Spisrobot

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har delat upp mina hobbykvällar i två faser, första fasen innebär teori/planering/dator, andra fasen innebär praktik/bygga/löda/mäta/forska.

Att jag gjort så beror på att jag fastnar för mycket vid datorn samtidigt som inget konkret blir gjort.

Jag har ju nyligen köpt en del PCB från Kina och jag vill börja förädla dom (ett projekt skall precis börja lödas, förhoppningsvis i kväll), dessutom har jag ambitionen att bygga en ny runda rörförstärkare.

Dvs jag kan inte sitta och häcka vid datorn hela kvällarna för då blir inget gjort.

Men en liten stund kan jag häcka :)

Så jag startar nu denna tråd.

Bakgrunden är att min lägenhet har ett så löjligt känsligt brandlarm att man nästan kan säga att det reagerar på utandningsluften för det räcker med minsta lilla os när man typ steker korv så går det igång.

Jag vill alltså bygga mig en liten spisrobot som, iom att min spis har en timer som man alltid måste vrida igång för att få igång plattorna, automatisk via ett servo drar vredet för fläkten varje gång man lagar mat/steker.

Jag har inte tänkt speciellt mycket på hur jag ska göra men vissa preliminära ide'er har jag:

Man fäster en liten blank plåtbit på vredet (kan funka med fästkudde bara) sen nyttjar man LED+LDR så att LED+LDR sitter parallellt och lyser neråt på vredet och när vredet då är på noll så reflekteras LED in i LDR, det blir märkbart lägre resistans och denna detekteras.

Då har vi givaren preliminärt klar.

Vredet för fläkten kräver sedan nåt slags servo (råkar ha ett pyttelitet från annat projekt), eftersom det är bäst att alltid köra på max fläkt innebär detta att fläkt-vredet bara behöver dras från kl 9 till kl 6, lite pianotråd från servot fixar lätt den krökta biffen.

Då har vi allt mekaniskt preliminärt klart.

Elektriskt vill jag helst inte dra kabel nerifrån spisen upp till fläkten så jag lurar på att bygga ett simpelt AM-system med kristallmottagare och hacka bärvåg en enda gång dvs ON kan t.ex få vara 20MHz, OFF kan få vara off :) dvs när timern/spis-vredet aktiveras (Clock-Wise) så går en mycket svag 20MHz på som detekteras av mottagaren vid fläkt-vredet och drar fläkt-vredet, det är sedan draget i sitt ena extremläge (kl 6/ON) och när 20MHz försvinner så dras det till det andra extremläget (kl 9/OFF).

Jag tror det blir lite tufft att ha batteridrift på det här om man skall förvänta sig lång livslängd, så det blir nog lite kablar dragna ändå men hellre två kablar till var sin adapter (som dock kan få vara en bara) än att dra en navelsträng av kablar mellan givarsystem och styrsystem.

Vet inte om RF-biten är så lyckad, avståndet är ju minimalt och jag måste ändå plugga in adapter i väggen, så jag tror jag struntar i det för det blir mest en massa merjobb, kan väl köpa nån klen liten vit tre-ledare istället :)

Det enda jag vet om den elektroniska biten är att jag kommer nyttja 4538 som mono-vippa för servot, sen måste jag återigen ta reda på vad den vill ha för pulslängder/kvoter, vill minnas det var 1ms för full utstyrning och en periodtid på 10ms men jag kan ha fel.

Schema kommer.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 juni 2017, 17:18:37, redigerad totalt 1 gång.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Spisrobot

Inlägg av bitvarg »

Du kan inte bara spärra fläktens vred i "on-max" och sedan mata den från samma timer som du har för att spänningsmata spisen?
Inte lika sofistikerat men..
Kabeln verkar du åka på att montera oavsett.

.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant tips men kräver elektriker-behörighet.

Dessutom är min lösning enklare att införa i rent godtyckliga lägenheter med timer/spisvred + fläktvred.

Men din ide' tycker jag ändå är mycket bra, lite för att jag faktiskt har en vän som är behörig elektriker.

Samtidigt får du mitt projekt att kännas meningslöst :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Spisrobot

Inlägg av 13th.Marine »

Ska bli intressant att se slutresultatet.

