Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

Här kan man se vad varje moment kostar och med hjälp av detta räkna fram totalkostnaden utan att behöva rita hela panelen i programmet. Försänkta hål är väldigt dyrt av någon anledning.
fpd1 priser.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Jag gjorde ett försök att rita en av dina paneler i Front Panel Designer för att se om programmet är något att ha och vad lite snyggare paneler faktiskt kostar. Tyvärr får jag inte måtten att stämma alls, är 9 mm tänkt att vara 4 mm egentligen? Proportionerna i paint-ritningen avviker en del från de utsatta måtten.
Paintritning1.PNG
fpd1.PNG
Tack så jättemycket för detta test!

Men ja, det ska vara 9mm där.

11+10 är bara där för att berätta att det skall skapas hål i ett sidostycke på 21mm också och istället för att använda halva millimetrar för mitten...

Men avståndet från sidostycket (21mm) till handtagshålen (5mm) ska vara 9mm.

Nu blir det bara 4mm kvar till "ON/OFF" men det räcker för preliminärt spelar bara 5mm:aren till höger (ON) roll och den bygger bara 2,5mm åt vänster.

Samtidigt bygger dock handtagshålet (5mm) också 2,5mm men till höger så i princip överskrids avståndet på 4mm MEN dom båda femmorna runt ON ligger omlott och som du så trevligt ritat är det hela 10mm cc vertikalt mellan dom, dvs inga problem.

Det är sånt här man hellre skall ha millimeterpapper till för jag har på det sättet redan verifierat att det fungerar, grejerna får plats och det är inga stora problem med det (handtagshålen kommer dock lite nära ON/OFF-brytaren så att det knappt går att nyttja den MEN det går dvs jag låter vipp-brytaren får vara lite små-dumt nära handtaget).

Kul att du är så engagerad i mina projekt, mycket trevligt!

Men ditt cad-program har fel (fast kanske ändå inte vad beträffar texten).

MVH/Roger
PS
Kul att veta att att det finns ett program som heter "Front Panel Designer", gratis? :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

Inget CAD-program direkt, bara en designer för paneler, få funktioner och lättanvänt men kanske inte så snabbt att rita i.
https://www.schaeffer-ag.de/en/download ... _designer/

Jag har ritat försänkta hål 11 mm från kanten till centrum, 5mm hålen 30mm (11+10+9) från kanten och ON/OFF knappens hål 34mm (11+10+13) från kanten.

Se det som ett gratis beta-test, den som skall göra jobbet till slut kanske borrar fel om det är otydligt ritat och måttsatt :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har ritat rätt inser jag nu.

Men som jag säger, det blir tajt mellan handtagshålen och brytaren, detta är medräknat.

Tråkigt bara att texten inte tycks få plats.

Tack för länken!

MVH/Roger
PS
Tänk om du pekat ut ett problem som går att lösa, 9mm:aren behöver inte vara 9mm (vet egentligen inte vart jag fick det ifrån ens), den kan nog vara så liten som 3mm (om vi antar att ett skruvhuvud är max 6mm), då får jag 10mm cc mellan handtaget och brytaren.

Nästan lite mycket men säg 5mm in (så att det finns lite spejs in mot trä't att skruva på), då får jag 8mm mellan handtaget och brytaren.

Båda varianterna är bättre än det jag preliminärt har idag dvs 9mm in på handtaget och 4mm mellan handtaget och brytaren.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Pga swesysmgr har jag bestämt mig för att ändra i mina ritningar.

6mm är mer idealt, jag får då 7mm från handtags-cc till brytar-cc.

Jag minns att jag reagerade på hur tajt det blev med 9mm (bra 4mm mellan handtag och brytare, nu får jag 7mm).

Detta problem uppstod för att för att jag "glömde bort" mina fina stålhandtag jag köpt för en avsevärd peng.

Så då stod jag där och försökte knö in dom i efterhand, därav problemen.

Men 6mm blir bra och jag kommer ändra i alla mina sex panelritningar.

Pust vilket jobb för jag "måste" ändra mm-pappersritningarna också (ifall jag gör panelerna själv) men jag kom på att det räcker att "haka" de hål jag inte vill ha och bara kryssa in de hål jag vill ha så det blir inte så jobbigt.

Fast jag är en slapptask så vi får se när detta införs, fast att det ska införas har jag nu bestämt.

Tack swesysmgr!

MVH/Roger
PS
Haka betyder att jag använder hakparentes runt det kryss-märkta hålet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack vare dig swesysmgr så har jag nu caddat om mina paneler.

Jag klumpar ihop dom i den här tråden även om de bör spridas till respektive tråd.

