Sida 1 av 2

Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 1 maj 2017, 19:28:35
av YD1150
Gjorde ett test med en 3-fas motor á 4kW (5,5hk) och en 14V 75A bilgenerator (uppgraderades senare till 90A).
Svetsomformaren.jpg
Chassiet kommer från en gammal skrotad högtryckstvätt (som jag själv inte sett röken av)
Var bara intresserad av motorn då, den var rätt ohanterlig klump då höljet är gjort av
gjutjärn, vikten strax under 50 kg för enbart motorn. (En ny "Aluminiummotor" väger kring 35kg)
Fick motorn för 200kr begagnad.

Rensade bort spänningsregulatorn och kopplade in två kablar till magnetiseringen.
En relativt tung "Tudor kisellikriktare" fick tjänstgöra som variabel magnetiseringsströmkälla till generatorn.
Förklaring: "Tudor kisellikriktare" innehåller en vridtrafo + en vanlig trafo med likriktare och glättningskondensator
ingen reglering, ger 0-18V max 20A. Bild saknas på denna.
Remskivans diameter är på 200mm på motorn och generatorns är på typ 80mm. Så generatorn håller ett varvtal på ~3600 rpm då motorn är 4-pol ~1450 rpm.
Uppmätt tomgångsspänning ca 60V, vid svetsning med 2mm elektrod så sjönk spänningen ut från generatorn till ca 25V.
Gick bra att svetsa med 75A men sen ökade aptiten lite för den klarade inte riktigt av 3,25mm elektroder.
1,6 till 2,5mm gick galant att svetsa med 75A. Provade bl.a. med OK 43.32 1,6mm, och OK 48.00 2 och 2,5mm.
Överspänningsskydd/extra filtrering är 4st elektrolytkondensatorer på 1000uF / 250V
parallellt med 2st 2,2uF plastkondensatorer som är anslutna precis efter likriktaren.
Mellan generator och svetselektroden sitter en STOR drossel som jämnar till strömmen
och skyddar generatorn samtidigt som den ger en hög spänning i ögonblicket då man tänder elektroden.

Hade en trasig 90A generator i allmänt risigt skick som fick bli donator för jag gjorde en liten "rövare",
bytte helt sonika ut statorn i 75A generatorn till 90A för att få lite mer "kräm", bytet gick bra för de
fysiska måtten var exakt desamma.
Donatorn 90A.jpg
Bilden nedan är den utbytta statorn på 75A, tråden var något grövre på 90A annars lika.
Stator 75A.jpg
Likriktaren
Likriktare.jpg
Resultatet?
"Råttskit" på ett gammalt rejält rostigt bromsbelägg som fick tjänstgöra som provbit. :mrgreen:
När väl färg och rost var bortbränt så gick det skapligt att svetsa med 3,25mm (den i mitten)
Har inte någon utbildning som svetsare ska tilläggas, allt sker på hobbybasis.
Förbereder man genom att slipa bort färg och rost så blir resultatet betydligt bättre
men nu skulle det gå fort.
Test med 3_25mm.jpg
Test med OK 43.32 1,6mm på galvad 1mm tjock plåt (med tillhörande giftiga ångor, Zink m.m.)
Test med 1_6mm.jpg
Förberett ett test att kunna D-koppla generatorn för att kunna få ut högre ström.
Svetsgeneratorn på 90A.jpg
Ska vidareutveckla bygget för det fungerade över förväntan. Byta till grövre kablar bl.a.
då jag använde en bit högtalarkabel på typ 4kvmm som svetskabel :)
Svetsströmmen är jämn då det är 3-fas 360Hz (12-pol generator @ 3600rpm) som likriktas.
Har inte lyckats köra sönder något än, inga dioder heller. :D

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 1 maj 2017, 19:38:30
av grym
:tumupp: :tumupp: :tumupp:

finns ju lite grövre generatorer med

haft fundering på att ha en bensindriven fulsvets, något sådant här ska nog funka för mig

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 1 maj 2017, 22:04:21
av netrunner
En elmotor som driver en generator ... ja, så kan man ju också göra.