Som en sidonotis: Jag vill minnas att jag sett att det kommit spisar som kan prata trådlöst med spisfläkten för att starta denne automatiskt. De ska kommunicera via IR, tänk fjärrkontroll.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej 13:th Marine!

Då får jag tacka för denna knuff i rätt riktning, skall omedelbart skissa på detta enkla schema :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Spisrobot

Inlägg av TomasL »

Hmm, trodde det var en annan typ av "robot" :vissla: :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer min skiss till schema.

Tp_lång och Tp_kort vill man ju kunna sätta ganska godtyckligt så att servot vrider lagom mycket med avseende på fläktvredet och montaget så de måste nog göras trimbara, oscillatorn tror jag däremot inte behöver trimmas ty servot reagerar mest på relativ pulskvot, väl?

Så om man tar närmsta motstånd för 10ms c.a så borde väl det räcka?

Om nu 10ms är den periodtid servot vill ha, dvs.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite servo-data (E-Sky):
Supply: 5V+/-1V
PWM: Pulse Cycle 20+/-2ms, Positive Pulse 1-2ms

Hmm, kanske jag har missförstått det här, kanske det alltid ska vara en 1-2ms puls, förskjuten inom 20ms?

Får kolla med mitt UNO-program.

Under tiden visar jag ett foto på mitt gulliga lilla servo.

MVH/Roger
PS
Genom inspektion av tåtarna från mitt UNO-bygge för länge sedan är det klart att rött går till plus, svart går till minus och vitt till signal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kollade nu i mitt gamla UNO-projekt, det är längden på den positiva pulsen i förhållande till 20ms periodtid som gäller.

Min skiss duger alltså, dock skulle man kunna sätta en reverserings-switch vid "optional" ty just nu har jag ingen susning om åt vilket håll servot går vid t.ex liten pulskvot/kort Tp.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Nytt schema :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu förbättrat min spisrobot lite.

Kom på att även om en trissa fungerar så är den lite knölig att ställa in för man kan inte välja vilket utslag/Tp man ska ställa in, har man t.ex ställt in kort Tp ja då är dess värde beroende av vad lång TP råkar stå på, så det går därefter inte att ställa in lång Tp för då påverkas kort Tp, MEN om man börjar med att ställa in lång Tp kan man snällt ställa in kort Tp.

Lite knöligt ändå för andra att tänka på detta så jag inför nu en analog switch (4066) istället, på det sättet slipper man bry sig om vilket utslag man behöver börja med att trimma.

En något mer komplex lösning men smidigare att använda, preliminärt kan man ställa in hela spannet (1ms-20ms) både för kort och lång Tp, detta för att jag inte känner till vilken som genererar CW eller vilken som genererar CCW, iom att man kan göra detta byggs Reverse också in i apparaten via trimrarna varför gamla Reverse förmodligen tas bort.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Spisrobot

Inlägg av ie »

Det är puldbredden som styr ett servo. 1ms - servot längst till vänster, 2ms - servot längst till höger, 1,5ms - servot i mittläge. (Sen kan vissa servon skilja sig lite åt. Ibland kanske man måste gå ner till 0.8ms för att komma till ändläget.)

Dessa pulser ska komma ca 50 ggr per sekund, men det är inte speciellt noga. 10ms och 30ms funkar oftast lika bra som 20ms som periodtid.

/Ingvar
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spisrobot

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Ingvar!

Är det bara pulsbredden som styr servot?

Jag trodde det var pulsbreddsförhållandet :)

Jag tänkte mig alltså nåt i stil med:
1) 1ms hög, 19ms låg=>ena ändläget på servot (uppenbarligen längst till vänster, CCW då va?)
2) 19ms hög, 1ms låg=>andra ändläget på servot (CW).

Så här gjorde jag alltså i mitt Arduino UNO-projekt som jag nyligen kollade upp, dock vill jag minnas att servot ryckte en del men rörde sig, det gjorde det.

Så jag tackar för din information och kommer konstruera om för:
3) 0,5ms hög, 19,5ms låg=>max CCW (0,5ms tycks räcka)
4) 3ms hög, 17ms låg=>max CW (3ms tycks räcka)

MVH/Roger
PS
Nya data implementerade i schemat, jag har även justerat mono-vippan som inte kunde triggas alls tidigare samtidigt som kopplingen förhindrar re-trigg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar