsar då kapacitansen och då dessutom iform av hur stor konding som får plats ovanpå varandra i panelen, detta projekt och KGA sätter sedan spänningen pga CW-generatorn, alla projekt hänger alltså ihop.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Oskar skrev:Jag tror att jag har några 5,1V 3A Tracosar, jag kollar imorgon :)
Låter trevligt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var rätt längesen jag caddade detta men visar en grov plan på hur korten skall placeras och vilken funktion dom skall ha.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Janson1 »

Roger, nu har jag följt detta projekt ganska länge och det fascinerar mig att du orkar driva det.
Nu till min undran: Vad är det som driver dig, det finns mindre, bättre, strömsnålare och du har dessutom ett oscilloskop sedan förut. Är det den äkta "homemade" känslan eller är det någon som sagt till dig att det går aldrig, eller är det för att du fick tag i rör och bara måste få användning av det? Det blir ju inte speciellt bärbart även om det är en bit kvar till släpbart... Jag följer tråden vidare, du kommer nog att lyckas.
En undran från en med 6-8 oscilloskop i varierande storlekar och prisklasser, har även ett "hembyggt" scope från Kina för en knapp tvåhundring.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Janson 1, jag tycker du är skön!

Du träffar mycket rätt när du antar att jag
eller är det för att du fick tag i rör och bara måste få användning av det?
Observera dock att detta inte är hela sanningen, jag menar att för att man skall kunna skapa nåt så krävs det ju resurser dvs att man på nåt sätt har grejerna, det är ju liksom a och o.

Men om man som jag råkar få ett mini-CRT samtidigt som jag är extremt intresserad av alla typer av elektronrör ja då blir man ju nästan i extas över att äga ett litet CRT så jag bara känner att jag måste göra nåt med det.

Alternativet är ju nästan det som tycks gälla idag dvs slit och släng men jag är mycket av en lumpsamplare och slänger egentligen ingenting, egentligen inte ens sopor höll jag på att säga (byggde t.ex nyligen ett fågelbord av matjessillburkar) :D

Så i kombination med att jag fullkomligt älskar elektronrör, är lite av en lumpsamlare och att detta mini-CRT damp ner i mitt knä så bara MÅSTE jag ju göra nåt åt det, eller hur :)

MVH/Roger
Skriv svar