Kul!!! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 1 maj 2017, 22:33:32
av säter
Har du inga problem med att det vill "nappa" med 48.00?
Riktiga omformare har ju någon specialfunktion som strömbegränsar.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 2 maj 2017, 00:43:29
av Andy
Kul projekt! :)
Byggde en liknande för ca 10 år sedan med en 120A "generator" och en Briggs & Stratton 8hp. Fick sätta en extra fläkt på axeln för att få bra genomströmning av luft men den fungerade mycket bra och man kunde mata på med OK48.00 3,25mm så mycket man orkade utan missöden.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 2 maj 2017, 09:17:30
av svanted
intressant projekt....
att bygga en tigsvets av en generator finns på min "att göra lista",
oerhört mycket enklare och billigare än att bygga en elektronisk.

ska man ha mycket kräm måste man kolla dioderna och e.v. byta dem då vissa inte klarar tillräcklig backspänning.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 4 maj 2017, 13:13:07
av alexanderson
Gamla tiders roterande svetsomformare innehöll en motkompounderad generator.
Met motkompounderad menas att seriefältlindningen motverkar shuntfältlidningen. Ofta var generatorn fyrpolig och de två magnetiseringslindningarna lindade på två olika poler för att få bra dynamiska egenskaper.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 4 maj 2017, 16:15:15
av Henry
Behöver det inte vara någon induktans eller så i serie efter dioderna för att minska allehanda spänningsspikar pga induktansen i kabeln som väl (?) skulle kunna göra något?

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 4 maj 2017, 17:37:52
av danei
Det hat han ju.
"Mellan generator och svetselektroden sitter en STOR drossel som jämnar till strömmen
och skyddar generatorn samtidigt som den ger en hög spänning i ögonblicket då man tänder elektroden."

Men jag hänger inte med på hur den kan generera hög spänning i starten. Den borde ju snarare begränsa i det läget.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 4 maj 2017, 17:41:52
av Icecap
danei: tänk skraptändning. Det ger delvist kontakt vilket ju ger spänningsspikar pga. spolen.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 4 maj 2017, 18:15:45
av danei
Då är jag med.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 4 maj 2017, 19:03:56
av Henry
Missade totalt den spolen, då stämmer allt.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 8 maj 2017, 18:47:51
av YD1150
Ungefärlig magnetiseringsström för olika elektroder @ 3600 generator-rpm:

1,6mm 6-7V (tomgångsspänningen kan sjunka lite för lågt med < 6V och då blir det svårare att tända ljusbågen)
2,0mm 10-12V
2,5mm 14-15V

3,25mm går i vissa fall att använda men det skadar inte om generatorn är "ett nummer större" d.v.s. > 90A

Testade med att svetsa utan drossel men det fungerade inget vidare så det rekommenderas inte.
Den har en stabiliserande inverkan på ljusbågen så den håller sig lugn.
En drossel märkt 3,75mH 22,5A fungerade bra även med högre strömmar, ingen större uppvärmning.
Generatorn blir typ 50 grader varm i statorn efter svetsning med max ström med en 2,5mm elektrod
men fläkten blåser ur värmen rätt fort så några problem med överhettning verkar det inte vara.
I praktiken får man knacka slagg och byta elektrod så under tiden så kyls den ner rätt fort.

OK 48.00 upp till 2,5mm fungerar bra att svetsa med, samma men 3,25mm fungerar sådär.

Gjorde ett test att kasta om polariteten på en likströmselektrod, vad som hände var att det
sprätte iväg mer smälta millimeterstora "pärlor" av metall. Det hände inte med +-pol på elektroden.

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 8 maj 2017, 20:28:37
av danei
Jag gissar att det är strömmen som är intressant. Men du uppgav bara spänningen. Vet du vilken ström det handlar om?

Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator

Postat: 9 maj 2017, 08:33:23
av YD1150
Värdena på magnetiseringsströmmen gav bra resultat på det jag provade att svetsa på.
Ska testa och mäta svetsströmmen någon gång.