MVH/Roger
PS
Blå siffra hette tidigare 9, nu får jag 7mm mellan brytare och handtag där jag tidigare bara hade 4mm, ingen jätteskillnad men jag tror det gör susen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag skapat följande:
1) Två små 12mm plyfa-bitar som jag slipat baby-lena och grundmålat med vattenbaserad vit grundfärg
2) En 12mm plyfa-bit som jag bara slipat baby-len

Nu är min plan att jag skall testa två målningssätt med denna svindyra färg https://international-yachtpaint.com/sv ... arg/toplac där det ena sättet är roller (som jag precis köpt en mini-version av som går ner i burken...) och det andra sättet är pensel, den nakna biten kommer nog bara penselmålas ty testet är mest hur färgen beter sig med respektive utan vattenbaserad grundfärg.

Färgen är oljebaserad så jag är lekmannamässigt lite intresserad hur den beter sig ovanpå en vattenbaserad grundfärg men jag tror inte det ska vara nåt problem för som lacken säger så är den en topplack och en topplack "coatar" väl bara in grejerna?

Brädorna är lite små men det var vad jag hade över, tror jag kan få relevanta resultat ändå (jag kommer t.ex rolla två gånger bredvid varandra även om rollern täcker brädan i ett enda svep).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag ångrat mig, jag struntar i Toplac och kör på med den färg jag har vars nyans jag tom gillar.

Det som talar FÖR vattenbaserat:
1) Nyansen kan finjusteras upp/ner om man säger
2) Verktygen kan enkelt tvättas under kranen
3) En burk med färg kan tappas på golvet och det behövs bara vatten
4) Färg på kläderna kan fixas med vatten
5) Vatten kostar inget (sett ur rengöringsperspektiv)
6) Jag har redan färgen
Det som talar MOT vattenbaserat
1) Typiskt hela sex lager krävs för täckning (av opigmenterad grundfärg)
2) Tål vatten dåligt (inte jättedåligt men rätt dåligt)
3) Penselränder svåra att undvika (förmodligen pga dålig täckning eller för att jag är en amatör, roller-test är dock på gång)

Det som talar FÖR oljebaserat
1) Riktig (båt)lack dvs förmodlingen räcker bara två-tre lager
2) Inga penselränder, förmodligen (speciellt men inte bara om jag rollar)
Det som talar MOT oljebaserat
1) Asdyr (420:-/L)
2) Spiller jag på mitt fina linoleum-golv så är det kört.
3) Välter jag ut roller-burken på golvet är det ännu mera kört
4) Rengöringen är rena pesten, hur ska det ens gå till om man använder roller? (antar rollern måste stå i lacknafta).
5) Pigmenteringen är fixerad, det går alltså inte att ändra kulör i efterhand.

Observera att jag MÅSTE måla mina lådor för dom är nu grundmålade och dessutom med vitt inomhusspackel så jag kan INTE bara slipa ner dom och klarlacka, vilket jag lite ångrar.

Vattenbaserat: 6 plus, 3 minus

Oljebaserat: 2 plus, 5 minus

Om man skall vara rationell så är valet glasklart, annars är det nog mest fåfängan som styr.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt om lite.

Grundfärgen är en vattenbaserad VIT grundfärg.

Kör jag RÖD vattenbaserad lackfärg så tycks jag ju få både täckningsproblem (dvs typ 6 lager tycks krävas för att täcka grundfärgen) OCH penselrändersproblem.

MEN om jag istället kör VIT vattenbaserad lackfärg så räcker nog två lager, gissar jag.

Dessutom kan jag eventuellt bli av med penselrändersproblemet mha den mini-roller jag köpt.

Tanken med mini-rollern är ju naturligtvis främst att inte få penselränder men också lite snabbhet i målningen, dessutom går den ner i färgburken vilket iofs inte är optimalt för det blir för mycket färg på rollern då.

Tanken här är emellertid att jag nyttjar ett lock till en matlåda från IKEA och rullar ut färgen lite innan jag rollar, vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har förresten köpt en rulle brun kopplingstråd (0,5mm, ) på ELFA, tråden ser mycket fin ut men rullen var ett skämt ty den hade inga gavlar så jag blev tvungen att limma på gavlar av papp...

Nåväl, jag behöver typ 60st kopplingstrådar om en längd på 25cm och jag hade planerat nyttja enbart brun.

Fast är det så smart?

Kablarna skall alltså gå mellan 5cm och 25cm från flertalet kort till panel, det är dessutom tajt med plats på korten och är då alla bruna...

Spontant känns detta lite jobbigt att hålla reda på.

Så jag funderar på att skaffa RGB-kablar som ger mig fyra färger med 15 kablar om varje.

Fast från ELFA tänker jag inte köpa dom, denna speciella gången.

MVH/Roger
PS
15*0,25m~4m vilket inte är speciellt mycket men jag har bara typ 5m-längder modell Velleman med kopplingstråd som därför skulle ta i det närmaste helt slut om jag körde på med egna RGB.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

Oljebaserat brukar vara mycket enklare att få slätt eftersom du kan arbeta ut den mer, vattenbaserat torkar snabbt. Du kan pröva att spä den vattenbaserade lite (med betoning på lite) och provmåla på undersidan.

