Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Madmodder för den förklaringen!

Men varför tjafsar dom ena stunden om att det är en BCD-räknare för att i nästa stund säga att det är en dekadräknare?

Dessutom finns det ju ett epitet till för säkerhets skull, NBCD :D

MVH/Roger
PS
Nåt som jag som elektrotekniker är nästan fjantigt förtjust i är att vara konsekvent.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Jo, alla BCD-räknare är dekadräknare, men alla dekadräknare är inte BCD-räknare. ;)
BCD är explicit binär bitordning. Men man kan räkna till 10 med en godtagbar bitordning, t.ex gray-kod. Fortfarande en dekad, men inte längre BCD.

Sen har vi ju dekadräknaren "utan" bitmönster, Johnson-räknaren (4017). En ringräknare med 10 utgångar där bara en bit är hög åt gången. :D
En poppis krets för att göra rinnande ljus med.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Jo, alla BCD-räknare är dekadräknare, men alla dekadräknare är inte BCD-räknare. ;)
Orkar du ta det där igen? :)
BCD är explicit binär bitordning.
Säger mig nada :D
Men man kan räkna till 10 med en godtagbar bitordning, t.ex gray-kod. Fortfarande en dekad, men inte längre BCD.
Intressant, gissar att det i det här fallet bara handlar om tio tillstånd sen vilka binära nummer dom får blir sekundärt, jag tror mig veta att sekvensen 0000, 0001, 0011, 0111 är Gray-kod där alltså enbart en bit ändras åt gången och tillstånden blir således 0, 1, 3, 7, rätt eller fel?
Sen har vi ju dekadräknaren "utan" bitmönster, Johnson-räknaren (4017). En ringräknare med 10 utgångar där bara en bit är hög åt gången. :D
En poppis krets för att göra rinnande ljus med.
Det här var skojigt att veta (jag råkar tom ha ett gäng ;) )

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Orkar du ta det där igen? :)
Det är inte så konstigt. En dekad är 10st av vad som helst, men BCD är en specifik dekad. Alltså är BCD alltid en dekad. Men valfri dekad behöver inte vara BCD.
Det är som att säga att alla engelsmän talar engelska, men alla som talar engelska behöver inte vara engelsmän.

Jo alltså BCD-räknare räknar i den vanliga binära följden (den sk. naturliga binärkodningen, NBCD):
0000
0001
0010
0011
0100
osv.

Det är korrekt att graykod bara förändras med en bit mellan varje tillstånd:
0000
0001
0011
0010
0110
0111
0101
osv.
(mönstret är alltså första biten uppifrån och ned är en nolla, sen två ettor, två nollor, två ettor osv. andra biten är två nollor, fyra ettor, fyra nollor, fyra ettor osv. tredje biten fyra nollor, åtta ettor, åtta nollor, åtta ettor osv. osv.)
Ska man översätta till NBCD så blir det decimalt 0, 1, 3, 2, 6, 7, 9...
Men det gör man inte. Graykod används för att det inte ska bli glitchar när flera bitar ändras samtidigt. Det kan bli förödande om man t.ex styr hastigheten på en gigantisk traverskran. Under ett minimalt ögonblick innan alla bitar växlat kanske hastighetskontrollen hinner brassa på i hastighet 15 när det ska växlas från 7 till 8.
Graykoden är "värd" 0,1,2,3,4,5,6 osv i sin ordning. Det är ett annat språk helt enkelt.


Sen kan du hitta på en helt egen slumpvis kodning med 10 steg, och det är fortfarande en dekad. Det blir dock lite krångligare att jobba med. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Avslutningsvis kan man alltså konstatera att en dekad helt enkelt innebär 10 olika tillstånd som t.ex en räknare genomlöper och att dom inte alls behöver följa det binära mönstret 0, 1, 2, 3 osv utan kan ha helt andra "värden" bara dom är tio stycken olika.

Jag tror jag lärt mig nåt ikväll :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag börjat märka upp mina Raaco-askar.

