Rör-linjeförstärkare MkII

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Klas-Kenny »

rvl skrev:Har hört at man förr ibland hällde vatten på golvet för att minska dammrisken när man finlackade.
Det är väl inte begränsat till "förr", tror att det är ganska vanligt när man lackar bilar och liknande?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad är det för mekanism?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Klas-Kenny »

Vattnet binder damm som flyger runt i rummet.
Finns det lite damm på golvet så kommer det att flyga omkring när man går omkring (och landa i den blöta lacken). Är golvet vått så håller det kvar dammet. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack för den pedagogiska förklaringen :)

MVH/Roger
PS
Törs man fråga varför vatten binder damm?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar man proffsanläggningar där man handsprutar, t ex möbler så har man en vattenvägg som dels då binder damm, dels, och det är lika viktigt, binder den lack som inte fastnar på föremålet man sprutar och som då inte virvlar kring och lägger sig ovan på laken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant men knappast nån förklaring ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vattnet binder lack och dammpartiklar. What's more to say! :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är ganska intresserad av fysik...

Men det spelar ingen roll för praktiskt vet jag ju nu vad som gäller.

Annars har jag nog kommit på att jag är mer av en teoretiker än en praktiker, observera dock att skillnaden är marginell för jag är egentligen lika kass på bådeock och detta säger jag inte för att vara ödmjuk, jag säger detta för att det faktiskt är sant.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag monterat alla mekaniska komponenter i min senaste förfinade variant där jag skippat spikning och limmat istället.

Lackningen blev dock inte så bra, den är aningen skrovlig och jag vet inte vad jag gjort för fel, MEN det ser bra ut.

Sen hittade jag på en finess med vipp-omkopplaren (för källa) på fronten, jag la ner mycket huvudbry på den löjliga detaljen men i det det här något speciella fallet ville jag att det skulle se snyggt ut.

Med vipp följer nämligen en bricka som har en liten "krok" som kan förhindra så den vrides oavsiktligt, jag tänkte först att jag bara drar dit den utifrån utan särskilt "krok-hål" men jag insåg att plyfan skulle bukta synbart så ett tag tänkte jag klippa bort kroken för det är en stor fördel att ha en bricka innanför mutter på fronten för mutter sliter annars upp lacken på ett fult sätt.

Denna krok-bricka är tacksamt tunn men till slut blev det en mer än dubbelt så fet vanlig M6-bricka istället för det var allt jag hade.

Det ser nu ganska bra ut men jag gillar inte riktigt att den är så fet, får försöka leta rätt på nån annan.

Konstruktionen har Ni nog redan sett men den blir BJT-lös och ECC82-bestyckad.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Mina rör-linjeförstärkare är på G!

Jag har äntligen orkat ta tag i det elektromekaniska.

Ikväll har jag mest fått gjort matningen, nu är mao alla kablar (förutom glöden) dragen.

Jag har speciellt sett till så att de båda rörhalvorna har var sin bastant minus/jord för jag tror mig upplevt att borstbrickorna jag tidigare använt ovanpå den tunna aluminium-folien (e.g jordplanet) har svarvat igenom folien så att jord har glappat.

Nu har jag inga borstbrickor utan bara vanliga platta brickor, jag inbillar mig att detta blir bättre ur glapp-synvinkel, vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt vidare på mina rör-linjeförstärkare.

Jag har dragit all matning inklusive glöden med dito effektmotstånd (för att dra ner 12V till 6,3V).

Nästa steg blir att montera alla komponenter.

Denna gången kommer jag skippa den rätt onödiga emitterföljaren på utgången och köra ECC82 rakt ut, med 6k8 som anodmotstånd så blir effektiv utgångsresistans ungefär hälften av det (samtidigt som jag får my/2 som förstärkning).

Med mina rörslutsteg och deras, liksom många andras, 47k i ingångsresistans så blir 3k4 ingen farlig dämpning.

