Klockprojekt, eventuellt.

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Har funderat en stund på att bygga en liten retroinspirerad klocka av nixie-typ, fast utan nixierör. :humm:

Andra finesser skulle vara ugnstempererad kristall för att hålla tiden så noggrant som möjligt utan influenser utifrån.

Men först design av displayen, nixiesiffror är coola men jag ville göra något annat. Så efter lite spånande kläckte jag en banbrytande ide. Himla roligt, något liknande har jag aldrig sett. :whoho:

Eller, det var vad jag trodde i alla fall.
Efter lite forskning på nätet visade det sig att iden var både gammal och gjord i åtskilliga varianter, jag hade bara inte sett det förut. :oops:

Nåja, jag får väl göra min version av det hela. Det handlar alltså om kantbelysta akrylskivor med graverade siffror staplade efter varann ala nixe-stuk.

Här en första bild på en av prototyperna.
disp1.jpg
Gravyren är dock för dålig och grumlar de bakersta siffrorna lite för mycket, men för en tidig prototyp så ser det ganska lovande ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Swech »

Kyl med vatten då du graverar och kör flera pass i samma siffra

Swech
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Ja vatten verkar vara lösningen, tyvärr löser det väl även upp fräsen av MDF-modell. :doh:

Men gjorde ett test häromdagen med liiite vatten på och gravyren blev kristallklar. Så helt klart är det vägen framåt.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av GFEF »

datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av datajompa »

Ett tips: torxskalle ser inte så gammaldags ut. Spårskruv rekommenderas.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Håller med, funderar på spårskruv i mässing. Eller kanske en kupolmutter. :humm:
Dock var detta det enda jag kunde hitta i närheten så tills vidare...


Ugnsformar? Att fräsa i eller vad?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av opampen »

Spännande projekt! Har själv funderat på att göra ett klockprojekt med Nixie rör. Att få så noga tid och så lite avvikelse som möjligt. Tanken är att hämta referens signalen från atom klockan och sedan bygga upp den med hederlig TTL/CMos kretsar. Det ska blir retro!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av grym »

:tumupp: för iden, ska bli kul att se, med lite olikförgade lysdioder kan man ju ha än mera kul på detta sättet
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

3mm RGB led skulle kunna sätta lite extra krydda helt klart. Än så länge har jag bara provat med röd, grön och vit, där röd eller grön ser klart fräckast ut men blir lite svaga i dagsljus, den vita är å andra sidan rejält ljusstark och syns skapligt även i normalt (inomhus) dagsljus. Å tredje sidan har jag plats för två 3mm led per siffra, så en vit på dagen och en röd i kvällsljus är en variant. :humm: Många möjligheter.

Att synka mot atomklockan varje natt ger förstås överlägsen precision. Ska dock själv försöka klara mig utan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Glenn »

Finns ju högintensiva röda och gröna dioder också, eller blå om man har dålig smak.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av überfuzz »

Klockrent projekt!
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av matsadona »

Aha, har tänkt göra något liknande, men har inte haft tid eller klart mål med projektet ännu.
Denna konstruktionen tänkte jag utgå från: http://www.industrialalchemy.org/articl ... ?item=1093

Bild

För att det skall se lite gammaldags ut var min plan att använda varmvita eller amber/orange-färgade lysdioder.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Ja jag såg de där när jag väl började leta i ämnet och det visar ju hur gammal iden var. 70-tal eller nåt sånt, minns inte riktigt. Tror också att amber vore snyggt, det gäller bara att hitta en högintesiv variant.

Fräste några nya plattor med vattenkylning och det blev väldigt bra, rena och fina snitt i gravyren som inte skymmer lika mycket. Å andra sidan lyser de inte upp lika mycket heller. Blir till att experimentera mer med ljupare gravyr och/eller bredare gravyrfräs. Testar också att klä utsidan/kanterna med blank alu-folie för att reflektera ner ljuset igen. Sen gäller det också att minimera ljusspill som blöder över till intilligande siffror. :humm:
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av matsadona »

Såvitt jag kan se på den ovan så har de inte fräst kontinuerliga spår, utan många små punkter istället. På lite avstånd ser det nog ut som hela siffror men fördelen borde vara att bakomliggande lager syns bättre.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Jag har funderat på det också, men valde bort det då det blev jobbigt att rita upp de siffrorna i CNC'n.

Istället slaktade jag ett trasigt nixierör och plockade ut siffrorna, fotade av dem och ritade sedan upp en egen font med något freeware program. Eller rättare, jag försökte göra detta och visst ser fonten bra ut, men den är inte av "one line" typ vilket vore bra när de ska graveras. Vette fåglarna hur man får till det, istället hittade jag några one line fonter på nätet.

De ser visserligen inte helt rätt ut men är skapliga.
Skriv svar