Det blev en jobbig början för jag märkte att alla kretstyper inte var med, av nån anledning hade utskriften stoppats vid "541", fattade ingenting men såg i Excel's preview att det stämde med vad som var streckmarkerat fast jag har aldrig varit med om att den streckmarkerat horisontellt och stoppat där, i preveiw-menyn fanns det dock en knapp som hette nåt likt utskrivningsalternativ så jag tryckte på den och då kunde jag dra i det streckade hörnet så att jag fick med all info, jävligt skumt samtidigt som datorn alldeles innan la av och skärmen sa "No signal", fipplade då som besatt på baksidan för jag misstänkte glapp men inget hände förrän jag stängde av datorn på norskt sätt och satte på den igen, även detta mycket skumt men ut kom till slut min lista trots allt.

När det gäller själva etiketterna fick jag krupp på Raaco-konceptet redan från början för de har medlevererat nån slags vikt plast med klister, jättelätt att både få i etiketten och fästa den på asken :doh:

Så jag har skippat plast-biten och kör bara etiketten som man hade kunnat klippa ihop själv med hjälp av typ 220g-papper men det är onekligen smidigt att alltid ha rätt dimension.

Ett ark etiketter (12st) gjorda ikväll, resterande 48 tror jag jag orkar göra i morgon nu när jag har fått kläm på det.

MVH/Roger
PS
Fotona är dåliga pga att ljuset är dåligt och jag är skakig, ska dock gå att ändra ASA på nåt sätt men jag fattar inte mycket av dagens tekniska värld :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Utskriftsområde heter det, och det är ett jäkla skit om man inte tänker på det. Det ska finnas en liten knapp nånstans där i förhandsgranskningen/utskrift som heter Ta bort utskriftsområde. Då ska man få med allt igen utan att behöva dra en massa linjer hit och dit.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Utskriftsområde heter det, och det är ett jäkla skit om man inte tänker på det. Det ska finnas en liten knapp nånstans där i förhandsgranskningen/utskrift som heter Ta bort utskriftsområde. Då ska man få med allt igen utan att behöva dra en massa linjer hit och dit.
Vad är det för skit?

Och varför dyker det upp nu?

Jag printade ju ut mina lagerlistor för nåt år sedan som jag tror blev hela 12 sidor, det gick utan problem.

Så att det bara är många sidor tycks inte vara skälet.

Detta drar ner mitt betyg för Excel 97 från en 5:a till en 4:a :)

MVH/Roger
PS
Något flummigt att man först kan göra en preview och se precis hur sidorna blir och hur många dom blir för att sedan när man går ur preview få precis samma information fast i en annan form :doh:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Ja visst är det spännande? :mrgreen:
Excel kan få för sig att smyga in det när man är och drar i marginalerna mm.
Och när man väljer förhandsgranska så kan man förhandsgranska med sidbrytningar. Där inne kan det också gå snett.
Man kan bestämma utskriftsområde om man inte vill ha med allt, eller om man vill få plats med mer på en sida. Då kan man rama in det man vill ha, och så förminskar excel automatiskt utskriften så allt får plats. Men det brukar mest ge mer huvudvärk än fördelar tycker jag. Skalan kan ändras då också, och då börjar det bli riktigt roligt...
Det är inte särskilt mycket bättre i version 2007. Jo en sak är bättre. Det finns en stor fin ikon som heter utskriftsområde, precis under menyn. Där kan man välja att ta bort det enkelt och lätt. :D
Har dock inga buggar med sorteringen eller talformat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite roligt det här :)

Vad jag kommer ihåg så har jag haft Excel 97 typ sedan 97 liksom och det har aldrig buggat tidigare vad gäller sortering eller talformat.

Aldrig.

Så plötsligt uraltras buggen och börjar jävlas med mig.

Mjukvara, jag säger då det :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hade det på känn, jag skulle inte lyckas med att bara skriva ner typnumrena på etiketterna.