I vilket fall blir det faktiskt bara en dämpning (kabelkapacitansmässigt är inga egentliga problem ty för mindre än 60kHz bandbredd och 3k4 som drivande resistans så måste kabelkapacitansen vara större än 780pF och en vanlig koaxialkabel har runt 100pF per meter så vi snackar nästan åtta meter), kräma på vet ja i stället för att klaga :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Glömde säga att jag redan gjort ett elektriskt snabbtest på grejerna (fullkomligt olastat fall dock ty inga rör inkopplade):
Uof=13,06Vac
Uos=157Vac

där Uof är obelastad heaterspänning för både likriktarröret och förstärkarröret men likriktarröret har ett motstånd i serie ty 6,3V-heater samtidigt som förstärkarröret nyttjar splittad 12,6V.

Uos är sedan den obelastade AC-spänningen in till likriktarröret.

Poängen med detta test är faktiskt mest att se så att jag kopplat in allt ordentligt, lite osäker nämligen på DC-jacket för det har TRE ben...

MVH/Roger
PS
Allt matas med en 12Vac väggvårta och alltså via en trafo kopplad bakochfram.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt klart hela matningen fram till röret där dock båda rörhalvorna kommer att filtreras med var sin konding också innan de får naken ström.

Efter att jag således nu byggt hela likriktardelen inklusive glättningen så har jag också testat med en 6AL5 (dubbeldiod, står Moscow/USSR på den och är ekvivalent med EAA91/EB91) och då utan nån som helst last men heatern lastas nu mindre än normalt för förstärkarrörets heater är inte inkopplad än ty det sitter inte ens där (1-4), alla data:

1) Uf1(bara EB91, finare stärkaren)=6,52Vac
2) Udc1(0)=194V
3) Uf2(bara EB91)=6,49Vac
4) Udc2(0)=193V
5) Uf_båda(EB91)=6,30/6,27Vac
6) Uf_båda(ECC82)=12,43/12,43Vac
7) Udc_båda(0)=190/189V

1) betyder att bara EB91 sitter där, 1:an innebär att det är den finare förstärkaren som gäller
2) betyder glättad och obelastad DC in till förstärkarröröret när bara EB91 sitter där
3) samma fast för andra förstärkaren
4) samma fast för andra förstärkaren
5) heater-spänning över EB91 när båda rören sitter där och matas glödmässigt
6) heater-spänning över ECC82 när båda rören sitter där och matas glödmässigt
7) betyder glättad och obelastad DC in till förstärkarröret när båda rören sitter där och matas glödmässigt

MVH/Roger
PS
Nu ska jag bara dra c.a 2W till och detta är 10% av adapterns kapacitet så jag förväntar mig inte nåt drastiskt men helt klart kommer värdena sjunka något och värst blir det för EB91-glöden, jag är nere på 12 Ohm/5W nu men det verkar faktiskt som om 10 Ohm är ett bättre val som förkopplingsmotstånd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag dragit matning ända fram till röret inklusive sista filtreringen.

Nästa steg blir att dra signal.

Sen återstår bara lite mikrofonkabeldragning, jag har runt 100m av en kabel som inte ser mycket ut för världen men den är kanonbra (visade det sig i samband med mitt stundtals hopplöst brummande gitarrförstärkarprojekt).'

Jag har också en mycket snyggare kabel från Monacor men samma projekt jag nämner visade att den kabeln sög.

Annars känns denna variant av KLA bättre än mina tidigare, mest för att den saknar emitterföljare på utgången men inte bara därför utan man får en känsla av enkelhet när speciellt bara en filterkonding per kanal plötsligt behöver användas.

Det här blir bra tycker jag :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag gjort klart ingångskretsarna och utgångskretsarna, allt som återstår nu är kabeldragning.

Det blev rätt pilligt pga den tjocka locket för alla lödöron på socklarna kryper ner i locket och blir lite svårhanterliga, men det är ganska pilligt på andra sätt också när man bygger i luften typ hur långt ben på denna konding behövs och får jag plats mm.

Kablarna jag kommer använda är en mycket simpel och billig mikrofonkabel (MY108) som i samband med mitt gitarrförstärkarbygge visade sig vara MYCKET bra och som jag har typ 100m kvar av, den partvinnade Monacor-kabeln jag köpt typ 100m av visade sig däremot vara rena skiten MEN den är snygg...

Så nu ska jag bygga mig en ful men bra undersida av dessa MY108.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar