Rör-RIAA förstärkare MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Liksom manw har inspireragt mig till att bygga om min linjeförstärkare så har han inspirerat mig till att bygga om min RIAA-förstärkare.

Grejen är rätt enkel, utgångsimpedansen för att kunna driva de flesta typer av kablar behöver faktiskt inte vara så låg, i min tråd om min Linjeförstärkare MkII kommer jag fram till att en utgångsimpedans på 13k faktiskt räcker.

Om man sedan kombinerar detta med det näst intill genialiska tipset från manw att ECC81 faktiskt kan användas istället för ECC83 så får man en RIAA-förstärkare som inte behöver nån emitterföljare ty rp hos ECC81 är på bara runt 10k samtidigt som dess my är på runt 60.

Dock är detta trevliga rör något olinjärt men jämna övertoner sägs ju ändå vara angenäma för örat.

Genom att byta ECC83 mot ECC81 så får jag alltså en RIAA-förstärkare som både har gain så det räcker OCH kan driva kablar utan behov av emitterföljare, detta ska man alltså jämföra med ECC83-fallet där faktiskt emitterföljare är nödvändiga för kablar kan inte drivas av utgångsimpedanser runt 35k, går går det väl men bandbredden blir minst sagt dålig.

Så jag ger Er här min nya variant av RIAA-försrtärkare (ihop med den gamla).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta blev ett kort gästspel för jag har nu bestämt mig för att köra den gamla beprövade metoden ändå, detta har dels att göra med att jag äger fler ECC83 än ECC81 dels är bakstycket för RIAA't redan planerat, det sitter t.ex en MM/MC-omkopplare där som faktiskt gör det möjligt att köra MC också (dock något låg gain).

Det blir alltså en RIAA-förstärkare som är lite av mitt föraktade "Everything at Once" men jag gillar det ändå, kom ihåg att den även kan fungera som (dynamisk) mikrofonförstärkare ty RIAA-filtret är urkopplingsbart på ett sådant sätt att alternativet är en rak frekvensgång, mikrofonsignalen kan f.ö införas via ett 6,3mm-jack som dessutom kopplar ur den interna parallella 47k för MM varvid man kan trimma ingångsimpedansen lite som man vill (1M finns dock alltid där), detta kan dessutom vara bra i MC-fallet där 1k belastningsimpedans inte är ovanligt.

ECC83 fungerar dåligt när det gäller att kunna driva kablar direkt, därför kommer emitterföljaren sitta kvar där, dessutom är utgångsimpedanser över 2k inte att rekommendera ty jag nyttjar redan köpta (obs) volympotentiometrar från ALPS på 20k i mina rörinjeförstärkare/rörhörlursförstärkare, kabeldrivningsmässigt räcker dock 10k utgångsimpedans (önskar nu jag hade köpt 100k-pottar istället).

Min nya variant av rörslutsteg kommer att ha 10k som ingångsimpedans, detta för att de då brummar mindre när man kopplar om grejerna, 1k's utgångsimpedans är då att rekommendera.

Jag kommer i alla fall uppgradera min rörlinjeförstärkare till BJT-Less, skattad utgångsimpedans blir då 3k5, hmm, undrar om jag inte skall sätta 47k som ingångsimpedans på slutsteget då :humm:

Samtidigt, jag vill minnas att mitt Yamaha MX70 slutsteg jag hade för 25 år sedan hade en ingångsimpedans på endast 1k.

Nej, jag blir nu skeptisk för om jag vill kunna driva godtyckligt slutsteg så behöver jag 100 Ohm nånstans i utgångsimpedans.

Tror jag skippar den här anti-emitterföljar hysterin och kör på som jag gjort.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ringde Yamaha "TV Trim" service-verkstad häromdan för att kolla mitt gamla slutstegs (MX70) ingångsresistans, han kunde inte hitta det datat men ett besläktat Yamaha slutsteg hade 60k.

Jag har nu caddat upp en ritning med enbart ECC81 trots allt, utgångsimpedansen blir då runt 5k varför 50k last dämpar 1dB (min nuvarande 20k volym-pot hos linje-steget kommer dock dämpa en del, dock mindre än 3dB).

