Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
Postat: 1 maj 2017, 19:28:35
Gjorde ett test med en 3-fas motor á 4kW (5,5hk) och en 14V 75A bilgenerator (uppgraderades senare till 90A).
Chassiet kommer från en gammal skrotad högtryckstvätt (som jag själv inte sett röken av)
Var bara intresserad av motorn då, den var rätt ohanterlig klump då höljet är gjort av
gjutjärn, vikten strax under 50 kg för enbart motorn. (En ny "Aluminiummotor" väger kring 35kg)
Fick motorn för 200kr begagnad.
Rensade bort spänningsregulatorn och kopplade in två kablar till magnetiseringen.
En relativt tung "Tudor kisellikriktare" fick tjänstgöra som variabel magnetiseringsströmkälla till generatorn.
Förklaring: "Tudor kisellikriktare" innehåller en vridtrafo + en vanlig trafo med likriktare och glättningskondensator
ingen reglering, ger 0-18V max 20A. Bild saknas på denna.
Remskivans diameter är på 200mm på motorn och generatorns är på typ 80mm. Så generatorn håller ett varvtal på ~3600 rpm då motorn är 4-pol ~1450 rpm.
Uppmätt tomgångsspänning ca 60V, vid svetsning med 2mm elektrod så sjönk spänningen ut från generatorn till ca 25V.
Gick bra att svetsa med 75A men sen ökade aptiten lite för den klarade inte riktigt av 3,25mm elektroder.
1,6 till 2,5mm gick galant att svetsa med 75A. Provade bl.a. med OK 43.32 1,6mm, och OK 48.00 2 och 2,5mm.
Överspänningsskydd/extra filtrering är 4st elektrolytkondensatorer på 1000uF / 250V
parallellt med 2st 2,2uF plastkondensatorer som är anslutna precis efter likriktaren.
Mellan generator och svetselektroden sitter en STOR drossel som jämnar till strömmen
och skyddar generatorn samtidigt som den ger en hög spänning i ögonblicket då man tänder elektroden.
Hade en trasig 90A generator i allmänt risigt skick som fick bli donator för jag gjorde en liten "rövare",
bytte helt sonika ut statorn i 75A generatorn till 90A för att få lite mer "kräm", bytet gick bra för de
fysiska måtten var exakt desamma.
Bilden nedan är den utbytta statorn på 75A, tråden var något grövre på 90A annars lika. Likriktaren
Resultatet?
"Råttskit" på ett gammalt rejält rostigt bromsbelägg som fick tjänstgöra som provbit.
När väl färg och rost var bortbränt så gick det skapligt att svetsa med 3,25mm (den i mitten)
Har inte någon utbildning som svetsare ska tilläggas, allt sker på hobbybasis.
Förbereder man genom att slipa bort färg och rost så blir resultatet betydligt bättre
men nu skulle det gå fort.
Test med OK 43.32 1,6mm på galvad 1mm tjock plåt (med tillhörande giftiga ångor, Zink m.m.)
Förberett ett test att kunna D-koppla generatorn för att kunna få ut högre ström.
Ska vidareutveckla bygget för det fungerade över förväntan. Byta till grövre kablar bl.a.
då jag använde en bit högtalarkabel på typ 4kvmm som svetskabel
Svetsströmmen är jämn då det är 3-fas 360Hz (12-pol generator @ 3600rpm) som likriktas.
Har inte lyckats köra sönder något än, inga dioder heller.
Chassiet kommer från en gammal skrotad högtryckstvätt (som jag själv inte sett röken av)
Var bara intresserad av motorn då, den var rätt ohanterlig klump då höljet är gjort av
gjutjärn, vikten strax under 50 kg för enbart motorn. (En ny "Aluminiummotor" väger kring 35kg)
Fick motorn för 200kr begagnad.
Rensade bort spänningsregulatorn och kopplade in två kablar till magnetiseringen.
En relativt tung "Tudor kisellikriktare" fick tjänstgöra som variabel magnetiseringsströmkälla till generatorn.
Förklaring: "Tudor kisellikriktare" innehåller en vridtrafo + en vanlig trafo med likriktare och glättningskondensator
ingen reglering, ger 0-18V max 20A. Bild saknas på denna.
Remskivans diameter är på 200mm på motorn och generatorns är på typ 80mm. Så generatorn håller ett varvtal på ~3600 rpm då motorn är 4-pol ~1450 rpm.
Uppmätt tomgångsspänning ca 60V, vid svetsning med 2mm elektrod så sjönk spänningen ut från generatorn till ca 25V.
Gick bra att svetsa med 75A men sen ökade aptiten lite för den klarade inte riktigt av 3,25mm elektroder.
1,6 till 2,5mm gick galant att svetsa med 75A. Provade bl.a. med OK 43.32 1,6mm, och OK 48.00 2 och 2,5mm.
Överspänningsskydd/extra filtrering är 4st elektrolytkondensatorer på 1000uF / 250V
parallellt med 2st 2,2uF plastkondensatorer som är anslutna precis efter likriktaren.
Mellan generator och svetselektroden sitter en STOR drossel som jämnar till strömmen
och skyddar generatorn samtidigt som den ger en hög spänning i ögonblicket då man tänder elektroden.
Hade en trasig 90A generator i allmänt risigt skick som fick bli donator för jag gjorde en liten "rövare",
bytte helt sonika ut statorn i 75A generatorn till 90A för att få lite mer "kräm", bytet gick bra för de
fysiska måtten var exakt desamma.
Bilden nedan är den utbytta statorn på 75A, tråden var något grövre på 90A annars lika. Likriktaren
Resultatet?
"Råttskit" på ett gammalt rejält rostigt bromsbelägg som fick tjänstgöra som provbit.
När väl färg och rost var bortbränt så gick det skapligt att svetsa med 3,25mm (den i mitten)
Har inte någon utbildning som svetsare ska tilläggas, allt sker på hobbybasis.
Förbereder man genom att slipa bort färg och rost så blir resultatet betydligt bättre
men nu skulle det gå fort.
Test med OK 43.32 1,6mm på galvad 1mm tjock plåt (med tillhörande giftiga ångor, Zink m.m.)
Förberett ett test att kunna D-koppla generatorn för att kunna få ut högre ström.
Ska vidareutveckla bygget för det fungerade över förväntan. Byta till grövre kablar bl.a.
då jag använde en bit högtalarkabel på typ 4kvmm som svetskabel
Svetsströmmen är jämn då det är 3-fas 360Hz (12-pol generator @ 3600rpm) som likriktas.
Har inte lyckats köra sönder något än, inga dioder heller.