Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Glenn »

Själv har jag sex stycken raccoskåp, samt ett "alternativt fabrikat" (biltema), av dessa har jag bara köpt ett enda nytt -biltemaskåpet, och det avr på rea :) det äldsta fick jag i julklapp av mina föräldrar när jag var typ 13, de andra har jag fått eller köpt billigt begagnade.

Känns inte så kul att betala elfapriser för sånt, även om verktygsbodens skåp var rejält sänkt.


Jag gillar verktygsboden f.ö, dels har dom en del grejer till väldigt bra priser, men dom kan också ha tokrea på visa produkter, typ sonaxsprayerna dom säljer nu, ordinarie pris 235, nu 25..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Stämjärn, är du snickare också?

Många strängar på lyran, tydligen :)

Jag kan då rekommendera ett något udda ställe du faktiskt kan köpa stämjärn på dvs ELFA :)

ELFA är väl å andra sidan inte så kända för att vara billiga men ibland överraskar dom faktiskt samtidigt som kvaliteten är hög.

MVH/Roger
PS
Drömde om mina Raaco-skåp i morse, det blir preliminärt bättre med dessa stora skåp för jag kan ställa ett på hyllan och bara montera ett på väggen alldeles bredvid, dock såg jag först ett problem med att jag vill separera i halv-skåp (som ursprungligen var tänkt) för att få in HC, 4000 och LS i var sitt (observera att HCT hade/har jag inte tänkt samla på), men nu har jag fyra "halv-skåp" och då blir det ett halv-skåp över, men jag har en massa annan junk som kan få husera i dom och då har jag muppigt nog tänkt göra såhär, jag delar skåpen med vit tejp (<5mm) och märker/skriver med eventuellt samma tejp varje halv-skåp på sidan, sen sätter jag en röd prick på dom etiketter som inte tillhör kretsfamiljen dvs jag isolerar varje kretsfamilj med var sitt halv-skåp och om det blir några fack över så får dom prickar. Man skulle naturligtvis bara kunna sortera på så att man får överskottet sist också men det vill inte jag, coolare att bara titta på sidan av skåpen för att se vad det är för kretsfamilj och när nästa kretsfamilj börjar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29994
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Snickare också? Säg nåt jag inte gör. Stöper ljus kanske. :D
Till och från är jag på fritiden snickare, golvläggare, plattsättare, målare, VVS:are, grundläggare, elektriker, elektroniker, mekaniker, musiker, ljudtekniker, dator- och telefonreparatör, programmerare...
Jag äger dock ingen svets, så svetsar gör jag inte. Fast det hade ju inte varit fel med en!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Respektfull lista det där, säger jag utan att smöra :D

Synd du inte har nån svets för då hade du kunna hjälpa mig med en sak men det ser ut som om det löser sig ändå, kan väl anse mig vara vän med en mycket trevlig EF:are som är en jävel på mekanik, äger tydligen nån slags laser, 3D-skrivare och svarv samt säger sig kunna svetsa lite också (LaRdA).

På måndag ska jag sätta in hela mitt överskott på hans konto för att kompensera för att han laserskurit ihop en skivtallrik, svarvat till en trissa för dess drivning och 3D-printat ett par konor för min lindningsmaskin.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Platsen för mina Raaco-skåp.

Till vänster kommer ena skåpet stå (HC+4000), upphängt till höger på väggen kommer det andra skåpet stå (LS+MSC).