Jag blev att känna att dedikerade produkter är bättre än universiella, fokus hamnar ju då på det viktiga och inte det där andra som man bara eventuellt vill ha samtidigt som den är enkelt ombyggnadsbar till just en mikrofonförstärkare.

Dessutom blir RIAA-förstärkaren enklare att bygga samtidigt som den blir "renare".

Jag kommer kunna nyttja gamla millimeterpappers-mallar för detta RIAA också, det är bara att skippa att syla för dom hålen jag inte behöver.

Jag tror det här kan bli bra.

MVH/Roger
PS
Jag är skyldig manw ett tack för den indirekta pushningen i denna riktning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ska jag bygga min nästa generation av RIAA-förstärkare (KRA).

Volympottarna jag nyttjar till mina linjesteg är på 20k, jag har även några fina ALPS på 10k men detta är egentligen lite låg resistans så man kommer tappa en del gain (10k/(10k+5k)=-3,5dB) vilket inte är så bra men man överlever.

Min prio är sköna volymspotentiometrar och ALPS är suveräna!

MVH/Roger
PS
Jag har också bestämt mig för att införa en helvågslikriktning av heatern för i dom RIAA-förstärkarna jag just nu har till min KSP så märker jag att det brummar rätt mycket vilket egentligen inte är så konstigt när man kör 12VAC alldeles bredvid gallret på ett rör som jobbar med <5mV, med andra ord blir det numera DC jag kommer köra istället, enheten (KHD) finns redan och är framtagen av min vän Magnus_K, bara att applicera mao :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Det har varit lite olika bud i den här tråden men nu tror jag att jag har bestämt mig för denna koppling.

Den involverar tre BJT per kanal men BJT:erna kommer knappt att höras, speciellt de två som utgör strömgeneratorer kommer definitivt inte höras, i MM-mod kommer slingförstärkningen hos emitterföljaren också vara liten så den kommer heller inte höras.

Fördelen med den här kopplingen är att om man vill kunna ta hand om både MM och MC med ett enda kaskad-steg så krävs att vardera element kan förstärka 100ggr, my för ECC83 är på ganska precis 100 MEN för att kunna nyttja det krävs det att anodresistansen är mycket stor VILKET mina strömgeneratorer representerar.

Slutligen vill jag mixtra med AC-glöd, det kommer inte funka för så låga nivåer som MC men jag vill ändå leka med en potententiometer som är åtkomlig ovanifrån (obs) så att man kan vrida lite onödigt och höra brumskillnaden. Detta är aningen korkat för man kan ju likrikta plus stabba men jag tycker sånt här enkelt är roligt, i regel tar jag bara till mer komplicerade metoder om det krävs.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant: du ska ju ha en djävla förstärkning i ena änden och dämpning i den andra, och även om din koppling är synnerligen standardisread grubblar jag över varför du inte tänkt "utanför lådan". Räcker den låga matningsspänningen till för att klara bra förstärkning?!

Mest för att retas med dig och INGET jag googlat upp utan faktiskt fått med mig i pappersform från vårt broderland i öst - Ryssland, ska jag slänga åt dig ett annorlunda RIAA-steg (nu blev jag sugen på att bygga det, då jag precis bytt bort en skivspelare med viss renoveringsbehov mot en utan).
(S1 är en omkopplare mellan linje och phono). Analysera lite och se om du vågar ta ett steg från vägen. Ingångsröret är ett EF86 och det i diffkopplingen ett 12DW7.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fel av mig. Dubbeltrioden är en 6N6P (ru) eller ECC99, E182CC och 6BH7. 12DW7 är en ECC832.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

...synnerligen standardisread...
:lie:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

standardiserad, ska det vara.

Ingen kritik mot din design, jag ville mest bara skaka om dig lite eftersom du ju hade valt något högst vanligt och o-Rogerskt.

Jag menar att du har ett ingångssteg med en MASSA förstärkning, sedan en passiv RIAA-länk och så ett förstärkarsteg till. Så ser i princip de flesta förstärkare ut idag, då man har börjat undvika RIAA-länken i återkopplingen.