Rollern måste rulla i tråget, det är därför de brukar ha rillor. Med helt slät botten är risken att rollern glider och inte tar upp färg jämnt.

Köp en billig presenning på Clas Ohlson eller Biltema för att skona golvet, väl investerade 39:- :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Oljebaserat brukar vara mycket enklare att få slätt eftersom du kan arbeta ut den mer, vattenbaserat torkar snabbt. Du kan pröva att spä den vattenbaserade lite (med betoning på lite) och provmåla på undersidan.
Intressant att veta, det enda jag nyligen fått lärt mig är att vattenbaserat torkar snabbt, det är lite tråkigt att hantera det för ibland (typ efter att man lackat klart tom) så ser man att det där skulle jag vilja korrigera men så går inte det.
Rollern måste rulla i tråget, det är därför de brukar ha rillor. Med helt slät botten är risken att rollern glider och inte tar upp färg jämnt.
Intressant kommentar, jag tror dock att ett IKEA burklock att rolla runt färgen i är bättre än att inte ha nåt tråg alls (dvs bara doppa rollern i färgen och rolla på utan burklock som jag först tänkte, nu har jag dock tänkt ut som så att jag doppar typ hela rollern i färgburken, sen rollar jag loss på burklocket sen rollar jag på objektet).
Köp en billig presenning på Clas Ohlson eller Biltema för att skona golvet, väl investerade 39:- :)
Bra ide' men problematiken med rengöring av speciellt "oljebaserade" rollers kvarstår, för hur gör man?

Den får ju liksom stå i lacknafta för man kan inte riktigt kräma ur den, en ENORM fördel för vattenbaserat här där man bara behöver skölja under rinnande vatten och krama lite samt eventuellt rolla loss på lite tidningspapper.

Fast samtidigt, oljebaserad lackfärg täcker tydligen bättre och då behöver man inga rollers det är i alla fall min erfarenhet av målningar med farfar förr i tiden (då det bara fanns oljebaserat).

Idag pratade jag med CC Marin i Långedrag, dom har lagt undan en Toplac Fire Red åt mig men när jag förklarade att jag (korkat nog) grundat med vattenbaserad vit grundfärg så var han så schysst att han sa att det inte var så bra för det kanske inte fäster.

Imponerande med företag som inte bara "vulgärsäljer" utan talar sanning om deras produkter så att dom tom förlorar en kund på det, jag tycker sånt är schysst och det inspirerar mig att kontakta dom igen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag var jag i kontakt med ett företag vars förkortning är smf (tänk smurf :) ).

Jag frågade om dom eventuellt kunde ta paint-filer och skapa paneler utifrån det.

Och det sa han att han kunde (även om han småfnissade lite), priset diskuterade vi aldrig men jag avser eventuellt inkomma med en offertförfrågan på sex paneler (varav två är exakt likadana) av typen 2mm svart-eloxerad aluminium.

Vi diskuterade att jag önskade röd text och han var så schysst att han antydde att lasergravering (och därmed vit text) är billigare, så det kommer bli lasergravering av detta, troligtvis.

Jag tycker detta låter lockande även om jag då sviker min Kines-kontakt fast han får lite skylla sig själv för han har inte hört av sig på en månad, samtidigt kommer det säkerligen bli detaljdiskussioner med smf och vill man ha en sån diskussion med en mycket trevlig kines men som knappt kan engelska (vilket jag själv knappt kan heller när det kommer till teknisk engelska)?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag precis skickat iväg en offertförfrågan till SMF-skylt på mina sex paneler.

En liten skillnad gentemot det preliminära är att jag skippar röd färg och kör lasergraverat istället (antyddes både mycket billigare och mer beständigt).

Offerten kommer att delas upp i två partier där det ena partiet är Paint->CAD och det andra partiet är CAD->färdigt.

Jag vill nämligen typ ALDRIG hålla på med mekaniskt dator-tjafs, älskar istället MS Paint och faktiskt, det tycks räcka!

MVH/Roger
PS
Spekulerade senast idag om man hade kunna resonera på samma sätt angående PCB-CAD men det kan man inte för hur skulle det gå till, placera T5 där, IC13 där och plint 1 ungefär där samt cadda ihop det, jo en mycket hjälpsam tillverkare skulle nog faktiskt fixa det (ihop med ett schema, naturligtvis) och som jag svurit över Eagle!

Om inställningen är att allt är lite approximativt så är ALLT möjligt!
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

Eagle kan exportera till dxf, du skulle kunna rita panelerna där om du vill. Åtminstone hål, kantkontur och fräsningar, texten kanske man vill ha en snyggare font till.
Skriv svar