Fjärrstyra stugan max 1000kr

Berätta om dina pågående projekt.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Kontaktorer på plats. Saknar en till bastun. Kollegan nöp en till, men den kommer snart
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Ny kunskap!
Bastuaggregatet har en timer så att det inte ska kunna vara påslaget för länge. Jag levde i tron att det var ett mekaniskt tidur men ser nu att det är en elektrisk styrning. Dvs. Jag ser till att aggregatet alltid är påslaget med vredet på 3tim. Skulle fjärrstyrningen löpa amok så stänger det av sig själv efter tre timmar. Suveränt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Termostaterna på plats. Den högra är alltid spänningsmatad och ser till att kontaktorn bryter spänningen till elementen vid ca 8gr. När den vänstra får spänning från fjärrstyrningen så fortsätter den att mata kontaktorn upp till ca 20gr.
Bilden är egentligen stående men jag får inte till rotationen vid uppladdningen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av mrfrenzy »

Hur blir det med redundansen om en fas försvinner med din lösning, finns fortfarande ström till någon radiator?

.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Fjärrstyrningen monterad. Jag ska snygga till märkningar etc.


Kalkylen så långt:
Fjärrstyrning 130kr
Termostat 300kr
Låda 60kr
Kontaktorer 375kr
Summa: 865kr
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Laddade ner en app som synliggör bättre vad man styr. 10kr. Lade också till en temperatursensor. Telldusen är bara enkel kommunicerande och den skulle kunna vara påslagen fast jag inte ser det. Men eftersom tempen alltid syns så framgår iallafall huruvida värmen är på eller inte.

Utfallet blev:
Fjärrstyrning 130kr
Termostat 300kr
Låda 60kr
Kontaktorer 375kr
Temp sensor 120kr
App 10kr
Summa: 995kr !!

Det har ju gått lite kabel å kontakter mm. Men det är alltså fullt möjligt att få ihop rätt många bra funktioner till ett bra pris! Allt verkar funka klockrent :)

Synpunkter mottages tacksamt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

mrfrenzy skrev:Hur blir det med redundansen om en fas försvinner med din lösning, finns fortfarande ström till någon radiator?

.
Hej! Elementen är kopplade 400v mellan två faser. Det är totalt 8st element varav
3st mellan fas 1-2
2st mellan fas 2-3
3st mellan fas 1-3

Så om en fas skulle försvinna finns fortfarande en grupp element kvar. Detta är egentligen ingen förändring mot tidigare innan fjärren var på plats.
Men om kontaktorn inte reagerar och går sönder så kallställs allt, det stämmer.
Detta skulle man kunna brygga över med en parallell kontaktor som träder in men det känns överarbetat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av mrfrenzy »

Att kontaktorn går sönder är mycket ovanligt, däremot hade jag byggt så att radiatorer får spänning vid driftfel eller spänningsbortfall till styrningen.

.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Hur gör man då, jag tänker att det måste till någon om/över ledning vid dessa tillfällen?
Annars behöver jag alltid ha spänningsmatning till varje element och då även en separat fjärrstyrning för varje element också?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av mrfrenzy »

Ta bort den enfastermostaten som står på 8 grader.

Montera en helt vanlig tvåfastermostat som när den slår till byglar kontakterna på kontaktorn. Den är alltså inte beroende av drivspänning eller att kontaktorn fungerar.

.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av mrfrenzy »

Ett annat alternativ är ju att ha en NC-kontaktor som bryter strömmen när den får styrspänning. Koppla dina två rumstermostater i serie och låt nexareläet förbikoppla den ena.

Det kräver termostater med växlande eller slutande kontakt men blir också helt säkert.

.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Så ska det såklart vara! Tackar, börjar kolla på detta!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av AndLi »

Fasiken du får mitt ontech system att verka jäkligt dyrt :) och det har ändå ett singel point of failure problem...
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av kodar-holger »

Dom där mottagarna ser ut exakt som julas mottagare. Dom kan man inte placera närmre varandra än någon halvmeter eller så om dom skall fungera. Superregenerativ(?) mottagare så dom stör varandra. Jag tror du har tur om du får den delen att fungera.

Trodde när jag började läsa att du skulle göra en fjärrstyrning som la in i kaminen och tände. Det hade varit ett spännande bygge. Bara det inte vore Simone Giertz style för då hade du bränt ner stugan...

Annars :tumupp:
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Om man ändå har en telldus så funkar detta helt ok och det är enkelt att "programera" funktionerna. Nätverket kan absolut räcka med en gsm matad dongel.
Hade jag använt nexa inbyggnadsdosor i apparatlådan hade det max tagit 3 timmar att rigga alltihopa :)

Ontech är nog lite mer pålitlig. Det händer ju att pluggarna inte reagerar ibland hemma har jag sett.
Skriv svar