Bild

vs

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade i alla fall på den själv :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har besluta mig för att införa en potentiometer istället för switchen vad beträffar MM/MC, detta för att OM man switchar under drift kommer en typ 70V puls skickas in i övriga systemet inklusive högtalare...

Ett tag tänkte jag att man kunde nyttja en vipp med låsbar arm men iom att jag drömmer om att kunna få sålt lite av mina grejer så vore det olyckligt om nån ändå fick för sig att vippa brytaren under drift.

Ett tag tänkte jag då att jag nyttjar en två-läges omkopplare av enklare sort under chassi så att man blir tvungen att stänga av först men jag tycker inte det blir tillräckligt bra.

Så nu kommer jag istället nyttja potentiometer vilket borde vara ofarligt.

Så i denna enhet kommer jag nyttja två potentiometrar, den ena för balanseringen av glöden och den andra för att kunna steglöst ställa in MM/MC samtidigt som man då också får lite balanseringsmöjlighet vilket kan vara bra ty rören jobbar så mycket det bara går och minsta avvikelse i my eller rp kan ge obalans i relation till andra kanalens RIAA, fast detta är bara en bonuseffekt.

Det skall bli roligt att ha två pottar på bygget, tänkte ha en på vardera sidan om ECC83 (alternativt något längre in för det är trång i min standard-låda).

Speciellt roligt är det faktiskt med en från ovan accessabel brum-pot för då kan man ratta in lägsta brum utan att man behöver göra det på labbänken för egentligen handlar det ju inte så mycket om nivåer utan snarare vad som gillas av örat för det är t.ex rimligt att man är mindre känslig för 50Hz än vad är för 100Hz pga isophon-kurvan.

MVH/Roger
PS
Jag tittar nu under en av mina tidigare chassin och det går inte som jag säger ovan, det finns ingen plats. Fast om jag sätter MM/MC-potten på bakstycket får jag plats, Brum-potten blir dock att sitta lite fult om den skall vara accessabel ovanifrån. Fronten kommer innehålla strömgeneratorerna och kanske även emitterföljaren. Jag har uppkapad plyfa av både 4mm och 12mm lock och även om jag gillar 12mm bäst så blir det bökigt att försänka potten i den (9mm max paneltjocklek) så jag kommer köra 4mm lock, sen är front och bakstycke också av 4mm plyfa och inifrån i fronten har jag tänkt montera ev alla trissor men främst strömgeneratorerna, bara att skruva fast dom i plyfan liksom (stor fördel med trä map detta).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag ÄNTLIGEN bestämt mig, jag kommer köra såhär.

Jag skippar strömgeneratorer för det är lite hysteriskt samtidigt som dom blir svåra att bygga i luften.

Däremot anammar jag min pot-ide' vad beträffar MM/MC, gör alltså så att övrigt förstärkeri klarar biffen.

Sen har jag tänkt om när det gäller brum-potten den får bli på undersidan för man kan faktiskt köra förstärkaren uppochner, dock känns detta lite tråkigt för jag hade velat kunna justera brummet ovanifrån ty cool feature som ingen annan använder (annat än i intrimningsfasen), inte helt säker på hur jag skall göra med detta.

Finns flera småproblem med brum-pot accessabel från ovansidan, för det första har jag platsbrist i mitt standard-chassi så jag får skapa ett par nya symmetrilinjer för att kunna skapa en borrmall för potten, sen kräver arrangemanget antingen tunnare (och fulare) lock eller meckigt försänkt pot sen har vi det klassiska Bourns-problemed dvs 6,3mm-axel som inte mina fina italienska P-rattar klarar.

Bourns-potten är dock trevligt liten och kompakt vilket underlättar pga min platsbrist samtidigt är 6,3mm-problemet naturligtvis inte så stort.

Här tänker jag emellertid också att om brum-potten visar sig fungera väldigt dåligt (speciellt map MC) så är det ganska enkelt att införa en KHD (DC-glöd) men BARA om det inte finns ett hål i chassit för potten liksom, samtidigt kan iofs potten få sitta kvar där och täcka hålet bara som en dummy.