För nej då, efter att typ 2/3 var skrivet lyckades jag skriva ett nummer som inte finns och därmed blev jag tvungen att sudda 1,5 ark (a' 12 etiketter), dessutom råkade jag skrynkla ihop ena arket när jag skulle sudda :doh:

Detta är dock så typiskt mig det kan bli för finns det minsta risk att jag gör fel, då gör jag fel.

Mycket trött på mig själv i detta avseendet.

Nåväl, nu är alla 59 askarna uppmärkta och även om det blev lite kladdigt med 8B-pennan så syns inte det så mycket, huvudsaken är ju trots allt att typnumrena syns.

I morgon ska jag åka Hisingen runt med svindyr restaurang-båt (Bellman) sen på onsdag ska jag till min vän som förhoppningsvis har köpt det andra skåpet.

Jag har förresten bestämt att det andra skåpet kommer liksom detta stå på en liten hylla, jag har 6" brädor jag kan såga en hylla av men skåpet är också 6" djupt så marginalen blir knaper, dock är min tanke att inte montera 6"-brädan dikt an väggen utan lämna 5mm och då får skåpet plats.

Tänkte ett tag att enbart hylla för skåpen inte duger då ju askarna har "hulling" där bak men jag upplever nu när jag gjort alla etiketterna till första skåpet att det faktiskt inte finns nån vält-risk, så hårt rycker man aldrig i askarna, dessutom tilltalar ett hyllbygge mig mer pga att jag inte är så kass på sånt.

MVH/Roger
PS
Jag har förresten ändrat ASA'n nu (heter dock tydligen ISO), jag höjde den två snäpp (från 400) och då kunde jag ta bättre bilder i det ljussvaga hörnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Detta är dock så typiskt mig det kan bli för finns det minsta risk att jag gör fel, då gör jag fel.
Känner du Murphy? :D
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av ensten »

Murphy och jag är kompisar! :evil:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ett i-landsproblem.

Jag har ju reserverat 3 lika stora fack per Raaco-ask, i dessa askar har det visat sig att ett helrör med logikkretsar (i det närmaste oberoende av pin-antal) faktiskt får plats.

Jag har nu börjat lägga i kretsar i mitt första Raaco-skåp (HC/HCT/LS, i den prio-ordningen) och det är tydligt att ett helrör får plats men sen skulle jag gissa att bara ytterligare ett halvrör får plats (totalt c.a 36 kretsar).

Det här skåpet är det således inga problem med men 4000-skåpet är en annan visa för här har jag BÅDE 4000 OCH HC4000 av vissa sorter samtidigt som jag planerat att samma nummer skall dela på samma fack.

Man kan ju ta ett halvrör av vardera och blanda men då får jag plaströr över som jag tänkt skänka till mer välbehövande, samtidigt måste jag hålla reda på vilka fack som innehåller dubbla typer, man kan göra det på flera sätt men ett preliminärt är att jag med blyerts (för jag skriver alltid fel) noterar typ ett D vid numret på den etiketten.

Detta kan funka men i värsta fall står jag där med dubbla halvfulla rör och måste hålla reda på dom.

Min favoritfamilj vad beträffar logikkretsar är och förblir HC, frågan är då egentligen vad jag ska med 4000 till om jag har HC?

Det handlar ju mest om spänningstålighet vs hastighet.

Så kanske jag skippar 4000 för dom som jag har HC4000 för och även om jag då blandar HC4000/4000 i samma skåp så har jag ju funktionen samtidigt som ett litet buffertlager med dom noterade 4000 kan få vara kvar.

Jag tror faktiskt jag gör så dvs jag skippar de 4000 som jag har HC4000 för och fyller dom facken samt noterar på etiketten att jag har 4000 också, ett enkelt D över typnumret känner jag kan duga.

Märkning av typnummer på Raaco-etiketterna som inte tillhör HC känner jag också att jag vill göra, tänker mig ett litet diskret S för LS och ett T för HCT.

Detta känns bra :)

MVH/Roger
PS
Liten summering: HC4000 får prioritet över 4000, dubletter noteras på etikett.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Du får väl stapla dem snyggt och prydligt på varandra i askarna så får det plats. ;)
Skriv svar