Blir bara lyckligare och lyckligare ju mer jag tänker på detta :D

Glad Påsk!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29994
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Ditt rörskåp är inte dagens modell direkt. Passar bra ihop med innehållet. :D
Undrar om det finns motsvarande nya där man kan flytta på hyllplanen. :humm:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av rvl »

Hyllan är väl för rör från början? Kolla i en annan rogertråd: miniwattlåda.
(Miniwatt = rörserie från Philips.)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Teknikern »

MadModder skrev:Snickare också? Säg nåt jag inte gör. Stöper ljus kanske. :D
Till och från är jag på fritiden snickare, golvläggare, plattsättare, målare, VVS:are, grundläggare, elektriker, elektroniker, mekaniker, musiker, ljudtekniker, dator- och telefonreparatör, programmerare...
Jag äger dock ingen svets, så svetsar gör jag inte. Fast det hade ju inte varit fel med en!
Jag gör också allt detta plus svetsar alla metaller, skär alla ledande metaller med plasma, lagar bilar och andra fordon, mjölkar kor och sköter djur ibland, dyker och jobbar lite under ytan samt schaktar, gräver och kör traktor och extraknäcker som tuggleksak åt grannens hund när hon glömt köpa tuggben åt galningen som väger runt 40 kilo (Berner Sennen). :oops: Men han är söt. :mrgreen:


Nu räknar jag inte upp mer som jag gör, vill ju inte sänka databasen. :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Ditt rörskåp är inte dagens modell direkt. Passar bra ihop med innehållet. :D
:D
Undrar om det finns motsvarande nya där man kan flytta på hyllplanen. :humm:
Vill tillägga att två Raaco-skåp inte får plats i bredd varesig till vänster eller till höger så rörskåpet blir att stå rätt "perfekt" där, om det inte vore för att jag måste ta ner det vänstra skåpet varje gång jag vill åt rören men jag ser inte det som nåt problem för det blir väldigt sällan, har kollat att risken för att jag springer in i skåpet är minimal.

Några skärmsidor längre ner på den sida rvl länkar till kan du se hur jag nyttjar andra hyll-höjder för annat än rör (vikta A4 modell ELFA med komponenter).

Innan jag fick detta Miniwatt-skåp lurade jag allvarligt på att bygga en egen kopia för jag ville verkligen ha mina komponenter på det viset, vikta A4 är perfekt för en lagom mängd mindre komponenter.

Du som ju tydligen är snickare också kan väl spika ihop några :)

Jag kan ge dig lite mått om det underlättar.

MVH/Roger
PS
Varför är Miniwatt numera gult i min tråd, är det nån slags databas som det ordet hamnat i, eller?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av rvl »

Varför är Miniwatt numera gult i min tråd...
För att du gick till tråden med min länk, som har "miniwatt" i adressen, för att jag sökte upp den tråden med hjälp av det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gillar sånt här men fattar ändå inte.

Din länk kallade du "miniwattlåda" hur kan då miniwatt lysa upp?

Kanske att du använde ordet miniwatt och fick träff på min tråd och att datorn sedan kommer ihåg det?

Jag fattar ingenting om datorer :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29994
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Såhär skriver man om man vill kalla en länk för något annat än vad som står i länken:

Kod: Markera allt

[url=http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=82374&p=1238105&hilit=miniwatt#p1238275]miniwattlåda[/url]
Han kallade alltså länken "miniwattlåda", men URL innehåller "&hilit=miniwatt", vilket betyder att det ordet skall färgläggas på hela sidan.
Prova sök efter ett ord på forumet, så kommer det ordet bli gult när du kollar resultatet.
Datorn minns inget sådant. Allt styrs via adressfältet.

prova den här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... r&start=30
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var skojigt att klicka på länken men jag vete tusan om jag blivit så mycket klokare :D

Antar hilit står för highlight och 30 kanske står för 3:e sidan 0:e inlägget men varför man bemödar sig med att göra det låter minst sagt diffust.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29994
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Nu är det lite väl offtopic, men start=30 betyder att sidan ska börja med det 30:e inlägget. Om det börjar på noll så blir 30 det första på sida tre, eftersom det är inställt på att vara 15 per sida. ;)
Det är så forumet bläddrar mellan sidorna, räknar antalet inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29994
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Nå, har du köpt skåpen än? Mina 4 kom idag. :D
Skriv svar