Slutligen skall det poängteras att riktig MC-nivå kan inte uppnås med den här kopplingen, den kommer ligga typ -6dB ifrån, DOCK finns det nåt som kallas volymkontroll och det finns då inget som hindrar att man krämar på med 6 extra dB när man kör MC, problemet är egentligen akademiskt för enda "problemet" kommer bli mer brus (och brum).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Layout Rev B.

Här försöker jag behålla dom symmetrilinjer jag redan har och bara införa pot-hålet på bakstycket.

Det är fortfarande osäker hur jag skall göra med det andra pot-hålet, känner mycket för att kunna ratta ovanifrån efter minsta möjliga brum, vore roligt men komplicerar bygget.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Funderar nu på att sätta potten på fronten likt en volymkontroll :D

En vinst med det är att jag kan köra lite större effektpot från Tema Elektronik som dels kostar en tredjedel av Bourns Cermet-pot dels har 6mm axel.

Det blir dock nästan lite flummigt med ratt som helt sonika sticker ut på fronten men iom att man bara använder den för lek eller demonstrationer så behöver inte ratten vara greppvänlig och lyxig, win win mao :)

Tror faktiskt jag skall göra så, mycket för att jag då inte behöver ändra ett smack i mina borrmallar av Koppar.

MVH/Roger
PS
Man kan nu fundera över vilken pot som skall sitta vart men jag är nog av den åsikten att glöd-poten, som bär en del ström, inte bör ha för långa tampar så MM/MC-potten får alltså sitta på bakstycket och brum-potten på fronten (som dessutom är väldigt nära rörets glöd-pinnar).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-RIAA förstärkare MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, jag har omvärderat ovanstående.

Här gäller det att bygga nåt bra och "proffsigt" så jag skippar brum-pot och återintroducerar en trevlig gammal konstruktion benämnd KHD (som min kära vän Magnus_K har caddat och tagit fram), denna har främst ett stabbpaket i sig så att jag kan få ut 12VDC som jag avser driva glöden med för man kan inte riktigt ha brum i prylar som man avser sälja, det är roligt med brum-pottar men det är privat det.

Sen vet jag inte riktigt vart jag skall placera MM/MC-potten, den är egentligen lite av en volympot men den går inte "ner" så djupt utan min är just MM.

Jag vill dock inte ha samma front-mässiga utseende på mina KRA/KLA/KHA där speciellt KLA har en ensam volympot på fronten, att då ha samma hos KRA gör att det kan uppstå förvirring, inte ens jag vill ha den förvirringen för jag vill kunna se vad det är för typ av enhet på fronten.

En variant är att jag har olika typer av rattar på KLA/KRA men jag har hittat en halvdyr AL-ratt som jag gillar hos mina KLA/KHA och vill egentligen inte ha nåt annat på fronten.

Man hade kunna särskilja dom med mitt tidigare patent om att köra vipp mellan två källor hos KLA men jag har skippat den finessen för framtida KLA, jag tycker nämligen att det kladdar ner konstruktionen (och blir bökigare att kabeldra).

Då finns bara ett alternativ kvar, jag sätter MM/MC-potten på baksidan av enheten, på det sättet kan jag ockkså "fuska" med rattkvalitet för det syns ju ändå inte.

Så det verkar bli som så att jag sätter MM/MC-potten (en seriös ALPS, dock) på baksidan, sen sätter jag en gammal jobbratt där, en ratt som faktiskt är mycket cool dels för att den döljer muttrar dels går i både gult och svart och troligtvis är av bakelit, made in Italy vad jag har förstått.

Men glöden har jag alltså bestämt mig för att reglera, speciellt viktigt om man ska ha en chans att förstärka MC-signaler utan alltför mycket störande brum, dessutom har jag gamla koppar-steg som är byggda väldigt vikt hur denna variant kommer byggas och dom har brum-pottar och även om dom sitter på undersidan så att man måste vända RIAA uppochner för att kunna mixtra med brum-pottarna så finns redan den möjligheten att testa brum-pot.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar